HYVÄÄ

  • tilat

  • ajomukavuus

HUONOA

  • takaluukun ulottuvuudet

  • lisävarustehinnat

Baijerilaisen logiikan mukaan BMW:n parilliset mallisarjat, siis 2-, 4-, 6- ja 8-sarjat ovat urheilullisia coupé-malleja. Perinne alkoi vuonna 1976 esitellystä ensimmäisestä 6-sarjasta.

Myöhemmin parillinen numero laajeni tarkoittamaan myös parittomista ”perussarjoista” tehtyjä erikoisversioita. Kolmossarjan viisiovinen Gran Coupé onkin nelossarjaa.

Samalla logiikalla 5-sarjan GT-malli on kasvanut 6-sarjaksi, vaikka henkisesti kyseessä onkin sama auto.

Ohjaamon laadukas ilme vastaa pääosin 5-sarjaa. Toimintoja on paljon, mutta niiden käytön kyllä oppii. Virtuaalimittaristo, tuulilasinäyttö ja joidenkin tieto-viihdetoimintojen eleohjaus ovat osa Innovation-varustepakettia (6 110 €).

GT:n juhlavimmat paikat ovat takana. Tilaa on mahtavasti, ja nahkaverhoilu on vakiovaruste. Selkänojien sähkösäätö (+746 €) viimeistelee mukavuuden. Panoraamakatto ja sähkötoimiset aurinkoverhot sisältyvät Travel-pakettiin (+2 886 €).

Edessäkin istuinmukavuus on huippuluokkaa, mutta osasyynä siihen ovat Comfort-istuimet (2 263 €), joissa selkänojan kulmaa voi säätää kahdessa osassa.

Sukupolvenvaihdoksessa meni kuitenkin moni asia uusiksi, vaikka 5-, 6- ja 7-sarjat käyttävätkin paljon jaettua tekniikkaa.

Aiempi 5-sarjan GT ei ollut mikään muotovalio, vaan linjat olivat aika raskaat. Eivät uudenkaan GT:n muodot hurraa-huutoja nostata, mutta alempana oleva takaluukun reuna, suurempi pituus ja madaltunut katto tekevät muodoille hyvää.

Akseliväli on peräti 3,07 metriä eli sama kuin 7-sarjan normaaliversiossa. Siinä on 95 milliä ekstraa 5-sarjaan verrattuna. Auto on myös noin kahdeksan senttiä korkeampi kuin 5- tai 7-sarja, joten ei ole ihme, että takapenkillä on lokoisaa.

Takamatkustajien mukavuutta voi lisätä nelialueisella automaatti-ilmastoinnilla (576 €) ja istuinlämmityksellä (523 €). Istuintuuletuksen saa kuitenkin ainoastaan etuistuimiin.

GT maksaa vastaavalla tekniikalla varustettuun 5-sarjan farmariin verrattuna yli 11 000 euroa enemmän, mutta nimenomaan takamatkustajien vuoksi GT:n hankinta voisi olla perusteltua. Korkeus mahdollistaa sen, että takamatkustajan jalkaterät mahtuvat väljästi myös ala-asennossaan olevan etuistuimen alle.

Tavaratilan kerrotaan kasvaneen edeltäjästä 110 litralla, ja aika moni farmari jääkin kakkoseksi. Edeltäjän kaksiosainen takaluukkurakenne on poistunut, mikä säästää painoa.

Uuden, valtavan sähkökäyttöisen luukun tulee todennäköisesti kolauttaneeksi kertaalleen parkkihallin kattoon, ennen kuin löytää sen avauskorkeuden säädön.

Alumiinisen takaluukun kulma nousee täysin avattuna noin 2,3 metrin korkeuteen, mikä tarkoittaa kattokontaktia monessa parkkihallissa. Onneksi avautumiskorkeutta saa säädettyä valikosta.

Suomeen GT:tä tuodaan ainoastaan nelivetoisena, mikä on tässä hintaluokassa ehdottomasti järkevää. Nyt ajetun huokeimmankin version hinta lähentelee 90 000 euroa.

