11

Automarkkinoiden täyttyessä pienistä B-segmentin katumaastureista on joukosta erottuminen vaikeaa. Ford on pedannut itselleen vahvaa pohjaa tässä kilpailussa Ecosport-mallillaan.

Ensimmäinen Ecosport näki päivänvalon vuonna 2012, tosin ei vielä Suomessa. Eurooppaan se saapui vasta vuonna 2015.

Vaikka Etelä-Aasiaan ja Etelä-Amerikkaan suunniteltua mallia muokattiin jo tuolloin enemmän eurooppalaiseen makuun sopivaksi, lopputulos jäi puolitiehen.

Maavaraa on runsaat 19 senttimetriä, mutta nelivedon kanssa se tippuu 16 senttimetriin. Aikaisemmassa mallissa herkästi sijoitetut apurungon tukitangot on nyt piilotettu paremmin.

Uudistetun Ecosportin valmistus on siirretty Intiasta Romaniaan, ja autoa on viritetty vielä entisestään vastaamaan eurooppalaisia odotuksia. Laatuvaikutelma onkin täysin eri luokkaa edeltäjään verrattuna.

Laadun kanssa tehdyn työn huomaa heti. Melutason madaltamiseen on panostettu, ja ensivaikutelma on lupaava. Eristystä on lisätty runsaasti, eikä hyväkuntoisella moottoritiellä kuulu mitään tuulen suhinaa häiritsevämpiä ääniä.

Ajoasento on kaikin puolin kunnossa. Suuret peilit ovat hyvät, mutta A-pilarit syövät etuviistoon näkemistä. Ohjaamon materiaalit vaikuttavat laadukkailta, ST-Linen yhteydessä tulevat alumiiniset polkimet ovat kuitenkin liukkaat.

Myös sisätilat ovat päivittyneet. Hallintalaitteet ja keskikonsoli ovat tuttuja Fiestasta, jopa istuinta myöten, ja suurin ero on Ecosportin korkeampi istuma-asento. Itse ajoasento on luonteva ja istuimen säädöt ovat riittävät.

Takapenkillä matkustaa mukavasti, tosin pitkäjalkaisilla polvitila on vähissä. Pääntilaa on runsaasti, eikä jalkaterilläkään tila pääse loppumaan.

Tavaratila on kompakti, eikä laukkuja mahdu mukaan montaa. Tavaratilassa on kuitenkin irrotettava välipohja, joka on tukeva ja valmistettu kierrätetystä paperista. Sivulle aukeava tavaratilan ovi on leveä, ja ahtaissa paikoissa sen kanssa saa olla tarkkana.

Varustetasoja on kolme: Trend, Titanium ja ST-Line. Niillä on vaikutusta myös ohjaamon ilmeeseen, sillä kojelaudan kosketusnäyttöä on kolmessa koossa. Trendissä on vakiona 4,2 tuuman ja lisävarusteena kuuden tuuman näyttö. Titaniumissa ja ST-Linessä näytön koko on aina kahdeksan tuumaa.

Moottoripuolelle on päivityksen myötä tulossa lisää vaihtoehtoja, samoin varustetasoihin. 1,0-litrainen Ecoboost-turbomoottori on nyt saatavilla 92 ja 103 kilowatin tehoisina versioina. Huippuväännöt ovat 170 ja 180 newtonmetriä.

Puolitoistalitrainen diesel on uusi, ja se kantaa nimeä Ecoblue. Se korvaa aikaisemman 70-kilowattisen moottorin, ja asettaa suoritusarvoiksi 92 kilowattia ja 300 newtonmetriä. Sen mukana tulee myös neliveto. Diesel kuitenkin saapuu markkinoille vasta vuoden toisella puoliskolla.

Diesel ja tehokkaampi bensiinimoottori ovat saatavilla vain kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla. Pienitehoisemman bensiinimoottorin saa myös automaattivaihteistolla.

Uusi 1,5-litrainen dieselmoottori toimii kaupungissa miellyttävän pehmeästi. Pohjan suojaus on parempaa kuin bensiinimoottorissa. Virallisia suorituskyky- ja kulutusarvoja ei vielä ole tiedossa.

