Vuosittaisessa Wörtherseen GTI-kokoontumisessa Volkswagen esitteli torstaina Golf GTI TCR -koemallin, joka on nopein versio suositusta Golf GTI:stä. Vaikka näytteillä oli niin sanottu Concept, Volkswagen on luvannut ottaa kilparadoilta saadun inspiraation perusteella kehitetyn Golf GTI TCR:n tuotantoon myöhemmin tänä vuonna.

Lähtökohtana auton suunnittelussa oli Golf TCR, jonka nimen kirjaimet tulevat Touring Car Racingistä. Moottorina on niin kilpa-autossa kuin rekisteröitävässä Golf TCR:ssä kaksilitrainen bensiiniturbo. Tuotantoon tulevassa autossa se kehittää 213 kilowattia ja 370 Nm. Vääntöä löytyy kaasupolkimella mainiosti, sillä suurin vääntömomentti saavutetaan jo moottorin käyntinopeudella 1 600 r/min.

Tehokkaan moottorin yhteydessä on vakiona 7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto. Jotta voima välittyisi tiehen, etuakselilla on vakiona tasauspyörästön luistonrajoitin. Volkswagen ei kerro auton suoritusarvoja. Mutta asiakkaat voivat poistaa huippunopeuden 250 km/h elektronisen rajoituksen, minkä jälkeen autolla saavutetaan 264 km/h nopeus. Sillä nopeudella Golf GTI TCR n luokkansa nopein.

Alusta on jämäkämpi kuin muissa Golf GTI:ssä, ja mukautuvaa jousitusta on säädetty niin, että auto on 20 mm matalampi. Jarrut ovat suuremmat ja GTI TCR:ssä on kaksi ylimääräistä jäähdytintä rata-ajoa varten. Vakiona siinä on 18-tuumaiset vanteet ja lisävarustelistalta löytyvät 19-tuumaiset.

Ulkonäköä on kohennettu uudelleen muotoilluilla puskureilla, joista etummaiseen on liitetty terävän näköinen splitteri. Takana on uusi diffuusori, josta pakoputken päät suorastaan paistavat ulos. Pakoputkistona on Akrapovičin titaaninen kokonaisuus, jollainen on aiemmin ollut saatavana ainoastaan Golf R:ään lisävarusteena.

Toisin kuin tähän mennessä nopein etuvetoinen Golf GTI Clubsport, jota valmistettiin vain rajoitettu määrä, uuden Golf GTI TCR:n tuotantomäärää ei luultavasti rajoiteta. Koska Golfin seuraava sukupolvi esitellään ensi vuonna, voidaan Golf GTI TCR:ää pitää seitsemännen sukupolven joutsenlauluna.