ENNAKKOTIETOJEN valossa vuodesta 2003 näyttäisi muodostuvan tieliikenteen turvallisin yli puoleen vuosisataan. Ajassa täytyy mennä taaksepäin aina vuoteen 1950, jotta liikenteen saldo olisi kuolonuhreissa mitattuna jokseenkin yhtä pieni.

Tilanne oli tuolloin myös täysin toinen. Maan koko autokanta oli vain runsas kaksi prosenttia siitä, mitä se on tänä päivänä. Henkilöautojen määrä ylsi töin tuskin sadasosaan nykyisestä. Väkilukumme oli noin neljä miljoonaa nykyisen 5,2 miljoonan sijasta.

Kun liikenneturvallisuus suhteutetaan autokannan, ajosuoritteen ja väkiluvun kasvuun, kehitys on ollut lievästi sanoen huikea. Sanat eivät riitä kuvaamaan, kuinka paljon tiestö, liikenneympäristö, autot ja liikennekulttuuri ovat parantuneet. Liikenteen tiimoilla käytyä keskustelua seuratessa tuntuu joskus siltä, kuin tuo tosiasia olisi unohdettu.

Kaikesta huolimatta jokainen liikenteen uhri on edelleenkin liikaa ja turvallisuutta pitää parantaa. Samalla kannattaa kuitenkin muistaa, että liikenne on välttämätön osa yhteiskuntaamme ja siihen kohdistettujen erilaisten toimenpiteiden pitää olla tasapainossa kokonaisuuden kanssa.

Martti Merilinna

Fiat Pandasta Vuoden Auto 2004

SYMPAATTINEN Fiat Panda keräsi Vuoden Auto -äänestyksen loppukilpailussa eniten ääniä (281). Toinen sija jaettiin Mazda3:n ja Volkswagen Golfin kesken tasaäänin (241). Näiden jälkeen tulivat Toyota Avensis (219), Opel Meriva (213), BMW 500-sarja (144) ja Nissan Micra (111).

Pandan menestys perustui ennen muuta tehokkaaseen ja monipuoliseen konseptiin. Auto on ulkomitoiltaan pieni, vain kolme ja puoli metriä pitkä, mutta siihen mahtuu hyvin neljä aikuista henkilöä, ja tämän lisäksi jää vielä kohtuullisesti tilaa matkatavaroille. Ahtaassa kaupunkiliikenteessä se on näppärä, mutta ajettavuutensa puolesta se sopii myös pitemmille matkoille. Siihen on saatavissa myös moderni huipputaloudellinen dieselmoottori. Mallivalikoima täydentyy tuota pikaa nelivetoisella versiolla.

Jos maahantuojan suunnitelmat toteutuvat, auton myynti alkaa Suomessa vasta keväällä. Tästä huolimatta TM tarjoaa siitä jo nyt täydellisen koeajon. Onhan kyseessä sentään Vuoden Auto. Sivu 146, olkaa hyvä!

MM

(Pääkirjoitus TM 20/2003, s. 9)