Maanantaina Helsingissä järjestetty Yhdysvaltain ja Venäjän presidenttien tapaaminen eteni lämpimissä, sujuvissa ja turvallisissa merkeissä. Kaikkiaan tapahtuman turvallisuus- ja liikennejärjestelyissä oli mukana vähintään tuhat poliisia, satoja ajoneuvoja sekä lisäksi puolustusvoimien ja muiden yhteistyötahojen miehistöä ja kalustoa.

Presidenttien autosaattueet olivat huomiotaherättävän suuria. Sekä Donald Trumpille että Vladimir Putinille oli toimitettu etukäteen paikalle omat panssaroidut limusiinit ja joukko tukiautoja. Saattueiden keulassa ja perässä liikkui suomalaisen poliisin autoja ja moottoripyöriä.

Presidenttien saattueiden johtoautoina toimivat uudenkarheat ja poliisiautojen nykyistä huomioväritystä kantavat Škoda Superb Combi ja Volkswagen Passat Variant, mutta myös Tekniikan Maailman vuonna 2013 lahjoittama, TM-60-rekisterikilvin varustettu Mercedes-Benz CLS 350 CDI Shooting Brake 4Matic oli mukana edustamassa Suomea.

TM-60 oli johtoautona saattueessa, jossa kuljetettiin ”tapaamiseen liittyvien delegaatioiden jäseniä”. Tämän tarkempaa tietoa ei poliisi taktisista syistä saa edelleenkään paljastaa.

Liikkuva poliisi sai Mercedes-Benz CLS:n lahjana 60 vuotta täyttäneeltä Tekniikan Maailmalta syyskuussa 2013. Kyseessä oli jo viides TM:n lahjoittama poliisiauto. Ensimmäinen oli TM-25-kilvillä varustettu Dodge Aspen Police Special vuonna 1978.

 

Poliisin hallintouudistuksen yhteydessä TM-60 siirtyi Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen alaisuuteen, jossa se on toiminut osana poliisin normaalia partioautokalustoa. Esittelimme auton numerossa 17/13 ja seurantajuttu vuoden käytön jälkeen oli numerossa 20/14.

Tällä hetkellä auto on suunnilleen käyttöikänsä puolivälissä. Kilometrejä on mittarissa noin 143 000. Normaalien huoltojen lisäksi ei ole tarvittu juurikaan korjaustoimenpiteitä, joskin poliisiautoissa akku on kovilla ja TM-60:ssäkin on menossa jo kolmas akku. Auto ei myöskään ole joutunut kolareihin, vaikka pieniä naarmuja ja käytön jälkiä väistämättä matkan varrella on tullutkin.

Autoa uudesta saakka käyttänyt ja saattueessakin sitä ajanut vanhempi konstaapeli Tuomas Kaukoranta kehuu edelleen TM-60:n ergonomiaa: ”Nytkin istuimme autossa pitkiä päiviä, ja 12 tunnin vuorokin sujuu ongelmitta erinomaisten istuinten ja toimivan ilmastoinnin ansiosta. Kaiken kaikkiaan hieno auto.”