Maapallon kaltainen eksoplaneetta saattaa piileksiä vain 16 valovuoden päässä olevassa tähtijärjestelmässä.

Texasin yliopisto julkisti torstaina tutkimuksen, jonka mukaan yliopiston astrofyysikoiden laskelmien mukaan 16 valovuoden päässä olevassa Gliese 832 -tähtijärjestelmässä saattaa olla Maan kaltainen planeetta.

Jo nyt tuossa tähtijärjestelmässä tiedetään olevan kaksi mahdollista planeettaa, mutta uusien laskelmien mukaan järjestemlässä näyttää olevan vielä yksi Maan kaltainen planeetta, joka on 0,25–2,0 astronomisen yksikön päässä tähdestä. Astronominen yksikkö tarkoittaa Maan keskietäisyyttä auringosta.

Tutkimusta johtanut Suman Satyal sanoo tiedotteessa, että löydetyn planeetan massa on 1–15 kertaa Maan massan kokoinen.

Tutkimus on julkaistu Astrophysical Journal -lehdessä.

Gliese 832 on punainen kääpiötähti, ja sen massa ja halkaisija ovat puolet pienempiä kuin oman aurinkomme.

”Tämä on tärkeä läpimurto, joka osoittaa mahdollisen uuden planeetan olemassaolon kiertämässä omaa aurinkoamme lähellä olevaa tähteä”, sanoo Texasin yliopiston fysiikan laitoksen johtaja Alexander Weiss tiedotteessa.

Tutkimus osoittaa hänen mukaansa, että kyseinen planeetta on voinut säilyttää vakaan kiertoradan punaisen kääpiötähden elämälle kelvollisella alueella yli miljardin vuoden ajan.

Tutkimus ei ota tarkemmin kantaa siihen, miten elinkelpoinen kyseinen mahdollinen planeetta muuten voisi olla.

Viime vuosina avaruudesta löydettyjen Maan kaltaisten eksoplaneettojen määrä on kasvanut nopeasti. Miltään planeetalta ei ole kuitenkaan löytynyt merkkejä elämästä.