Lentokentän turvatarkastuksesta selvittyään matkaajalle jää usein hyvä tovi aikaa ennen koneeseen nousua.

Luppoajan voi kuluttaa esimerkiksi nousevia ja laskeutuvia lentokoneita katsellessa. Lentokentillä enemmän aikaansa viettäneet ovat varmasti huomanneet suihkumoottorin puhaltimen keskiössä olevan valkoisen kuvion.

Tyypillisesti se on kuvassa näkyvä G-spiraali, mutta kuvio vaihtelee hieman valmistajasta riippuen. Valkoiseen väriin puolestaan tekee poikkeuksen Rolls-Royce, jonka valmistamissa moottoreissa spiraali on keltainen.

(Kuva Captain Joe/Youtube)

Uteliaimmat ovat saattaneet kysyä itseltään (tai internetiltä), mitä tarkoitusta kuvio palvelee? Toimiiko se linnunpelättimenä vai onko sille kenties jokin muu selitys?

Youtubeen ilmailuaiheisia videoita tekevä Captain Joe käsitteli suihkumoottoreiden spiraaleja taannoisella videollaan. Saksalaispilotti kertoo, että lintujen karkottaminen on vain osa niiden funktiota.

Alun perin spiraalit ilmestyivät lentokoneiden propelleihin jo toisen maailmansodan aikana lentokentän asematasolla työskentelevien ihmisten turvallisuuden parantamiseksi.

Lentokoneen propelli tai suihkumoottorin puhallin pyörivät niin nopeasti, että ihmissilmä ei välttämättä pysty – etenkään pimeällä – erottamaan, onko moottori käynnissä vai ei. Samasta syystä monien potkurikoneiden lapojen päät on maalattu korostevärillä.

Ohivirtausmoottorin korvia huumaavan metelin voisi toki kuvitella riittävän moottorin tilan määrittämiseksi, mutta täytyy muistaa, että lentokentillä meteli on jatkuvaa, eikä yksittäisen koneen käyntiääntä välttämättä erota toisesta.

Siksi lentokonevalmistajien oli keksittävä tehokas ja yksinkertainen tapa välittää tämä informaatio läsnäolijoille.

mitä spiraalin lintuja pelästyttävään vaikutukseen tulee, japanilainen All Nippon Airways ANA huomasi 1980-luvulla tekemässään vuoden mittaisessa tutkimuksessa, että kuvioinnilla todella on merkitystä lentokoneisiin törmäävien lintujen määrään.

”Jos ottaa huomioon sen, että kuvion maalaaminen maksaa 40 dollaria ja vaurioituneen moottorin korvaaminen 10 miljoonaa dollaria, on järkevää maalata kuvio kaikkiin koneisiin, jos sillä on pienikin lintujen törmäyksiä vähentävä vaikutus”, Joe toteaa.

Lisää aiheesta alla olevalla videolla: