Energy Observer -nimeä kantava, uusiutuvilla energialähteillä toimiva alus lähti kuusi vuotta kestävälle tutkimusmatkalleen viime lauantaina.

Pariisista kohti Atlantin valtamerta suunnannut täysin päästötön 30,5-metrinen katamaraani on ranskalaisen French Alternative Energies and Atomic Energy Commission -tutkimusorganisaation vuonna 2015 alulle panema tutkimusprojekti.

Päiväsaikaan sähkömoottorien virtakokoonpano koostuu 130 neliömetrin alueelle levittyvistä aurinkopaneeleista ja kahdesta tuuliturbiinista. Veneessä on myös vetoleija, joka tarvittaessa avustaa tuuliturbiineja.

Aluksen rakensi alunperin Canadair-yhtiö, joka tunnetaan nykyään lentokonevalmistaja Bombardierina.

Alus pystyy tuottamaan myös vetyä elektrolyysin avulla. Se liikkuu öisin vetypolttokennojärjestelmän ja kahden sähkömoottorin voimin.

Energy Observer tulee vuoteen 2022 mennessä vierailemaan ainakin 50 eri maassa ja 101 eri satamassa. 4,5 miljoonan euron alus on ensimmäinen laatuaan. Sen ylläpito maksaa yli neljä miljoonaa euroa vuodessa.

Aluksen huippunopeus on kymmenen solmua eli 18,5 kilometriä tunnissa, ja Energy Observer painaa 28 tonnia.

Kaksirunkoisen katamariinin historia ulottuu vuoteen 1983 asti, kun se rakennettiin aikansa suurimmaksi kilpaveneeksi Kanadassa ja sai nimekseen Formule Tag.

Aluksen rakensi alunperin Canadair-yhtiö, joka tunnetaan nykyään lentokonevalmistaja Bombardierina.

Vene on vaihtanut omistajaa ja nimeä useaan otteeseen, ja sillä on voitettu lukuisia kansainvälisiä avomeripurjehduskilpailuja. Voitokkaan veneen runko on kokenut täydellisen muodonmuutoksen monta kertaa vuosien varrella.

Vetyveneen lähdöstä maailmanympärysmatkalleen uutisoi muun muassa Phys.org-sivusto.

Tekniikan Maailma on uutisoinut aiemmin muun muassa aurinkovoimalla maapalloa kiertävästä Solar Impulse –lentokoneesta ja aurinkovoimalla toimivasta Tûranor PlanetSolar –aluksesta.