Sähköautoyhtiö Tesla julkisti perjantaiaamuna Suomen aikaa odotetun sähkörekkansa tai tarkemmin sanoen Tesla Semin, eli rekan ”nupin”.

Tesla oli vihjaillut etukäteen luvassa olevan monessa mielessä mullistava tuote. Yhtiöllä on ollut ongelmia muun muassa Model 3 -autonsa tuotannossa, joten Tesla Semin julkistus tulee kriittiseen aikaan. Yllättäen Tesla esitteli perjantaina myös uuden version Roadster-autostaan.

Tiedotustilaisuudessa pääjohtaja Elon Musk esitteli Tesla Semin ajamalla sen kanssa lavalle.

Tesla Semi tulee myyntiin kahdessa eri koossa. Siinä on neljä erillistä moottoria kullekin takarenkaalle. Vaikka kaksi moottoreista menisi epäkuntoon, Semillä voisi silti ajaa, Musk sanoi.

Tesla Semi

Semin kantamaksi luvataan 800 kilometriä. Nollasta sataan kiihtyvyys ilman lastia tapahtuu noin viidessä sekunnissa. 36 tonnin täydellä lastilla kiihtyvyys nollasta sataan on 20 sekuntia.

Energiankulutus on alle kaksi kilowattituntia mailia kohti, Tesla kertoo.

Rekassa on automaattijarrutus ja automaattinen kaistalla pysyminen. Kuljettajan paikka ohjaamossa on keskellä.

Tesla Semin ohjaamo

Elon Musk kehui, että Semin tuulilasi on ”melkein  ydinpommin kestävä”, mitä hän luonnehti auton suosikkiominaisuudekseen. Lasin kestävyys on tärkeää, koska rikkinäisellä lasilla ei saa ajaa.

Puolileikillään Musk lupasi Semin omistajalle rahat takaisin, jos lasi ei kestä ydinräjähdystä.

Muutenkin Musk lupasi, että Semi ei hajoa ainakaan ennen miljoonaa ajettua mailia eli noin 1 600 000 kilometriä.

Sellaisesta pikantista yksityiskohdasta kuin hinnasta ei ole ollut erillistä mainintaa. Etukäteisvarauksia voi tehdä 5000 dollarin hintaan. Toinen pikantti yksityiskohta mainittiin: tuotantoon rekka tulee vuonna… 2019.

Aivan ensimmäisenä Tesla ei rekkansa kanssa markkinoille ehdi: Esimerkiksi Cummins ja Toyota ovat jo olleet liikkeellä samoilla markkinoilla.