HYVÄÄ

  • kuljetuskyky

  • tilat

HUONOA

  • melu

  • sisustan muovisuus

Hinta näkyy väistämättä auton varustelussa. Edullisessa kulkuneuvossa pienetkin varusteparannukset ovat suuria asioita, niin tämänkin Dacia Lodgyn tapauksessa.

Ohjaus ei ole kaikkein tunnokkain, mutta sillä selviää normaalissa ajossa.

Markkinoillemme tulleessa Stepway-mallissa on pienten ulkonäkömuutosten lisäksi parannettu varustelua peruutustutkalla sekä navigaattorin ja seitsemän tuuman kosketusnäytön sisältävällä infojärjestelmällä.

Samalla sisustaa on uudistettu ja verhoilumateriaaleja on vaihdettu. Etuistuinten taustoihin on lisätty taitettavat pöydät.

Mittaristo ja kojelauta edustavat perinteistä selkeää tyyliä. Tarvittavat säädöt hoituvat totutusti nappuloista ja katkaisimista, mikä on toimiva ratkaisu ”vanhan liiton” kuljettajille. Ei tarvitse siirtää katsetta tiestä näyttöön ja yrittää osua heiluvassa autossa sormella näytössä oikeaan kohtaan.

Lodgyn keulalla on Renaultin 1,2 litran turbomoottori, joka kuljettaa kevyttä autoa pirteästi etenkin taajamaliikenteessä.

Suuremmissa nopeuksissa kookkaan korin ilmanvastus alkaa hyydyttää menoa, kuten myös täysi kuorma. Normaaliin ajoon moottorissa on kuitenkin riittävästi voimaa.

Tyhjänä jousitus tuntuu kovalta ja täristävältä, koska sen pitää kantaa tarvittaessa seitsemän hengen kuorma.

Katumaasturimaisessa Stepway-mallissa keskirivin matkustajille on lisätty esiin nostettevat pöydät.

Keskirivin istuimet kääntyvät pystyyn kahdessa osassa, jotta lisäistuimille pääsee kulkemaan. Niiden tilat riittävät kahdelle aikuisellekin matkustajalle.

Ajoltaan Lodgy on kelvollinen, eikä halpa hinta näy tässä kohdin, toisin kuin sisustan materiaaleissa, jotka ovat kovin muovisia.

Ohjaus ei ole kaikkein tunnokkain, mutta sillä selviää normaalissa ajossa. Auto pysyy kohtuullisen hyvin suunnassa, joskin puuskainen sivutuuli tuntuu korkeassa korissa.

Pystyperäinen farmarimallinen kori on edullinen ratkaisu tilojen kannalta. Suurista ulkomitoistaan huolimatta Lodgy on kevyt auto.

Lodgy tarjoaa istumapaikat seitsemälle matkustajalle. Myös takimmaisen rivin kaksi paikkaa ovat käyttökelpoiset aikuisille. Tavaratila tietenkin jää silloin niukaksi. Takimmaisen istuimen voi taittaa kasaan ja nostaa pystyyn tai poistaa autosta tilan lisäämiseksi.

Koeajetussa autossa oli uuteen infojärjestelmään yhdistetty lisävarusteinen peruutuskamera. Ihan hyvä, mutta käynnistyksen jälkeen järjestelmän latautuminen kestää niin pitkään, että hätäinen kuljettaja ehti peruuttaa parkkiruudusta pois ennen kuin kameran kuva näkyy.

Tilat ovat Lodgyn parasta antia. Parhaimmillaan Lodgy tarjoaa tilaa pakettiauton verran. Ajettavuuskin on kunnossa, ja Stepwayn katumaasturimainen ilme tuo hieman kaivattua arvokkuutta.

Tavaratila jää vaatimattomaksi kun takimmainen penkkirivi on käytössä. Takimmaisen penkin voi poistaa autosta tavaratilan lisäämiseksi. Tämä vaatii hieman sorminäppäryyttä.

Tekniikkaa

Moottori: turboahdettu bensiinikäyttöinen nelisylinterinen rivimoottori edessä poikittain; iskutilavuus 1 198 cm3, teho 115 kW (85 hv)/4 500 r/min, vääntömomentti 190 Nm/1750 r/min

Voimansiirto: etuveto, viisivaihteinen käsivalintainen vaihteisto

Alusta: edessä joustintuet ja kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana yhdystukiakseli, kierrejouset; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana rumpujarrut; hydraulisesti tehostettu ohjaus

Mitat: pituus 4,521 m, leveys 1,767 m, korkeus 1,680 m, akseliväli 2,810 m, raideleveys edessä 1,492 m ja takana 1,478 m; omamassa 1 223 kg, kokonaismassa 1 897 kg; perävaunumassa 640/1 200 kg; polttoainesäiliö 50 l, rengaskoko 195/55 R16

Suoritusarvot: huippunopeus 179 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s; EU-kulutus (kaupunki/maantie/yhd.) 6,8/5,0/5,6 l/100 km, CO2-päästö 128 g/km

Hinta: 18 399 € (koeajoauto lisävarustein 19 580 €)

Autoetu: vapaa 455 €/v, käyttö 305 €/v