HYVÄÄ

  • suorituskyky

  • ajettavuus

HUONOA

  • yllyttää vauhtisokeuteen

Katumaasturisarjan kierrosennätys Nürburgringin Nordschleifella ei vahingossakaan jää mainitsematta, kun Alfa Romeon edustajat kertovat Stelvion Quadrifoglio-versiosta. Seitsemän minuuttia ja 51,7 sekuntia on kova aika autolle kuin autolle.

Ohjaamossa suurimmat erot vakiomalleihin ovat Giulia Quadrifogliosta tutut, voimakkaammin tuetut ja nahka-alcantara-yhdistelmällä verhoillut istuimet.

Ajoneuvofilosofisesti on arveluttavaa, että katumaastureita ja kierrosennätyksiä ylipäätään pitää sekoittaa. Eihän painijoitakaan laiteta juoksemaan pikamatkoja?

Mutta filosofia sikseen, mennään tunteella – faktojen kautta.

Giulia Quadrifogliosta lainattu Ferrari-sukuinen, kahdella turbolla ahdettu V6-moottori tuottaa 375 kilowattia. Moottori on tavallaan kahden 90 asteen kulmaan sijoitetun kolmisylinterisen yhdistelmä, sillä osakuormilla oikeanpuoleista sylinteririviä lepuutetaan.

Ajoasento ja istuimet sopivat nopeaankin ajoon. Myös sivu­tukien voimakkuus on säädettävissä. Lisävarusteena saa vielä hiilikuiturunkoiset urheiluistuimet.

Takana on tarpeeksi tilaa aikuistenkin kuljettamiseen.

Vaihteisto on sama kahdeksanvaihteinen ZF kuin Giuliassa, mutta nelivedon jakovaihteistolla jatkettuna. Normaalisti auto on täysin takavetoinen, mutta jos ja kun pito ei riitä, puolet voimasta menee tarvittaessa eteen.

Etuvetopyörästön sijoitus moottorin kylkeen on vaatinut muutoksia Giulian kanssa jaetusta perusrakenteesta huolimatta. Esimerkiksi turboahtimet ovat taaempana, ja runkolaakeripetiä ja öljypohjaa on muutettu, koska toinen vetoakseli menee niistä läpi. Myös apulaitteet ovat osin eri paikassa.

Pystyisikö näillä palikoilla tekemään myös nelivetoisen Giulia Quadrifoglion?

Ei pysty. Osat eivät mahdu matalampaan koriin yhdessä V6-moottorin kanssa, joten neliveto-Giuliaa kaipaavan on edelleen tyydyttävä sinänsä tasapainoiseen Veloceen.

Tuplaturbo-V6:n sylinterikulma on 90 astetta. Jakopää on takapäässä, jotta kampiakselin vääntövärähtelyt vaikuttaisivat siihen mahdollisimman vähän.

Huippunopeutta Stelviolle luvataan 283 km/h, ja 3,8 sekunnin kiihtyvyys nollasta sataan on luokassaan vaikuttava.

Kilpailijoita on aika vähän, varsinkin tehopainosuhteella arvioituna. Jopa Porsche Macanin tehokkaimmassa versiossa on tehoa 50 kilowattia vähemmän ja painoa 170 kilogrammaa enemmän.

Lähimmäs pääsee Mercedes-AMG GLC 63 (viereinen sivu), mutta sekin on selvästi kalliimpi. Stelvio Q:n hinta-arvio on runsaat 130 000 euroa.

Painoa säästää se, että kaikki luukut ovat alumiinia. Katto ei sentään ole hiilikuitua kuten Giuliassa, koska Stelvioon saa panoraamalasikaton.

Lisävarusteiset hiilikeraamiset jarrulevyt antavat paremman suorituskyvyn ja lisäksi säästävät 17 kiloa painoa.

Kookkaat ja napakasti toimivat vaihdevivut ovat tutut jo Giuliasta.

Ajotilasäätimessä on vakiomallien Dynamic, Natural ja Advanced Efficiency -valintojen ohella Race-asetus, joka maksimoi kierrosnopeuden ja minimoi ajonvakautuksen toiminnan.

Aktiivisen takatasauspyörästön avulla saadaan tarvittaessa enemmän voimaa ulkokaarteen pyörälle. Myös säätyvä iskunvaimennus on vakiona.

