Mercedes-Benzin E-sarjaan pohjautuva katumaasturi GLE on ollut mallistossa syksystä 2015 alkaen, mutta sen juuret ulottuvat kahdenkymmenen vuoden päähän ML-sarjan esittelyyn. Uusi sukupolvi on kasvanut edelleen, sillä akseliväli on venynyt kahdeksalla sentillä viittä milliä vaille kolmeen metriin.

Kasvun myötä takaistuimella on peräti 69 mm enemmän jalkatilaa kuin ennen, ja pääntila on kasvanut yli kolmella sentillä. Toisen istuinrivin reunapaikoissa on kymmenen sentin pituussäätö. Ja tuossa tulikin jo mainittua yksi mallin uutuuksista. Ensimmäistä kertaa saatavilla on lisävarusteena kolmas istuinrivi, jossa on tilaa kahdelle.

Mercedes-Benz on viettänyt GLE:n kanssa runsaasti aikaa tuulitunnelissa, missä auton muotoja on hiottu. Tuloksena on luokan alhaisin ilmanvastuskerroin (Cd 0,29). Muodoissa on lisää pyöreyttä, mutta samalla myös aggressiivisuutta niin valoissa kuin pyörissä, jotka voivat olla jopa 22-tuumaiset.

Uuden GLE:n myynti aloitetaan GLE 450 4Matic -mallilla, jossa on kolmelitrainen kuusisylinterinen rivimoottori. Se kehittää 270 kilowattia ja 500 Nm vääntömomentin. Apuna on EQ Boost, joka antaa hetkellisesti 16 kilowattia ja 250 Nm väännön.

Vakiona on tässä, kuten kaikissa muissakin GLE-malleissa 9-vaihteinen automaatti ja neliveto. Myöhemmin ovat tulossa GLE 350 (kaksilitrainen nelisylinterinen moottori), dieseleitä ja lataushybridi. Ja ajan kanssa joukkoon liittyvät myös Mercedes-AMG-versiot.

Uutuusvarusteisiin GLE:ssä kuuluu E-Active Body Control, joka on 48 voltin sähköjärjestelmään perustuva aktiivijousitus. Se ei tyydy säätämään iskunvaimennusta, vaan on liitetty myös ilmajousitukseen. Järjestelmä ohjaa jokaista pyörää erikseen, ja sen avulla auto pystyy jopa ravistamaan itsensä irti jäädessään kiinni hiekkaan tai lumeen.

Ohjaamossa on E-sarjan tyyliin kahden 12,3-tuumaisen näytön muodostama kokonaisuus, jossa on valtavasti uusia toimintoja. A-sarjan tapaan niissä käytetään MBUX-järjestelmää (Mercedes-Benz User Exprerience). Heijastusnäyttö on todella suuri, ja sen kerrotaan olevan erittäin helppo lukea. Lisäksi kuljettajalla on entistäkin enemmän avustavia järjestelmiä käytössään.

Pariisin autonäyttelyssä lokakuun alussa esiteltävä uusi Mercedes-Benz GLE valmistetaan Yhdysvalloissa Alabaman Tuscaloosassa. Sieltä niitä aletaan tuoda Eurooppaan alkuvuodesta 2019.