Sähköautovalmistaja Teslalla on ollut ongelmia uuden massamarkkinoille suunnatun Model 3 -auton tuotannossa, ja nuo ongelmat ovat olleet laajasti julkisuudessa.

Tesla joutui aiemmin lokakuussa myöntämään, että se valmisti heinä-syyskuussa vain 260 massamarkkinoille suunnattua Model 3 -autoa, eli noin kolme autoa päivässä.

The Wall Street Journal -lehti kirjoitti, että autojen tuotannossa on ollut isoja ongelmia.

Lehden lähteiden mukaan vielä syyskuussakin isoja osia Model 3 -autoista rakennettiin käsin poissa automatisoiduilta tuotantolinjoilta. Tuotantolinjan valmistumista odotellessa työntekijät ovat joutuneet kuumeisesti kokoamaan auton osia käsin.

Automotive Newsin haastattelemat asiantuntijat arvioivat nyt, että Teslan tuotanto-ongelmien takana saattaa olla se, että yhtiön autotuotannossa ei ole totuttu käsittelemään teräsrunkoja.

Aiempien mallien Model S:n ja Model X:n rungot ovat enimmäkseen alumiinia, kuten taas Model 3 on enimmäkseen terästä. Asiantuntijat arvioivat, että Teslalla ei välttämättä ole riittävästi kokemusta teräsrunkojen muokkauksesta massatuotannossa.

Model 3:n rungon kokoaminen vaatii enemmän hitsaamista kuin aiempien mallien rungot, joissa hyödynnettiin enemmän liimaamista ja niittejä. Konsulttiyhtiö Oliver Wymanin asiantuntija Ron Harbour sanoo lehdessä, että Model 3:n tuotanto vaatii Teslalta uusien prosessoien opettelemista.

”Siinä on iso ero. He eivät ole tehneet paljon pistehitsausta kahdessa ensimmäisessä autossa, koska ne ovat kokonaan alumiinia”, Harbour sanoo. ”Oppimiskäyrä on melko jyrkkä.”

Teslan pääjohtaja Elon Musk on julkaissut WSJ:n artikkelin jälkeen kaksi videota Model 3:n tuotantolinjalta, ensin tämän lokakuun 9. päivänä…

The Model 3 body line slowed down to 1/10th speed

Henkilön Elon Musk (@elonmusk) jakama julkaisu

… ja sitten tämän lokakuun 11. päivänä.

Stamping Model 3 Body Panels (real-time)

Henkilön Elon Musk (@elonmusk) jakama julkaisu

Autovalmistuskonsultti Michael Tracy sanoo Automotive Newsissä ensimmäisestä videosta, että vastushitsauksesta pitäisi tulla vähän savua. Videoilla kuitenkin näkyy kipinöintiä, mikä viittaa hänen mukaansa siihen, että hitsauskohdat ovat liian kuumia tuotantolinjan huonon suunnittelun vuoksi.

Tracy arvioi, että kipinöinti kertoo siitä, että metalliosat eivät liity yhteen kunnolla. Heikkolaatuinen hitsausjälki voi lisätä vahinkoja kolareissa ja voi johtaa auton kolisemiseen ja natisemiseen sen vanhentuessa.

Teslan tiedotuksesta kerrotaan lehdelle, että Model 3 -autoa kootaan ja täydellisellä tuotantolinjalla, jonka automaatiota ollaan lisäämässä.

Tracy kuitenkin arvioi, että tällaiset ongelmat olisi pitänyt pystyä ratkaisemaan jo kauan ennen kuin tuotantolinja on täydessä vauhdissa.

Icebreaker Venturesin pääjohtaja Mark Platshon sanoo Automotive Newsissä, että tuotannon hidas käynnistyminen on merkki siitä, että Tesla haluaa saada kaiken toimimaan kunnolla ennen massatuotannon alkua.

Teslalla on kiire saada Model 3:n tuotantoa kasvatettua ennen kuin BMW:n, Mercedes-Benzin ja Volvon kaltaiset yhtiöt vyöryttävät markkinoille lisää sähköautoja.

Monet alaa seuraavat ovat odottaneet Model 3:n tuovan Teslalle ”iPhone-hetken”, jolloin markkinoille tuleva uusi tuote näyttää vallankumoukselliselta – samalla tavalla kuin Applen iPhone näytti tultuaan markkinoille kymmenen vuotta sitten.

Mutta jos markkinoille ehtii muita kilpailijoita, Teslan malli ei vaikutakaan enää niin vallankumoukselliselta.

”Model 3:n tuotannon kasvu voi venyä vuoden 2018 jälkipuoliskolle tai jopa vuoteen 2019, jolloin kilpailun uhka on paljon suurempi”, kirjoittaa investointipankki Barclaysin analyytikko Brian Johnson. ”Kun kilpailu on kireämpää, ’iPhone-hetki’ vaikuttaa vähemmän varmalta.”

”Aiemmin oli vain Tesla. Nyt markkinoille tulee kymmeniä vaihtoehtoja”, sanoo Oliver Wymanin Ron Harbour. ”Teslan täytyy tulla todella tehokkaaksi tuotannossa. Heidän täytyy olla kilpailukykyinen kustannuksissa ja hinnassa pysyäkseen mukana alalla.”