Tähän saakka BMW:llä on ollut tarkka marssijärjestys, jossa M5 on mallisarjan huipulla ja sitten tulevat muut. Tilanne on pidetty ennallaan myös sukupolvesta toiseen siirryttäessä. Nykyiseen 5-sarjaan siirryttäessä sattui lipsahdus ja vuosimallin 2020 malliin M550i xDrive tulevan moottorin myötä voimasuhteet muuttuvat entisestään.

Todellisuudessa asialla ei ole tietenkään suurta merkitystä, mutta omistajille autojen väliset suorituskykyerot voivat olla kunnia-asia. Edellisen eli F10-sukupolven M5:ssä oli 4,4-litrainen V8-tuplaturbo, jonka avulla se kiihtyi nollasta sataan 4,4 sekunnissa. Sitten tuli uusi M550i xDrive, jossa on malimerkinnän mukaisesti neliveto ja sen 4,4-litrainen 340 kilowattia kehittävä ahdettu-V8 kiihdyttää auton nollasta sataan 4,1 sekunnissa eli 0,3 sekuntia nopeammin.

Vuosimallin 2020 myötä M550i xDrive saa konepeltinsä alle saman 390 kilowattia kehittävän tuplaturbo-V8:n kuin uudessa M850i:ssä. Tuo mittarina käytettävä kiihdytysaika nollasta sataan putoaa muutoksen myötä 0,3 sekunnilla.

Mikäli ei tarvitse kaikkein rajuinta suorituskykyä, tarjoaa M550i xDrive melkein yhtä paljon kuin M5, mutta paljon halvemmalla. Ehkä sen takia sitä ei ole otettu Suomen tuontiohjelmaan.