Teslalla ei mene juuri nyt kovin hyvin. Teslan Model S- ja Model X -mallit olivat viime viikolla osana kolmessa vakavassa auto-onnettomuudessa, jotka vaativat kolme ihmishenkeä.

Kolmen onnettomuuden lisäksi kaksi yrityksen johtajaa erosi tehtävistään, ja yhtiön osakekurssi syöksyi.

Ensimmäinen onnettomuus sattui tiistaina Model X:n törmättyä (ilmeisesti kuljettajan virheestä johtuen) seinään Floridassa. Auto syttyi törmäyksen jälkeen palamaan.

Autossa oli kolme teini-ikäistä matkustajaa, joista kaksi menehtyi turmassa. Kolmas nuori lensi autosta ulos törmäyksen voimasta, mutta selvisi rytäkästä hengissä. Alustavien tietojen mukaan autopilotti ei ollut kytkettynä onnettomuushetkellä.

Vain kolme päivää myöhemmin Floridassa Tesla Model S:llä ajanut nainen törmäsi autopilotti päällä sadan kilometrin tuntinopeudella paloauton perään. Ihme kyllä kuljettaja selvisi törmäyksestä vain lievillä vammoilla, vaikka auto ei ehtinyt jarruttaa ennen törmäystä. Kuljettaja kertoi myöhemmin keskittäneensä huomionsa puhelimeensa onnettomuuden sattuessa.

Maanantaina kansainväliset tiedotusvälineet raportoivat Tesla Model S:llä ajaneen 48-vuotiaan miehen törmänneen autollaan moottoritien turva-aitaan Sveitsissä. Torstaina sattuneessa onnettomuudessa auto lensi törmäyksen voimasta katolleen ja syttyi tuleen. Autoon vangiksi jäänyt kuljettaja kuoli tulipalossa.

”Autopilotista huolimatta kuljettaja on aina viimekädessä vastuussa ajosuorituksesta.”

Teslan kanssa onnettomuutta tutkivat viranomaiset eivät ole toistaiseksi selvittäneet, oliko autopilotti kytkettynä päälle onnettomuuden sattuessa.

Aikaisemmin maaliskuussa Model X:llä ajanut 38-vuotias mies kuoli vastaavassa tapauksessa, jossa auto syttyi tuleen sen törmättyä turva-aitaan. Tesla on myöhemmin vahvistanut autopilotin olleen aktiivisena onnettomuuden sattuessa.

Tesla julkaisi autovalmistajan vastuuta vähättelevän blogipäivityksen saatuaan tutkinnan maaliskuisen onnettomuuden osalta päätökseen. Teslan mukaan kuljettaja oli saanut useita visuaalisia ja yhden äänivaroituksen ottaa auto hallintaansa ennen onnettomuutta.

”Kuljettajan käsiä ei havaittu ohjauspyörällä kuuteen sekuntiin ennen törmäystä. Kuljettajalla oli noin viisi sekuntia ja 150 metriä matkaa betonijakajaan… Ajoneuvon lokitiedostot osoittavat, että kuljettaja ei ryhtynyt toimiin onnettomuuden estämiseksi.”

Tesla muistutti tiedotteessaan, että autopilotista huolimatta kuljettaja on aina viime kädessä vastuussa ajosuorituksesta. Tiedotteen loppuosassa Tesla valaa uskoa Autopilottiinsa:

”Teslan Autopilotti ei estä kaikkia onnettomuuksia – sellainen standardi olisi mahdoton toteuttaa – mutta se tekee onnettomuuksista vähemmän todennäköisiä. Se yksiselitteisesti tekee maailmasta turvallisemman paikan automatkustajille, jalankulkijoille ja polkupyöräilijöille.”

 

Tuoreempien onnettomuuksien osalta tutkinta on siis edelleen kesken. Oli autopilotti onnettomuuksien sattuessa kytketty päälle tai ei, viimeaikaisissa onnettomuuksissa on yhtäläisyyksiä aikaisempiin Tesla-onnettomuuksiin – etenkin autojen näennäisen tulipaloalttiuden vuoksi.

Autoblog-sivuston laskelmien mukaan 14 Teslaa on syttynyt tuleen kolarin yhteydessä vuoden 2013 jälkeen.

Teslan mukaan sähköautot eivät kuitenkaan ole polttomoottoriautoja alttiimpia tulipaloille. ”Akustomme on suunniteltu niin, että niissä harvinaisissa tapauksissa kun tulipalo ilmenee, se etenee paljon hitaammin kuin polttoainetta käyttävissä autoissa.”