Ilman lisävarusteita kokemus jää kuitenkin ontoksi. Koeajoauton tapaan muutamilla varustepaketeilla ja esimerkiksi täysilmajousituksella täydennettynä hinta sitten kasvaakin melkein 40 000 eurolla.

Ilmajousitus antaa hyvän kyydin, erityisesti Comfort+
-ajotilassa. Nelipyöräohjaus (+1 714 €) vakauttaa ajettavuutta ja pienentää kääntöympyrää, muttei tee autosta erityisen ketterän oloista.

Huippuluokan viimeistely jatkuu moottoritilan puolelle. Kolmilitraisen dieselin voimat eivät helposti ehdy.

Ohjaus on normaaliasetuksella luonteva, mutta Sport-asetuksella lisääntyy jähmeys, ei tunto.

M Sport -pakettia täydentävät 20-tuumaiset runflat-renkaat eivät sovi kovin hyvin yhteen kotimaisen karkean ja uraisen asfaltin kanssa. Rengasmelu ei ole mieletöntä, mutta pistää esiin muusta mukavuudesta.

Ilmoitettu kulutus nousee näillä renkailla 0,4 l/100 km ja CO2-päästö 10 g/km. Toisaalta kori on sen verran massiivinen, että perusvarusteisilla 17 tuuman pyörillä ulkonäkö saattaisi olla aneeminen.

Maantiellä auto kulkee silti kokoisekseen pienellä dieselannoksella, mihin ansionsa on pienellä 0,25:n ilmanvastuskertoimella. Aerodynamiikan viimeistelee sähkötoiminen takaspoileri, joka nousee 110 km/h:n nopeudessa ja laskee 70 km/h:ssa.

Erityisesti takamatkustajien kannalta 6-sarjan GT on hieno auto. Se on käytännössä edustustason kulkupeli, mutta ilman alleviivaavaa edustavuutta. Tuskin tällä kuninkaat kulkevat, mutta esimerkiksi lapsiperheen arkea viettäville presidenttipareille se voisi olla aivan omiaan.

Tavaratilaksi valmistaja kertoo 610 litraa eli se on perusmuodossaan 40 litraa isompi kuin 5-sarjan farmarissa. Kynnys on viisi senttiä alempana kuin edeltäjässä.

Selkänojien kaato onnistuu sähkönapista kahdessa osassa, ja keskipalan saa vielä tarvittaessa alas erikseen.

Kaasujousien varaan nousevan lattian alla on pari laakeaa lokeroa pikkutavaroille. Myös tilan näkösuojille on suunniteltu omat täsmäpaikkansa tälle osastolle.

Tekniikkaa

Moottori: turboahdettu dieselkäyttöinen kuusisylinterinen rivimoottori edessä pitkittäin; iskutilavuus 2 993 cm3, teho 195 kW (265 hv)/4 000 r/min, vääntömomentti 620 Nm/2 000-2 500 r/min

Voimansiirto: neliveto, kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto

Alusta: edessä joustintuet, kolmiomaisesti asennetut erilliset alatukivarret, kierrejouset (koeautossa ilmajouset), kallistuksenvaimennin; takana monivarsituenta, kallistuksenvaimennin, ilmajouset; edessä ja takana jäähdytetyt levyjarrut, sähkömekaaninen ohjaustehostin

Mitat: pituus 5,091 m, leveys 1,902 m, korkeus 1,540 m, akseliväli 3,070 m, raideleveys edessä 1,615 m ja takana 1,647 m; omamassa 1 955 kg, kokonaismassa 2 580 kg, perävaunumassa 750/2 100 kg; renkaat 225/60 R17 (koeauto e 245/40 R20, t 275/35 R20)

Suoritusarvot: huippunopeus 250 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s; EU-kulutus (kaupunki/maantie/yhdistetty) 6,5/4,9/5,5 l/100 km, CO2-päästö 144 g/km

Käyttövoimavero: 521,95 €/v

Hinta: 89 329 € (koeauto 128 732 €)

Autoetu: käyttö 1 305 €/kk, vapaa 1 455 €/kk