Ihmiset luopuvat tunnearvoa sisältävistä esineistään helpommin, jos he pystyvät säilyttämään niihin liittyvät muistot toisella tapaa – esimerkiksi ottamalla niistä kuvan.

Ohion yliopiston tutkijat todistivat tämän tapahtumissa, joissa opiskelijoita kehotettiin lahjoittamaan vanhoja esineitään hyväntekeväisyyteen lukukauden lopulla.

Tutkimus kannattaa pitää mielessä seuraavan kerran, kun siivoat ullakkoasi tai häkkivarastoasi.

Tapahtumia markkinoitiin kahdella erilaisella ilmoituskampanjoilla. Toisessa opiskelijoita kehotettiin kuvaamaan esineet ennen niistä luopumista, ja toisessa kehotettiin vain tuomaan vanhat esineet kierrätettäviksi.

Tapahtumissa, joita markkinoitiin kuvaamisella, lahjoitettiin kaikkiaan 613 esinettä. Toisisissa tapahtumissa lahjoitettiin vain 533 esinettä.

Tutkimusta toteutettiin myös kyselytutkimuksilla, joihin osallistui lähes 800 henkilöä. Tutkijat huomasivat, että muistoesineisiin liittyvät tunteet ovat vahvoja, ja esineet vaikuttavat ihmisen identiteettiin.

”Asia, josta ihminen ei halua luopua, on todellisuudessa esineeseen yhdistetyt muistot. Huomasimme, että ihmiset luopuvat tavaroistaan helpommin, jos heille tarjoaa keinon pitää muistot itsellään toisella tavoin”, Ohion yliopiston tutkija Rebecca Reczek kertoo tiedotteessa.

Tutkimus julkaistiin Journal of Marketing -tiedejulkaisussa, ja se kannattaa pitää mielessä seuraavan kerran, kun siivoat ullakkoasi tai häkkivarastoasi.