Citroën C4 Cactuksen tapauksessa päivityksellä on suurempi merkitys kuin tavanomaisella, mallin keski-iässä tehtävän kasvojenkohotuksella. Auton on nimittäin jatkossa täytettävä kahdet saappaat, sillä se korvaa paitsi edellisen Cactuksen, myös Citroën C4:n, jonka valmistus lopetetaan tämän vuoden aikana.

Ulkoista ilmettä on ruuvattu pari kierrosta konservatiivisempaan suuntaan. Cactuksen tunnusmerkeiksi tulleet Airbump-kylkisuojat ovat nyt häipyneet tai oikeammin muuttaneet muotoaan ja siirtyneet alemmaksi.

Takaa uudistuksen huomaa helpoimmin takavalojen uudesta muodosta. Cactuksen tunnusmerkkinä olleet Airbump-kylkisuojat ovat nyt pienemmät ja alempana.

Kilpailijoiksi asettuvat kaikki Golf-kokoluokan mallit, mutta alemman pään hintaryhmään painottuen. Cactus ei yritäkään jäljitellä nykyään niin suosittuun tapaan premium-merkkien tyyliä, vaan asiat on toteutettu pirteän arkisesti. Olemus on jossain tavallisten volyymimallien kuten Ford Focuksen ja Dacian tapaisen kromivapaan perusauton välimaastossa. Hyvä niin, sillä eihän kaikkien autojen tarvitse olla samanlaisia.

Suurin tekninen uutuus on Citroënin uusi mukavuusjousitus. Pääsimme koeajamaan prototyypillä viime kesänä ja vakuutuimme sen toimivuudesta. Lyhykäisyydessään kyse on siitä, että iskunvaimenninelementtiin on lisätty hydrauliset tyynyt, jotka osallistuvat jousitukseen aktiivisesti, eivätkä toimi pelkästään rajoitinkumeina.

Uusi jousitus on Cactuksessa vakiovarusteena miedoimmalla moottorilla varustettua perusmallia lukuun ottamatta.

Ohjaamon perusilme on entisellään. Suurin muutos on mukavuusistuimissa, jotka kuuluvat Suomessa parhaaseen Shine-varustetasoon.

Ajotuntuma on samankaltainen kuin aiemmin ajamassamme prototyypissä, mutta ei aivan niin pehmeä. Mukavuus on joka tapauksessa huomiotaherättävää. Jopa niin, että hidastetöyssyistä seuraava perän ylimääräinen niiaus voi tuntua hassulta, kunnes siihen tottuu. Kuopat ja epätasaisuudet suodattuvat hienosti, mutta mistään aktiivijousituksesta ei toki ole kysymys. Silti ajotuntuma ei ole löysä, vaikka ripeään mutkatieajoon on olemassa paljon houkuttelevampiakin autoja.

Citroënin Advanced Comfort –filosofiaan kuuluu jousituksen lisäksi myös istuinmukavuus ja äänieristys. Uudet mukavuusistuimet ovat vakiona Suomessa Shine-varustetasoisissa C4 Cactuksissa, ja lisähintaan ne saa vielä vähän mukavammalla nahkapinnalla. Ulkonäöltään sohvamaiset istuimet ovat kyllä mukavat ja antavat tarpeeksi sivutukeakin, mutta reisitukea kaipaisi hieman lisää.

Takatilat ovat kokoluokassaan tyypilliset, joten kyytiin mahtuvat sekä lapset että aikuiset.

Mukavuusetuistuimet ovat nahkaverhoiltuna aina lisävaruste. Kangasverhoiltuna ne sisältyvät parhaaseen Shine-varustukseen ja muihin ne saa lisähintaan.

Äänieristeitä on lisätty esimerkiksi lattiaan ja kojelaudan sisään, ja akustiikkaa on parannettu muun muassa paksummilla laseilla.

Ajettavuus on muutenkin mukavuuspainotteista. Maantiellä ja moottoritiellä ajaminen on muuten levollista, mutta ohjauksen keskialueen vajavaisen tunnon vuoksi suuntavakaus kärsii.

Moottorivalikoimassa ei ole ihmeellisyyksiä. Kolmisylinterisen Puretech-bensiinimoottorin teholuokat ovat 60, 82 ja 96 kW, ja 1,6 HDi –dieselin 73 ja 88 kW.

Tavaratila on entisellään eli 358-litraisena se on ulkomittoihin nähden melko iso.

Koeajoon valikoitui Puretech 110 automaattivaihteisena. Vaihteisto on sama kuusivaihteinen Aisin kuin esimerkiksi C3 Aircrossissa, ja robottiautomaatista on luovuttu. Tämä voimalinja sopii autoon erinomaisesti. Koska Cactus on toistasataa kiloa kevyempi kuin useimmat kilpailijat, suorituskyky riittää hyvin.

Citroënin mukaan sekä C4 Cactuksella että sitä vain 1,5 senttimetriä lyhyemmällä ja akseliväliltään samalla C3 Aircrossilla on mallistossa oma paikkansa. Niin varmasti onkin, mutta molempia peräkkäin koeajaen voi hyvin kuvitella, että monelle asiakkaalle ne saattavat olla toistensa vaihtoehtoja. Varsinkin, kun hintaero on melko mitätön, eikä kummankaan hankintaa voi perustella silmiä hivelevällä kauneudella.

Laajempi Ajettua-artikkeli julkaistaan 21.2. ilmestyvässä TM:n numerossa 4/18.