Toisen sukupolven Dacia Duster jatkaa edeltäjänsä hyvin raivaamalla tiellä. Duster on nousut Dacian myydyimmäksi malliksi tarkoituksenmukaisilla ominaisuuksillaan ja ennen kaikkea kohtuullisella hinnallaan.

Päämitoiltaan Duster on aika lailla ennallaan. Pituutta ja leveyttä on tullut muutama sentti lisää, mutta akseliväli ei ole muuttunut. Uusia ratkaisuja tai aivan uutta tekniikkaa on Dusterista turha etsiä.

Moottorivalikoima noudattaa vanhastaan tuttua linjaa. Nelivetoinen versio on tarjolla sekä bensiini- että dieselmoottorin kanssa, mutta automaattivaihteiston saa ainoastaan etuvetoisen dieselmallin yhteyteen. Kaksoiskytkinautomaatin toiminta on pääosin kunnossa.

Tervetullut uudistus on parantunut kuljettajan ympäristö. Istuinta on hiukan suurennettu ja säätövaroja kasvatettu. Lisäksi ohjauspyörässä on paremmissa varustetasoissa myös etäisyyssäätö. Pääosin ilmanvastuksen pienentämiseksi aikaisempaa enemmän kallistettu tuulilasi luo sisälle myös hiukan lisää tilantuntua. Tavaratila on Dusterissa 445 litraa ja nelivetoisessa versiossa 411 litraa.

Maantiellä auto menee asiallisesti suoraan, mutta kaarteissa käännettäessä ohjaus on turhankin kevyt. Toisaalta hitaissa nopeuksissa, esimerkiksi kaupungissa, auto on kevyempi käsitellä ja tuntuu ketterämmältä.

Maasto-ominaisuuksiltaan Duster yllättää edelleen positiivisesti. Jopa etuvetoisella versiolla voi ajella varsin huonoissakin olosuhteissa, ennen kaikkea alustan ja korin fiksun suunnittelun ansiosta. Riittävä maavara, korkeaprofiilinen rengastus ja lyhyet korinylitykset edessä ja takana mahdollistavat huolettoman ajon ja vauhdin keräämisen vaikeampiin kohtiin. Jousitus ei ääntele pahemmistakaan töyssyistä tai kuopista.

Dusterin hinnat selviävät vuoden vaihteen jälkeen. Maahantuojan mukaan ne tulevat olemaan hyvin lähellä edellisen mallin hintoja, mutta pieniä korotuspaineita on muun muassa parantuneen varustelun myötä. Edullinen hinta on Dusterin tapauksessa poikkeuksellisen merkittävää, koska se on mallin suurin myyntivaltti kilpailijoihin verrattuna.

Laajempi Ajettua-artikkeli ilmestyy TM:n numerossa 1/18 keskiviikkona 27. joulukuuta.