Mediassa nostetaan sähköautoilun suurimmaksi ongelmaksi lyhyt toimintamatka, mutta yksi lähes päivittäinen asia on varmasti vielä paljon ikävämpi. Se on tietenkin sähköautojen ja lataushybridien lataamiseen tarvittavien johtojen kanssa näprääminen.

Suomalaiset ovat tuohon kohtuullisen tottuneita lohkolämmittimien takia, mutta muualla maailmassa ollaan paljon tottumattomampia tuollaiseen touhuun.

BMW aloittaa heinäkuun alussa langattomalla latauksella varustettujen autojen tuotannon, ja ne tulevat myyntiin kesän aikana. Tai tarkemmin sanoen liisaukseen, sillä BMW ei myy BMW 530e iPerformancen lataamiseen tarvittavia mattoja, vaan vuokraa ne. (Päivitys: Langaton lataus ei tule myyntiin Suomessa.)

Päätöstä perustellaan sillä, että suuri osa eurooppalaisista tuon mallin käyttäjistä liisaa autonsa. Järjestelmää kokeillaan ensin yhdessä mallissa, ja aikaa myöten se otetaan käyttöön kaikissa BMW:n lataushybrideissä.

Maton sisällä on alumiinikuoressa käämi, ja toinen käämi on auton etupyörien väliin sijoitetussa levyssä. Matto on suunnilleen 90 x 80 senttiä ja se on kuusi senttiä paksu. Autoon sijoitetun kaksi senttiä korkean levyn sivut ovat 30-senttiset.

Kun matto kytketään 220 voltin virtaan, se välittää 3,2 kilowatin voimaa auton käämille. Näin auton 9,2 kWh:n akku saadaan ladattua kolmessa ja puolessa tunnissa eli vain puoli tuntia hitaammin kuin BMW:n i-Wallboxilla.

Auton näyttöruutu auttaa ajamaan auton matolle oikeaan kohtaan. Lataus alkaa napin painalluksella ja sovellus kertoo omistajalle, miten lataus etenee. Latausmatto toimii sekä ulkona että sisätiloissa ja se katkaisee virran automaattisesti, jos vaikka kotieläin menee sen päälle.

BMW kertoi latausjärjestelmästä ensimmäisen kerran vuonna 2014 ja esitteli sen vuonna tammikuussa 2015 Las Vegasissa Consumer Electronics Showssa. BMW on kehittänyt latausmattoa yhteistyössä Mercedes-Benzin kanssa, joka esittelee siitä oman versionsa S 560e -malliin myöhemmin tänä vuonna. Myös monet muut autonvalmistajat tekevät työtä vastaavien järjestelmien kanssa.