Itsensä Mark Zuckerbergin tällä viikolla esittelemä Oculus GO haluaa kovasti olla keinotodellisuuslasien uusi ”hinnat alkaen”-malli. Se ei siis edes yritä kilpailla kalliimman vr-kaluston kanssa.

Toiminnallisuus rajoittuu ennakkotietojen mukaan lähinnä elokuviin, konsertteihin, peleihin – ja kenties myös satunnaiseen vr-hengailuun – jota mainosmateriaalissa mielellään tuodaan esiin.

Laseja ei ole suunniteltu esimerkiksi virtuaalimaailmassa liikkumiseen.

Langattomat lasit eivät edellytä suorituskykyistä pc-tietokonetta saati huippukallista älypuhelinta, vaan kyseessä on oma itsenäisesti toimiva järjestelmänsä.

Samasta syystä siltä ei pidä odottaa liikoja, vaan pikemminkin nähdä kokonaisuus viimeisimpänä yrityksenä tehdä keinotodellisuudesta valtavirtaa.

Etenkin kun täysin vastaavaa konseptia ei toistaiseksi ole.

KOHTUULLINEN 200 DOLLARIN SUOSITUSHINTA on hyvä lähtökohta muttei suinkaan se ainoa.

Valmistajansa mukaan Oculus GO on Gear VR -yhteensopiva aina lisälaitteita myöten, joten sisältöä pitäisi olla tarjolla saman tien, kun lasit vaan saadaan myyntiin.

Teknisesti uutuus on ensitietojen mukaan lupaava mutta hieman kaksijakoinen.

Näytön luontainen erottelu on 2560 x 1440 pistettä, ja uudentyyppisen optiikan ansiosta heijastumaa ilmenee totuttua vähemmän. Laiteessa hyödynnetään perinteisempää nestekidepaneelia eikä tuoreempaa oled-tekniikkaa, jotta hinta pysyy maltillisena.

Lisäksi niin sanotun screen door -efektin pitäisi teoriatasolla olla mahdollisimman vähäinen.

Termillä tarkoitetaan vaikutelmaa, jossa näkymiä katsellaan ikään kuin virtuaalimaailman ovelta, eikä niinkään kokijan silmistä kaiken keskellä. Tekniikan Maailman toimituksen kokemusten mukaan lieveilmiö vaivaa miltei kaikkia vr-laseja, koska peittävyyttä ei ole saatu tarpeeksi kattavaksi, eikä optiikan ja näytön yhteensovittaminen ole helppoa.

Liikeseuranta perustuu kameroihin ja tekoälyyn.

Harmillista kyllä, vielä ei ole tiedossa tarkalleen, mitä tekniikkaa Oculus GO -lasit pitävät sisällään. Tällä hetkellä tosin Qualcommin valmistama suoritinpiiri (Snapdragon) vaikuttaa kaikkein todennäköisimmiltä, koska siinä hinnan ja suorituskyvyn suhde lienee otollisin.

Väännöstä ei nimittäin saisi tulla pulaa edullisissakaan vr-laseissa, jotta käyttökokemus olisi mahdollisimman sujuva.

KEINOTODELLISUUDESTA EI TULE VALTAVIRTAA, ennen kuin nykimisestä, viiveestä ja pahoinvoinnista päästään lopullisesti eroon. Tässä suhteessa Oculus GO jää isoksi kysymysmerkiksi, ainakin toistaiseksi.

Keveys on joka tapauksessa yksi Oculus GO:n keskeisimmistä valteista, mutta tarkempi paino jätettiin taannoisessa julkistustilaisuudessa kertomatta. Mukavaksi väitetty istuvuus joustavine pantoineen onkin itse asiassa uutuuden ainoa varmistettu piirre, näyttöpaneelin tarkkuuden ja yhdysrakenteiseksi suunnitellun äänentoiston ohella.

Laseihin ei tarvitse kytkeä ulkoisia kuulokkeita, sillä kiinnitysjärjestelmä sisältää kaksi kaiutinelementtiä. Lisäksi laitteessa on varmuuden vuoksi erillinen kuulokelähtö.

Oculus GO tulee myyntiin vuoden 2018 alkupuolella, ja ohjelmistokehittäjät saavat tarvitsemansa työkalut marraskuussa.

Aiheesta on tarkoitus julkistaa lisätietoja vuodenvaihteen jälkeen, joten varsinaisesta turhakkeesta ei ainakaan vielä voi puhua.