Ajotilavalintoihin kuuluu sporttisessa päässä Dynamic ja sitäkin rajumpi Race-asetus, joka poistaa pääosin ajonvakautuksen, nopeuttaa vaihtohetket 0,15 sekunnin mittaisiksi ja korostaa pakoääntä entisestään.

Toinen ääripää on Advanced Efficiency, joka aktivoi rullaustoiminnon polttoaineen säästämiseksi. Sylinterien lepuutus toimii ajotila-asetuksesta riippumatta.

Istuimen ote on oikein säädettynä napakka, ja ohjauspyörän saa tarpeeksi lähelle.

Tuoreessa muistissa on Giulian ja Stelvion perusmallien supernopea ohjausvälitys ja -vaste. Nyt tuntuma ei ole juurikaan terävämpi, ja ratkaisu sopii hyvin auton luonteeseen. Alun perin nopea ohjausvälitys oli tarkoitus tulla vain Quadrifoglioihin, mutta lopulta se päätettiin ottaa koko mallistoon.

Konepellin ilmanpoistoaukot ovat yksi Quadrifoglion tunnusmerkeistä.

Auto reagoi napakasti ja välittömästi, mutta ei tunnu hermostuneelta. Suoraa tietä Stelvio menee hapuilematta. Ajettavuus on niin hyvää ja helppoa, että raakaan suorituskykyyn yhdistettynä tuloksena on lähes välitön vauhtisokeus.

Aivan viattoman tuntuisen kaasunpainalluksen seurauksena kyytiä on kaksikaistaisella tiellä yhtäkkiä 160 km/h. Tiedä sitten, onko asiaa syytä kehua vai moittia, mutta ainakin kuljettajalta vaaditaan vastuuntuntoa.

Tavaratilan kooksi kerrotaan samat 525 litraa kuin vakiomallissa. Kiinnitysverkolle on todellista tarvetta, jotta tavarat eivät heittelehdi.

Koeajolenkillä Stelvio pääsi lopulta lempiympäristöönsä: sileälle, leveälle, mutkaiselle ja vähäliikenteiselle asfalttitielle. Mutkat voi ajaa nopeuksilla, jotka ovat katumaasturille melkein käsittämättömiä. Mutkien väleissä suorat katoavat olemattomiin. Ja pakoääni on juuri sopiva: ärjy, muttei rasittava.

Automaatti vaihtaa ajatuksen lailla täsmälleen oikeissa kohdissa, mutta välillä voi viihdyttää itseään vetelemällä isoista kahvoista mieleisiään vaihteita.

Paluumatkalla alamäkeen on mukava ajaa rauhallisemmin ja huomata, että auto ei kaipaa enempää vauhtia, vaan sopeutuu siistiinkin ajoon moitteetta.

Kun asiaa miettii tarkemmin, Stelvio Quadrifogliossa on hitunen järkeäkin. Tämän hintaluokan auton ostajilla ei välttämättä ole selkä enää vetreimmässä kuosissa, joten miksi ostaa matala ja epäkäytännöllinen urheiluauto, kun samasta suorituskyvystä voi nauttia luontevassa asennossa istuen ja käytännöllisyydestä tinkimättä.


⬛ Video Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglion Nürburgringin ennätyskierrokselta Youtubessa:

Tekniikkaa

Moottori: turboahdettu bensiinikäyttöinen V6-moottori edessä pitkittäin; iskutilavuus 2 891 cm3, teho 375 kW (510 hv)/6 500 r/min, vääntömomentti 600 Nm/2 500–5 000 r/min; sylinterien lepuutustoiminto

Voimansiirto: neliveto, kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto

Alusta: edessä päällekkäiset kolmiomaiset tukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana monivarsituenta, kallistuksenvaimennin, kierrejouset; säätyvä iskunvaimennus; edessä ja takana jäähdytetyt levyjarrut, sähkömekaanisesti tehostettu ohjaus

Mitat: pituus 4,702 m, leveys 1,955 m, korkeus 1,681 m, akseliväli 2,818 m, raideleveys edessä 1,622 m ja takana 1,675 m; omamassa 1 830 kg; renkaat edessä 255/45 R20 ja takana 285/40 R20

Suoritusarvot: huippunopeus 283 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 3,8 s; EU-kulutus (kaupunki/maantie/yhdistetty) 11,7/7,5/9,0 l/100 km, CO2-päästö 210 g/km

Hinta: vahvistamatta