HYVÄÄ

• ajettavuus

• toimintamatka


HUONOA

• pienentynyt tavaratila

• ei saa nelivetona


Kuljettajan näkökentässä ainoastaan kaksi polttoainemittaria erottaa kaasukäyttöisen Audi A4:n muista versioista.

Kaasusäiliöt on sijoitettu omaan moduliinsa tavaratilan ja takaistuimen alle. 19 kilogramman kaasumäärä on jaettu neljään säiliöön. Esimerkiksi Audi A3:een ja Škoda Octaviaan verrattuna A4:ssä ja A5:ssä säiliöiden komposiittimateriaali on vahvempaa, jolloin seinämistä saadaan ohuempia ja rakenne on kevyempi.

Toimintamatkat molemmilla polttoaineilla näytetään selkeästi. Perusmalleihin verrattuna poikkeuksellista on kaksi polttoainemittaria.

Bensiinisäiliön tilavuus on 25 litraa, mutta kaasua käytetään automaattisesti aina kun sitä on tankissa. Valmistajan mukaan kaasulla pääsee 500 kilometriä ja bensiinillä sen jälkeen vielä 450.

Tavaratilan lattia on runsaat kolme senttiä korkeammalla kuin muissa Avanteissa, ja tilavuus on 415 litraa, eli 90 litraa pienempi. Varapyöräkoteloa ei lattian alla ole, ja akku on siirretty sen keskeltä moottoritilaan.

Tavaratila näyttää aivan normaalilta, mutta lattia on kaasusäiliöiden vuoksi kolmisen senttiä normaalia korkeammalla ja tilavuus kutistuu 90 litralla.

Kaasusäiliöt estävät myös nelivedon toteutuksen. Tosin kaasu-Quattron prototyyppi on olemassa, joten tekninen ratkaisu on mietitty, jos kaasumallien kysyntä kasvaisi. Todennäköisesti säiliöiden tilavuus pienenisi tällöin jonkin verran.

Painoa kaasutekniikka lisää noin 130 kilogrammaa.

Sekä kaasun että bensiinin täyttö tapahtuu saman luukun alta.

Kaasu on jaettu neljään erikokoiseen säiliöön, ja 200 baarin paineen vuoksi ne ovat perinteisen paineastian muotoiset. Moottoriin kaasu suihkutetaan 5–10 baarin paineessa.

Ajettavuus on A4:n tapaan erinomainen, eikä kaasukäyttöä voi vieläkään huomata. Suorituskyky on hyvä ja vaste kaasuun aivan normaali.

A4 G-tron on erittäin toimiva paketti, ja miinukset käytettävyydessä rajoittuvat hieman kutistuneeseen tavaratilaan.

Kaasukäyttöisenä 2,0 TFSI –moottori kehittää 125 kilowattia.

TEKNIIKKAA

Moottori: R4, kaasu/bens., turbo, iskutilavuus 1 984 cm3, teho 125 kW (170 hv)/4 450 r/min, vääntö 270 Nm/1 650 r/min
Voimansiirto: etuveto, vaihteisto A7
Mitat ja massat: pituus 4,725 m, leveys 1,842 m, korkeus 1,442 m, akseliväli 2,818 m; omamassa 1 670 kg; renkaat 205/60 R16
Suoritusarvot: huippunopeus 221 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s, EU-kulutus
(kaupunki/maantie/yhd.) 5,1/3,1/3,8
kg/100 km, CO2-päästö 126/102 g/km
Hinta: 46 202 € (vapaa autoetu 845 €)