Autotraderin analyytikko Karl Brauerin mukaan Tesla on oikeassa siinä, että sähköautot eivät ole alttiimpia tulipaloille, mutta kun sellainen syttyy, akut palavat kuumempana ja ne on vaikeampi sammuttaa.

Tämän huomasivat myös sveitsiläiset viranomaiset. Bellinzonan palolaitoksen mukaan auton akut aiheuttivat ”nopean ja pysäyttämättömän lämpötilan nousun” tulipalossa.

The Wall Street Journal kertoi sunnuntaina Teslan turvallisuusjohtaja Matthew Schwallin eronneen yhtiöstä. Schwall oli Teslan tärkein yhteyshenkilö Yhdysvaltain turvallisuusviranomaisten kanssa, jotka tutkivat onnettomuuksia. Schwallin kerrotaan siirtyvän Waymon palvelukseen.

Myös Teslan pääinsinöörin Doug Fieldin kerrotaan jääneen ”kuuden viikon sapattivapaalle”. Tuoreimpien Tesla-kuulumisien myötä Teslan osakkeen arvo New Yorkin pörssissä sukelsi kolme prosenttia.

Kaiken tämän lisäksi Tesla painiskelee edelleen Tesla Model 3:n tuotannon pullonkaulojen korjaamisen kanssa. Viime viikolla Model 3 -mallia valmistui lähes 2500 kappaletta.


Teslan Autopilot ja kuolemankolari keväällä 2016

⬛ Uberin autolle sattunut onnettomuus toi mieliin Floridassa toukokuussa 2016 tapahtuneen kuolonkolarin, jonka seurauksena ensimmäistä kertaa käsiteltiin automatisoidun ajojärjestelmän osuutta kuolonkolariin. Silloin uhri oli omalla Tesla Model S -autollaan ajanut Joshua Brown.

Hän ajoi Autopilot kytkettynä suoraan ja hiljentämättä päin tietä ylittäneen puoliperävaunurekan perävaunua. Rekan kärsimät vauriot olivat pienet, mutta Teslan katto kuoriutui irti, ja kuljettaja kuoli päähän kohdistuneen iskun seurauksena heti.

Onnettomuus tapahtui tieosuudella, jossa oli kaksi kaistaa molempiin suuntiin ja välissä ruohokaistale. Tiellä ei ollut eritasoliittymiä, joten vasemmalle kääntyäkseen rekan piti ylittää kaksi vastaantulijoiden kaistaa.

Nopeusrajoitus oli 65 mailia tunnissa, mutta kuljettaja oli asettanut Teslan vakionopeudeksi 74 mailia tunnissa. Sääolosuhteet olivat hyvät, ja iltapäivällä aurinko oli vielä korkealla.

Silminnäkijän mukaan näkyvyys oli hyvä. Jostain syystä rekan kuljettaja ei kuitenkaan huomioinut vastaantulevaa Teslaa ja sen kuljettaja taas ei huomioinut tietä ylittävää rekkaa. Data-analyysin perusteella myöskään Teslan Autopilot-järjestelmä, tutkiin ja kameroihin perustuva mukautuvan vakionopeudensäätimen ja kaistallapitoavustimen yhdistelmä, ei huomannut rekkaa tai sen perävaunua.

Jälkikäteen selvisi myös, että Teslan kuljettaja käytti Autopilotia sen äärirajoja myöten. Auto antoi nopeudesta riippuen määräajoin visuaalisen varoituksen ja sitten merkkiäänen, jotka kuljettaja kuittasi rattia hivenen kääntämällä.

Edellisten 38 minuutin aikana Brown oli koskenut rattiin vain kerran pelkän visuaalisen varoituksen seurauksena, kun muuten hän oli reagoinut vasta äänimerkkiin. Tästä voi päätellä, että hän keskittyi johonkin muuhun kuin ajamiseen, mutta onnettomuustutkinnassa ei selvinnyt, mitä Brown mahdollisesti autossa teki.

Tapauksen jälkeen Tesla ohjelmoi kaikki uusien ja vanhojen autojen Autopilotit niin, että jos kuljettaja ei pidä käsiään ohjauspyörällä, varoituksia tulee aiempaa tiheämpään. National Transportation Safety Board totesi kuitenkin raportissaan, että ratin kääntäminen äänimerkin lopettamiseksi ei ole riittävä keino valvoa kuljettajan tarkkaavaisuutta tai vireystilaa.

Useimmissa autoissa kuljettajaa valvotaan juuri näin. Kuljettajan katsetta seuraava järjestelmä on toistaiseksi käytössä vasta Cadillac CT6:ssa, jonka järjestelmä tosin toimii vain valikoiduilla teillä.