Monet yleiset käsitykset ihmisten ihonväristä ovat perustavanlaatuisesti virheellisiä, ilmenee Science-lehdessä ilmestyneestä uudesta tutkimuksesta.

Tutkimuksessa ilmenee muun muassa, että ihmisten ihonväri on vaihdellut huomattavasti ainakin viimeksi kuluneen 900 000 vuoden aikana. Tutkimuksessa on paljastunut myös, että jotkut erityisen tummat Afrikassa esiintyvät ihon värisävyt ovat kehittyneet suhteellisen äskettäin vaaleammista ihonlaaduista.

New Scientist -lehti kirjoittaa, että tulos alleviivaa sitä, kuinka virheellinen on rasistinen ajatus, että vaaleaihoiset ihmiset olisivat muita ”kehittyneempiä”.

Tutkimustaan varten Pennsylvanian ja Philadelphian yliopiston tutkijat palkkasivat noin 1 500 etnisesti ja geneettisesti erilaista vapaaehtoista Etiopiasta, Tansaniasta ja Botswanasta tutkimustaan varten. Kukin koehenkilö suostui antamaan DNA-näytteen ja ihon pigmenttinsä analysointiin. Kyseessä on ensimmäinen laajamittainen tutkimus afrikkalaisten ihonväriin vaikuttavista geeneistä, kirjoittaa The New York Times.

Tutkijat onnistuivat löytämään kahdeksan kohtaa ihmisen genomissa, jotka ohjaavat erityisen voimakkaasti ihonvärin muodostumista. Näiden kohtien vaikutus oli noin 30 prosenttia ihmisten ihonvärien eroihin tutkimuksessa.

Nykyihminen eli Homo sapiens kehittyi Afrikassa nykytiedon mukaan noin 300 000 vuotta sitten. Vaaleita ihonvärejä on kuitenkin ollut olemassa jo kauan ennen sitä, noin 900 000 vuotta sitten, tutkimus paljasti. Vastoin yleistä luuloa vaaleaihoista geneettistä perimää on siis ollut Afrikassa siitä lähtien.

Esimerkiksi eteläisessä Afrikassa olevilla keräilijä-metsästäjäihmisillä on usein suhteellisen vaalea iho, ja he kuuluvat yhteen vanhimmista Homo sapiensin sukuhaaroista.

Tutkijat sanovat, että geenien laaja levittäytyminen ja niiden säilyminen vuosituhansien ajan osoittaa, että vanhat ajatukset ihonvärin merkityksestä ovat käytännössä merkityksettömiä.

Tummempaa ihoa tuottavat geenit näyttävät ajoittain kehittyneen vaaleammista geeneistä. Joillakin Itä-Afrikan alueella asuvilla ihmisillä on esimerkiksi erityisen tumma iho, mutta tuo ominaisuus on kehittynyt suhteellisen äskettäin vaaleammilta esi-isiltä.

Tutkimuksella on laajempaa merkitystä kuin evoluution ymmärtämisen edistäminen, sanoo Pennsylvanian yliopiston tutkija Nina Jablonski New Scientistissä.

”On olemassa rasisteja, jotka haluavat yhdistää ihonvärin älyllisiin ominaisuuksiin tai piirteisiin, jotka liittyvän moraaliseen käytökseen.”

Tutkijat kuitenkin muistuttavat, että väitteelle ei ole perusteita ja että valkoisempi ihonväri on peräisin Afrikasta.

”Monet geenimuunnelmat, jotka aiheuttavat vaaleaa ihoa Euroopassa, ovat lähtöisin Afrikasta”, sanoo päätutkija Sarah Tishkoff Pennsylvanian yliopistosta Science-lehdessä. Tieteen yleiskäsitys on hänen mukaansa se, että ihmisten rotua ei voi määrittää ihonvärin perusteella yhtään enempää kuin pituudenkaan perusteella.

Science-lehden tutkimus on julkaistu kokonaisuudessaan täällä.