Kirjaimilla DS on ikuinen paikka autojen historiassa, sillä syksyllä 1955 Citroën räjäytti pankin DS-mallillaan. Autoa varattiin näyttelyn aikana niin paljon, että vasta Teslan Model 3 pystyi rikkomaan tuon ennätyksen.

Tämän vuosikymmenen alussa DS syntyi uudestaan, ensin Citroënin apumerkkinä ja kolme vuotta sitten siitä tehtiin aivan itsenäinen merkki.

Innostus DS:ään ei ole ollut samaa tasoa historian kanssa, mikä on johtunut pitkälti mallistosta. Nyt esitelty DS 7 Crossback on ensimmäinen alusta alkaen yhtiön uuteen strategiaan suunniteltu malli.

Se aloittaa pitkän sarjan, sillä uusia DS-malleja on luvassa yksi per vuosi. Nykytyyliin niistä kaikista tulee myös sähköistetty versio ja toisen sukupolven DS-mallit ovat aikanaan sataprosenttisesti sähköistettyjä.

Uuden DS 7 Crossbackin lähtökohta on hyvä, sillä se jakaa perusrakenteensa Car of the Year 2017 -voittajan, Peugeot 3008:n kanssa. Niinpä moottorit ja vaihteistot ovat pitkälti tuttuja. Ajettavuus oli sateisissa olosuhteissa leppoisaa painopisteen ollessa mukavuuden puolella.

Ajossa oli 165 kilowattisella 1,6-litraisella bensiiniturbolla ja 8-vaihteisella automaatilla varustettu versio, joka ei häikäissyt hurjalla suorituskyvyllä. Auto liikkui kuitenkin ripeästi ja vaivattomasti. Kuljettajan apuna oli huippumallissa niin paljon elektroniikkaa, että tunne lähestyi jo autonomista autoilua.

Kilpailijoihin DS tekee eroa etenkin ohjaamon tunnelmalla, jota valmistaja kuvailee ranskalaiseksi ylellisyydeksi. Suunnittelijat ovat hakeneet inspiraatiota ranskalaisista ylellisyystuotteista, jotka menestyvät maailmalla mainiosti. Hallintalaitteet, mittaristo ja katkaisimet edustavat erilaista tyyliä, jossa on hauskaa kikkailua. Osin omaperäinen muotoilu ei onneksi haittaa käytettävyyttä.

DS 7 Crossbackin luokassa suuri osa kilpailijoista myy omansa nelivetoisina. Siinä DS joutuu lähtemään takamatkalta, sillä aluksi tarjolla on vain etuvetoisia versioita.

Vuoden 2019 puolessa välissä mallisarjaan liittyy E-Tense 4×4, lataushybridi, jossa on kaksi sähkömoottoria. Toinen niistä on sijoitettu moottorin ja vaihteiston väliin ja taakse sijoitettu mahdollistaa nelivedon. Prototyyppi oli nopea ja sen virallinen kulutus sekä hiilidioksidipäästö ovat ilahduttavan alhaisia.

DS 7 Crossback saadaan Suomeen vuoden 2018 aikana, kunhan ensin pystytetään DS Store tai DS Salon. Uutta mallia saa nimittäin myydä vain brändin vaatimusten mukaisesta myymälästä ja myös muut mallit siirtyvät kaikkialla sellaisiin syksyllä 2018.

Auto-Bonin toimitusjohtaja Markus Vuolle lupaa, että tuollainen myymälä on tulossa Suomeen.

Laajempi Ajettua-artikkeli julkaistaan 17.1. ilmestyvässä TM:n numerossa 2/18