HYVÄÄ

  • ketteryys

  • suorituskyky

HUONOA

  • pienehkö akku

  • levottomuus maantiellä

BMW on saavuttanut merkittävän markkinaosuuden sähköautoissa. Viime vuonna Euroopassa merkki oli ykkönen 21 prosentin siivulla kokonaismyynnistä. Tänä vuonna myynnin uskotaan yltävän jo 100 000 autoon. Jotta tulevaisuus jatkuu yhtä ruusuisena, on menestyviäkin tuotteita kehitettävä kovalla tahdilla.

Kolme vuotta sitten markkinoille tullut BMW i3 on nyt päivitetty ja se on saanut rinnalle i3S-version. Perusversion rakenteessa ei ole tapahtunut merkittäviä uudistuksia. Mallissa luotetaan edelleen näinkin suuren volyymin tuotantoautoissa harvinaiseen hiilikuitukoriin.

Ohjaamo on avara, ja ajoasennossa on laajat säädöt. Hauska yksityiskohta on merestä kerätystä jätemuovista tehdyt ovipaneelit ja kojelaudan etummainen yläosa.

Moottorissa, akussa ja sähkölaitteissa on tehty paljon pientä kehitystä. Myös ulkonäköä on päivitetty, valotekniikassa on siirrytty kokonaan lediaikaan ja sisällä infojärjestelmiä on modernisoitu.

Auton liitettävyyttä on kehitetty ja Apple Carplay on saatavilla. Ominaisuuksiin on lisätty navigaattorin karttojen automaattipäivitykset ja muun muassa vapaiden latauspaikkojen sijainnin näyttö.

Auto voi myös aktivoida hätävilkut muilta autoilta saadun informaation avulla.

Etuoven ja kaapparityyliin avautuvan takaoven välissä ei ole lainkaan pilaria. Kyytiin on helppo nousta ja takanakin on hyvin tilaa.

Uusi tuttavuus i3S on mielenkiintoinen tapaus. Sen sähkömoottorista otetaan 10 kilowattia perusversiota enemmän tehoa. Myös ajo-ominaisuuksia on säädetty urheilullisempaan suuntaan.

Alustaa on madallettu sentillä ja takaraideleveyttä kasvatettu neljä senttiä. Renkaat ovat nyt uudet 20-tuumaiset vanteet ja 20 milliä leveämmät.

Vaihdevalitsin on ohjauspyörän takana suuntavilkun yläpuolella. Ajosuuntavalinta ja P-asento löytyvät luontevasti, mutta juuressa oleva auton käynnistys ja sammutus vaatii totuttelua.

Auto on ketterä etenkin hitaissa nopeuksissa ja miellyttävä käsitellä ahtaissakin paikoissa. Kaupungissa se etenee hyvin huonokuntoisillakin osuuksilla osittain isojen pyöriensä ansiosta.

Taajaman ulkopuolella jousitus on hivenen tutiseva, ja kuoppaisella maantiellä meno voisi olla vakaampaa.

Suurin merkitys ajamiseen ja tunnelmaan on uudella luistonhallintajärjestelmällä. Kiihdytyksissä ja pidon rajalla ajettaessa järjestelmä käyttää renkaan pidon hyväksi todella hienosti. Se mahdollistaa luvatun alle seitsemän sekunnin kiihtyvyyden nollasta sataan.

Tavaratila on selkeä, joskin sähkötekniikka sen pohjan alla jättää tilan turhan matalaksi. Tilavuus on 260 litraa valmistajan ilmoituksen mukaan.

Perinteisen auton konepellin paikan alla i3:ssa on pesunestesäiliön täyttöaukko sekä hinaussilmukka ja muut tarvikkeet kätevästi saatavilla. Ei haittaa, vaikka tavaratila olisi lastattu ääriään myöten täyteen.

”Matkanpidentäjällä” eli pienellä apupolttomoottorilla varustetun REX-version vastaava aika on vajaan sekunnin heikompi.

Normaaliliikenteessä suorituskykyreserviä ei tarvitse hyödyntää läheskään kokonaan. Silti tehokkaammilla asetuksilla on luontevampaa liikkua kuin hitaammin reagoivalla Eco-asennolla. Siinä huippunopeus on rajoitettu 90 km/h:iin.

Myös BMW:tä ajetaan monien muiden sähköautojen tapaan pelkästään kaasupolkimella. Jarru on vain erikoistilanteita varten.

 BMW i3S on parhaimmillaan kaupungissa ja lyhyehköillä matkoilla. Tämäntyyliseen käyttöön riittää monille perusversio ilman bensiinikäyttöistä matkanpidentäjää. Sporttiversion hyöty on enemmän makuasia, sillä perusversiollakaan ei jää jalkoihin.

Uudistuksen myötä i3 leveni neljä senttiä ja i3S vielä neljä senttiä lisää. Leveämmät renkaat ja puskuri tekevät autosta raamikkaamman näköisen.

Tekniikkaa

Moottori: 3-vaiheinen kestomagnetoitu tahtimoottori takana poikittain; teho 135 kW (184 hv)/7 000 r/min, vääntömomentti 270 Nm/0–4 500 r/min

Voimansiirto: takaveto, ei vaihteistoa, vetopyörästön välityssuhde 9,665

Ajoakku: litiumioniakusto, energiasisältö 33,2 kWh, jännite 353 V

Latausaika 80 %:iin: 240 V/16 A: 7,3 h, 7,4 kW: 2,8 h, 50 kW: 39 minuuttia

Alusta: edessä joustintuet, poikittaiset alatukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana monivarsituenta, kierrejouset; edessä ja takana jäähdytetyt levyjarrut, sähkömekaaninen ohjaustehostin

Mitat ja massat: pituus 4,006 m, leveys 1,791 m, korkeus 1,590 m, akseliväli 2,570 m, raideleveys edessä 1,592 m ja takana 1,586 m; tavaratila 260 l; omamassa 1 340 kg, kokonaismassa 1 700 kg; rengaskoko edessä 175/55 R20 ja takana 195/50 R20

Suoritusarvot: huippunopeus 160 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 6,9 s; toimintamatka (WLTP) 235 km

Hinta: 45 747 €

Autoetu: vapaa 725 €/kk, käyttö 695 €/kk