Kun James Cameronin ohjaama elokuva Titanic sai ensi-iltansa vuonna 1997, maailmalla syntyi innostus rakentaa kopio tai uusi versio vuonna 1912 uponneesta RMS Titanic -aluksesta.

Ensimmäiseksi oman hankkeensa ehti käynnistää eteläafrikkalainen liikemies Sarel Gous vuonna 1998. Aluksen rakennustöiden oli tarkoitus alkaa vuoden 2001 tienoilla, mutta hankkeesta lopulta luovittiin kannattamattomana.

Seuraavaksi Titanic II -ideaan tarttui australialainen liikemies Clive Palmer, jonka projekti on edennyt jo hieman Gousin suunnitelmaa pidemmälle. Vuonna 2012 julkistettu hanke perustui suomalaisen laivansuunnittelutoimisto Deltamarinin suunnitelmiin, ja alus muistuttaa pitkälti alkuperäisen Titanicin muotoa, vaikkakin siihen on jouduttu käytännön syistä tekemään joitain muutoksia: esimerkiksi aluksen runko on hieman leveämpi ja lisäksi alkuperäisten höyrykoneiden tilalla on Wärtsilän dieselmoottorit ja moderni propulsiojärjestelmä.

Aluksen sisustus noudattelisi mahdollisimman pitkälti alkuperäisen Titanicin henkeä, vaikka myös siihen on jouduttu tekemään joitain rakenteellisia muutoksia rakennusteknisten syiden ja turvallisuuden vuoksi.

Valmistuu, ei valmistu…

Palmerin aluksen piti valmistua jo vuonna 2016, mutta rakentamisen aloitus on lykkääntynyt jatkuvasti. Palmer on tunnettu suurisuuntaisista hankkeistaan, jotka eivät kuitenkaan ole toteutuneet. Suunnitteilla on ollut muun muassa suuri Jurassic Park -henkinen dinosauruspuisto ja Zeppelin-henkinen ilmalaiva.

Vaikka Titanic II -aluksen rakentamisesta on jo solmittu esisopimus kiinalaisen telakan kanssa, voi olla, ettei Palmerin Titanic II koskaan muutu todellisuudeksi.

Kiinassa on sen sijaan vireillä myös toinen Titanic-kopio, ja sen rakennustyöt ovat hyvässä vauhdissa. Kyseisellä projektilla ei rakennusmaata lukuun ottamatta kuitenkaan ole mitään tekemistä Palmerin hankkeen kanssa.

Suurin ero alkuperäiseen Titaniciin ja aikaisempiin kopioprojekteihin on se, ettei kiinalaisten Titanic-replikan ole edes tarkoitus lähteä ylittämään valtameriä, vaan siitä tulee pelkästään kelluva hotelli-ravintola. Se on tarkoitus sijoittaa Kiinan sisämaahan Qi-joen patoaltaaseen.

Titanicin alkuperäiset rakennepiirustukset ovat säilyneet, ja niitä on käytetty soveltuvin osin jäljitelmiä suunniteltaessa. Nyt rakentuva alus tulee muodoiltaan ja mitoiltaan olemaan lähimpänä alkuperäistä alusta.

Paikallaan kelluvassa aluksessa on se hyvä puoli, ettei aluksen rakenteeseen tai mittoihin tarvita muutoksia ja lisäksi rakentamisen hinta on huomattavasti maltillisempi. Aluksen budjetiksi on arvioitu 161 miljoonaa dollaria, kun kahden aikaisemman aluksen hinta olisi ollut jopa yli 500 miljoonaa.

Oletettavasti osa säästöstä tulee siitä, ettei kelluva alus tarvitse oikean valtamerialuksen suuria moottoreita eikä muutakaan modernia propulsio- tai navigointitekniikkaa. Sen sijaan alukseen on mahdollisesti tulossa aidonnäköinen vaikkakin toimimaton kopio alkuperäisen Titanicin konehuoneesta höyrykoneineen ja boilereineen.

Rakennustyö etenee

Alkujaan hotelli-ravintola-alukseen suunniteltiin jäävuoreen törmäämistä simuloivaa multimedia-kokonaisuutta, mutta siitä on sittemmin luovuttu. Sen sijaan siihen on tarkoitus rakentaa alkuperäisen kaltainen juhlasali, ruokailutilat, ensimmäisen ja toisen luokan hyttejä sekä luonnollisesti myös Titanicin ikonisen portaikon jäljitelmä.

Uuden turistinähtävyyden suosio lienee taattu, sillä vaikka kansainväliset turistit eivät sitä löytäisi, Kiinassa riittää kyllä innostusta Titaniciin johtuen vuoden 1997 elokuvan jatkuvasta suosiosta. Laivan ”kunniakapteeniksi” on valittu brittiläinen näyttelijä Bernard Hill, joka näytteli Cameronin elokuvassa kapteeni Edward Smithiä.

Aluksen rakennustyöt pääsivät käynnistymään vuoden 2016 lopulla noin 18 kuukautta myöhässä, mutta siitä huolimatta runko saattaa valmistua vielä tämän vuoden puolella. Sisustustyöt kestävät kuitenkin oman aikansa, joten uuden Titanicin avajaiset yleisölle tapahtunevat aikaisintaan vuonna 2019.

Hankkeesta vastaava yhtiö Seven Star Energy Investment on jo julkaissut Twitterissä muutamia kuvia, joissa aluksen köliä ja perää rakennetaan.

Jos kuvat eivät näy, voit katsoa niitä myös täältä.