Bensiinimoottorin alta paistaa maa. Teholukemat ovat kunnossa, mutta käytännön todellisuus ei vastaa teoriaa.

Pääsimme kokeilemaan sekä bensiini- että dieseluutuuksia. Eri teho- ja vääntölukemista huolimatta moottorit ovat luonteeltaan hyvin saman oloisia.

Alavääntöä riittää runsaasti, ja kaupungissa ajaminen on helppoa. Suuremman väännön myötä diesel tuntuu kuitenkin hieman notkeammalta, etenkin taajamanopeuksista maantienopeuksiin kiihdytettäessä. Tosin puutuminen vaivaa kumpaakin, kun siirrytään moottoritienopeuksiin.

Ohitukseen ryhtyessä onkin syytä varata runsaasti tilaa ja aikaa, ja vaihdetta täytyy pienentää pykälällä tai parilla.

Vaihteiston toiminta on kummassakin tapauksessa hyvää. Vaihteensiirto on tarkkaa ja miellyttävän jämäkkää. Bensiinimallissa kytkin on hieman ärhäkämmän tuntuinen ja vaatii totuttelua.

Etuvetoisen Ecosportin jousitus on todella pintakova ja alustan osalta käytös tuntuu siksi hysteeriseltä pienissä epätasaisuuksissa. Hidastetöyssyt ja suuremmat kuopat kuitenkin suodattuvat odotettua paremmin.

Ilmastoinnin säätäminen on helppoa. Suuret ja selvät painikkeet eivät vaadi sen suurempaa opettelua. Kaksi usb-liitäntää on miellyttävä lisä. Niiden lisäksi keskikonsolissa on vielä 12 voltin pistorasia.

Neliveto-dieselissä yhdistelmän lisääntyneen massan tuntee. Se rauhoittaa alustaa ja vakauttaa etenemistä. Mutkaisilla teillä kori pysyy kallistelematta ryhdissään.

Ohjaus on nopeahko ja välitön, mutta paras tunnokkuus siitä puuttuu. Eturenkaat reagoivat jo pieneenkin ohjauspyörän liikkeeseen, mutta pidemmälle käännettäessä ohjaus hidastuu.

Pitkissä kaarteissa tunnottomuus häiritsee eniten, eikä keulalta saa tarkkaa tietoa tarvittavasta ohjauskulmasta. Ongelmia aiheuttaa myös auton pienoinen uraherkkyys.

Uudistunut Ecosport on parantunut kaikilla osa-alueilla selvästi aikaisemmasta, laadusta ajotunnelmaan. Huipulle on vielä kuitenkin pitkä matka. Ecosport saapuu Suomeen helmikuussa, ja sen lähtöhinta on 20 724 euroa.

TEKNIIKKAA 1,0 Ecoboost 1,5 TDCi Ecoblue
Moottori R3, bensiini, turbo R4, diesel, turbo
Iskutilavuus (cm3) 998 1499
Teho (kW (hv)/r/min) 92 (125)/6 000 103 (140)/6 000 92 (125)/3 600
Vääntömomentti (Nm/r/min) 170/1 400-4 500 180/1 500-5 000 300/ei ilmoitettu
Voimansiirto
Vetotapa etuveto etuveto etuveto neliveto
Vaihteisto M6 A6 M6 M6
Mitat ja massat
Ulkomitat (m) pit. x lev. x kork: 4,096 x 1,765 x 1,653, akseliväli: 2,519
Omamassa (kg) 1 280 1 324 1 280 1 493
Suoritusarvot
Huippunopeus (km/h) 180 180 188 181
Kiihtyvyys 0-100 km/h (s) 12,7 11,6 11,8 ei ilmoitettu
Yhd. EU-kulutus (l/100 km) 5,2 5,8 5,2 4,6 (arvio)
CO2-päästö (g/km) 119 134 119 119 (arvio)
Hinta (€) 20 724 24 943 23 208 27 025