Palaset loksahtavat kohdalleen. Tutkijat ovat onnistuneet löytämään noin puolet ”kateissa” olleesta maailmankaikkeuden aineesta, kertoo New Scientist -lehti. Aiheesta kirjoittaa myös Science Alert.

Tutkijoita ovat tunnetusti jo pitkään askarruttaneet niin sanotut pimeä aine ja pimeä energia, jotka ovat näkymättömiä mutta jotka muodostavat suurimman osan maailmankaikkeudesta.

Se ei ole ainoa mysteeri: niiden lisäksi tutkijoiden mallit ovat kuitenkin viitanneet siihen, että maailmankaikkeudessa pitäisi olla kaksi kertaa enemmän tavallista näkyvää ainetta kuin mitä on onnistuttu tähän mennessä havaitsemaan.

Nyt kaksi erillistä tutkimusryhmää on lehden mukaan löytänyt tämän puuttuvan aineen.

Aine koostuu baryoni-nimisistä hiukkasista, ja se yhdistää galakseja yhteen kuumien, hajanaisten kaasusäikeiden avulla.

”Puuttuva baryoni -ongelma on ratkaistu”, sanoo toisen tutkijaryhmän johtaja Hideki Tanimura lehdessä.

Kukaan ei ollut havainnut kaasua aiemmin, koska se oli niin ohutta ja viileää, että röntgensatelliitit eivät olleet huomanneet sitä.

Tutkijaryhmät hyödynsivät mittauksissaan niin sanottua Sunyaev-Zel’dovich -ilmiötä, joka tapahtuu, kun alkuräjähdyksestä lähtöisin oleva valo kulkee kaasun läpi. Kun valo matkustaa, se jättää jälkensä kaasussa oleviin elektroneihin.

Tutkijat onnistuivat yhdistämään galaksikartoissa olevia tietoja niin, että galaksien välillä olleita aiemmin piilossa olleita kaasusäikeitä pystyttiin havaitsemaan niiden jättämien jälkien avulla.

Toinen tutkijaryhmä laski, että säikeissä olevien baryonien tiheys oli noin kolme kertaa suurempi kuin niiden ympärillä olevien baryonien tiheys. Toinen ryhmä päätyi kuusinkertaiseen tiheyteen.

”Kaikki suunnilleen tietävät, että sen täytyy olla siellä, mutta tämä on ensimmäinen kerta, kun joku – jopa kaksi eri ryhmää – on tehnyt pitävän havainnon”, sanoo yhdysvaltalaisen Harvard-Smithsonian Center for Astrophysicsin tutkija Ralph Kraft lehdessä.

Tutkimukset on julkaistu arXiv.org-palvelussa täällä ja täällä.