Sähköautoyhtiö Tesla onnistui kuin onnistuikin rimaa hipoen tavoitteessaan kasvattaa Model 3 -mallinsa viikkotuotantoa 5 000 kappaleeseen kesäkuun lopussa. Yhtiö vahvisti viikonloppuna julki tulleen tiedon maanantaina lehdistötiedotteessaan.

Model 3:n tuotannon kasvattaminen on kriittisen tärkeää, jos Tesla mielii päästä eroon pitkästä ja syvästä tappioputkestaan.

The New York Times kertoo kuitenkin artikkelissaan, että Tesla on turvautunut Fremontin tehtaallaan moniin kauniisti sanoen epäsovinnaisiin keinoihin tuotantoa kasvattaessaan.

Asian voi nähdä niin, että Tesla yrittää keksiä uudelleen tapaa, jolla autoja valmistetaan. Lehden haastattelema asiantuntija kuitenkin sanoo, että hän ei ole nähnyt missään muualla sellaista improvisointia kuin mitä Tesla harrastaa.

Yksi konkreettinen esimerkki on, että Tesla on hiljattain lisännyt Fremontin tehtaalleen kolmannen tuotantolinjan tuotannon kasvattamiseksi. Tuotantolinja on rakennettu yli 100 metriä pitkään ja yli 15 metriä korkeaan telttaan varsinaisen tehdasrakennuksen ulkopuolelle.

”Me uskomme nopeaan evoluutioon”, pääjohtaja Elon Musk sanoo The New York Timesille. ”Jos sovinnainen ajattelu tekee tehtävästä mahdottoman, silloin epäsovinnainen ajattelu on  tarpeellista.”

Monet suuret autovalmistajat ovat tuottaneet sähköautoja jo pitkään, mutta niistä ei ole onnistuttu vielä saamaan erityisen halpoja siten, että valmistus olisi kannattavaa. Tesla on uhonnut pystyvänsä tekemään Model 3 -malleja jopa 35 000 dollarin hintaisiksi, ja vieläpä kannattavasti.

Tesla on yrittänyt tuoda tuotantolinjalle paljon automatisaatiota, mutta yhtiö on joutunut myöntämään, että se luottanut robotteihin liikaakin. Oliver Wyman -konsulttiyhtiön osakas Ron Harbour sanoo lehdessä, että maailman autotehtaiden joukossa tehokkaimmat käyttävät paljon käsityötä. ”Automatisoiduimmat tehtaat ovat listan pohjalla”, Harbour toteaa.

Viime viikkojen aikana Tesla on esimerkiksi tehnyt autonsa alustaan sellaisen muutoksen, että siinä käytetään vähemmän hitsauskohtia kuin aiemmin. Alustassa on edelleen noin 5 000 hitsauspistettä, mutta yhtiön insinöörit päätyivät johtopäätökseen, että 300 aiemmin käytettyä hitsauskohtaa oli tarpeettomia. Yhtiö on ohjelmoinut robottinsa kokoamaan auton teräsalustan ilman näitä hitsauskohtia.

Toisin sanoen nyt valmistuvissa autoissa on satoja hitsauskohtia vähemmän kuin esimerkiksi alkuvuonna valmistuvissa autoissa. Tämä nopeuttaa autojen tuotantoa.

”On epätavallista tehdä tällaista siinä vaiheessa, kun auto on jo markkinoilla”, Ron Harbour kommentoi lehdessä. ”Normaalisti tällaisia muutoksia tehdään prototyyppivaiheessa.”

Harbour sanoo myös, ettei hän ole koskaan kuullut, että mikään autovalmistaja tekee autoja teltassa.

Teslan pääjohtaja Elon Musk on puolustanut telttaa sillä, että sen pystyttäminen oli halpaa. Yhtiö käytti laitteita, joita se jo omisti. Twitterissä Musk sanoi, että teltassa hyödynnetään ”roinaa, joita meillä oli varastoissamme”.

Tesla on myös tehnyt kokeiluja, joissa se on ohjelmoinut tuotantolinjalla olevia robotteja liikkumaan nopeammin kuin niiden valmistajat ovat suunnitelleet. Teslan johtajat kertovat, että robotteja on tarkoituksella rikottu, jotta nähdään, missä niiden raja kulkee.

Paint shop

Henkilön Elon Musk (@elonmusk) jakama julkaisu

The Spice. Must. Flow.

Henkilön Elon Musk (@elonmusk) jakama julkaisu

Improvisointi saattaa synnyttää riskejä auton laadulle, ja aiemmin Model 3:n laatuongelmat ovat olleetkin julkisuudessa.

Lisäksi asian voi myös nähdä niin, että Elon Muskin juhlima 7 000 auton tuotanto viikossa (Model X ja S mukaan lukien) ei ole kovin paljon.

Ainakin Fordin Euroopan johtaja Steven Armstrong kuittasi asian tyylikkäästi Twitterissä.