Norjalainen sähköauto Th!nk City on valmis ja sarjatuotannossa. Siitä on nopeasti kehittymässä menestystarina kotimaassaan, ja ensi vuoden aikana se lähtee valloittamaan muut Pohjoismaat, Suomi mukaan lukien.

Norjalaista sähköautoa kehittämään perustettiin yritys vuonna 1990. Pivco AS esitteli ensimmäisen mallinsa 1994, mutta Th!nk Cityn esittelyn jälkeen syksyllä 1998 päärahoittaja vetäytyi toiminnasta ja yritys ajautui konkurssiin. Pivcon perustaja ja johtaja Jan Otto Ringdal kuitenkin yhdessä 30 työntekijän kanssa nosti homman uudestaan pystyyn. Vuodenvaihteessa Ford osti yrityksestä 51 prosenttia, ja nykyisin yrityksen nimenä on Th!nk Nordic AS.

Th!nk City on kaksipaikkainen, alle kolmimetrinen sähkökäyttöinen kaupunkiauto, joka kulkee yhdellä latauksella noin 85 kilometriä. Auto on etuvetoinen, ja huipputeholtaan 27 kW:n kolmivaihemoottori kiinnittyy alennusvaihteen kautta suoraan vetopyörästöön. Huippunopeus on rajattu 90 kilometriin tunnissa.

Auton pohjalevy ja akkulaatikko ovat galvanoitua suurlujuusterästä, ja runkokehikko alumiinia. Kori on verhoiltu läpivärjätyillä polyeteenielementeillä, jotka rotaatiovaletaan omassa tehtaassa.

Ratin takana Th!nk tuntuu kokoaan isommalta. Ajossa ohjaustuntuma on hyvä, ja auto on jopa yllättävänkin suuntavakaa, kun huomioidaan lyhyt akseliväli. Akkujen ansiosta painopiste on matalalla, joten ajodynamiikka on kokonaisuudessan tuttu ja yllätyksetön.

Kotipaikkakunnallaan Oslossa Th!nk purjehtii myötätuulessa, siitäkin huolimatta, että pienten valmistussarjojen takia hintaa autolle kertyy noin 146000 Suomen markkaa. Sähköautot on vapautettu tietulleista, ja niille on varattu keskustasta omia pysäköintipaikkoja latausmahdollisuudella. Kysyntää sähköautoille kyllä on, tarvitaan vain Th!nkin kaltaisia edelläkävijöitä.

(Tiivistelmä Henrik Weckströmin artikkelista TM 20/99, s. 4-5)