Saksalaisen premium-autovalmistajan tuoteperheiden olennaisia osia ovat tehoversiot. Ei niissä varsinaisesti mitään järkeä ole, mutta ei niitä oikein voi jättää tekemättäkään, niin kauan kuin asiakkaita riittää.

Uusin tulokas tähän joukkoon on uuden Audi Q5:n lihaksikkaampi versio SQ5. Sen voimanlähde on 3,0 V6 TFSI -bensiinimoottori, mutta ensi vuonna seuraa myös diesel, 3,0 V6 TDI. Mekaanisesti ahdetusta turboahdetuksi vaihtunut TFSI on tuttu jo S4- ja S5-malleista. Tehoa on 260 kW ja vääntömomenttia 500 Nm, joiden avulla lähes 1 900–kiloisen auton luvataan kiihtyvän 0-100 km/h 5,4 sekunnissa, ja huippunopeus on 250 km/h.

Korkeatasoinen mukavuus ja hyvä äänieristys suodattavat suorituskyvyn lähinnä kohteliaaksi reippaudeksi, mutta autobahnilla 200 km/h:n lukemat lähestyvät sitä tahtia, että ilmoitettuja arvoja ei ole syytä epäillä. Moottorin ääni varsinkin Dynamic-ajotilassa on sopivan ärhäkkä ja käsin liipaistut alasvaihdot kuittaa pakoputkesta kuuluva röhäys.

Koeajoautojen tukevaan lisävarusteluun sisältyivät esimerkiksi ilmajousitus, aktiivinen takatasauspyörästö, muuttuvavälityksinen ohjaus ja 21-tuumaiset pyörät. Niinpä perushintaisen mallin ominaisuuksia voi lähinnä arvailla, mutta Audin osaamisen tuntien ne tuskin ovat kovin pielessä. Myös teräsjousisen auton jousitus on kolmisen senttiä matalampi kuin normaalissa Q5:ssä. Säätyvä iskunvaimennus sentään kuuluu vakiovarustukseen.

Suomeen SQ5 on tulossa syksymmällä, mutta hinta kerrotaan kesä-heinäkuussa. Jotain voinee tasosta päätellä siitä, että SQ5 on Saksassa noin 3 000 euroa kalliimpi kuin S4 Avant, joka puolestaan maksaa meillä noin 92 000 euroa.

Ajettua-artikkeli julkaistaan 14. kesäkuuta ilmestyvässä TM:n numerossa 12/17.