Automarkkinoiden täyttyessä pienistä B-segmentin katumaastureista on vaikea erottua joukosta. Ford on pedannut itselleen pohjaa tässä kilpailussa Ecosport-mallillaan.

Ensimmäinen tämän korimallin Ecosport näki päivänvalon jo vuonna 2012, ei tosin vielä Suomessa vaan Etelä-Amerikassa. Vuonna 2015 päivitetty versio saapui myös meille. Vaikka sitä jo muokattiin enemmän eurooppalaiseen makuun sopivaksi, lopputulos jäi silti puolitiehen.

Uudistetun Ecosportin valmistus on siirretty Intiasta Romaniaan, ja autoa on viritetty vielä lisää vastaamaan eurooppalaisia mukavuusstandardeja. Laatuvaikutelma onkin aivan eri luokkaa edeltäjään verrattuna.

Korin paneelit istuvat toisiinsa hyvin, eikä teräviä kulmia ole. Myös sisätilat ovat päivittyneet vastaamaan Fiestaa. Tunnelma ohjaamossa on hyvin fiestamainen, suurin ero on korkeampi istuma-asento. Hallintalaitteet ja keskikonsoli sen sijaan ovat tuttuja.

Moottoripuolelle on päivityksen myötä tulossa lisää vaihtoehtoja, samoin varustetasoihin. Palkitun 1,0-litraisen Ecoboost-moottorin saa nyt 92 ja 103 kilowatin tehoisina. Ensin mainittu tuottaa 170 Nm vääntöä ja jälkimmäinen 180 Nm.

Puolitoistalitrainen diesel on uusi voimayksikkö ja kantaa nimeä Ecoblue. Se korvaa aikaisemman 70-kilowattisen moottorin ja tuottaa nyt 92 kW ja 300 Nm. Sen mukana tulee myös neliveto, ensi kertaa Ecosportissa. Se saapuu markkinoille kuitenkin vasta tulevan vuoden toisella puoliskolla.

Dieselin ja tehokkaamman bensiinimoottorin seurana on aina kuusivaihteinen käsivaihteisto. Pienempitehoisen bensiinimoottorin saa myös automaattina.

Varustetasoja on nyt kolme: Trend, Titaniumin ja urheilullisempaa ilmettä tarjoava ST-Line.

Ajoimme kumpaakin moottoriuutuutta. Eri teho- ja vääntölukemista huolimatta moottorit ovat luonteeltaan hyvin saman oloisia. Alavääntöä riittää runsaasti ja kaupungissa ajaminen on helppoa.

Bensiinimoottorin yhteydessä kytkin vaatii hieman tottumista, mutta dieselin yhteydessä toimii moitteetta.

Vauhdin kasvaessa kummankin moottorin voimat alkavat puutua, eikä pienemmälle vaihtaminen juurikaan helpota tilannetta.

Uudistunut Ecosport saapuu helmikuussa Suomeen ja sen lähtöhinta on 20 724 euroa.

Laajempi Ajettua-artikkeli julkaistaan 17.1. ilmestyvässä TM:n numerossa 2/18.

Päivitys 22.12: Täydennetty tieto 103 kilowatin tehon tuottamasta väännöstä.