HYVÄÄ

• ajettavuus

• varustelumahdollisuudet


HUONOA

• automaattinen hätäjarrutus ei vakiona


Pituutta 3,57 metriä, painoa 760 kiloa ja lähtöhinta 28 055 markkaa (nykyrahassa 20 200 euroa). Arvot kuuluvat TM:ssä 19/76 koeajetulle Ford Fiestalle 1,1-litraisella moottorilla. Nyt vastaavat arvot ovat 4,04 m, 1 060 kg ja 15 703 euroa.

Neljässä vuosikymmenessä moni asia on muuttunut, mutta nimi on ennallaan vielä seitsemännen sukupolven mallissa. Fiesta tuli aikanaan pikkuautoluokkaan hieman jälkijunassa, mutta se kuuluu Volkswagen Golfin ohella pisimpään samannimisenä säilyneisiin automalleihin.

Se on ollut monena vuotena koko Euroopan myydyin auto, ja vielä viime maaliskuussakin, vaikka ikää mallille ehti tulla jo melkein yhdeksän vuotta.

Ohjaamo on muuttunut paljon selkeämmäksi. Kosketusnäyttö on hyvin käsillä. Kuvan kahdeksantuumainen versio on vakiona jo Titaniumissa. Suomen kieltä käyttöliittymä ei tarjoa, mutta asia on työn alla.

Takana istutaan hyvässä asennossa. Tilat ovat riittävät, mutta uudessa Ibizassa ja Polossa on hieman väljempää. Sähköikkunat takana ovat vakiona vasta Vignalessa.

Valmistajan ilmoituksen mukaan tavaratila vetää 303 litraa. Se on tässä luokassa normilukema. Säädettävä välipohja on vakiona Vignalessa, muissa verottomana 140 euron hintainen lisävaruste. Lastausaukko on entistä leveämpi.

Aikaa Fiesta on kestänyt hyvin, eikä muotoilun tai perustekniikan suhteen ole tarvinnut lähteä liikkeelle tyhjästä.

Voisi luulla, että kyseessä on vain perusteellinen kasvojenpesu, mutta identtiset osat edeltäjän kanssa ovat harvassa. Perusrakenne on päivitetty edeltäjästä, ja akseliväli on kasvanut vain neljällä millimetrillä. Pituutta on seitsemän senttiä lisää, mutta syynä on lähinnä keulan jatkaminen jalankulkijaturvallisuuden johdosta.

Selkein muutos muotoilussa on takavalojen muuttuminen pystysuuntaisista vaakasuuntaisiksi.

Takavalot ovat vaihtuneet muiden Fordien tavoin vaakasuuntaisiksi. Se antaa autolle optisesti lisää leveyttä, vaikka todellisuudessa lisää on tullut vain sentti.

Selvimmin hyppy uuteen aikaan näkyy sisällä. Entinen nappulapatteri on vaihtunut rauhalliseen näkymään, jota hallitsee 8-tuumainen kosketusnäyttö kojelaudan päällä. Neljästä varustetasosta se puuttuu ainoastaan perustason Trendistä, jossa on 4,2 tuuman näyttö ja telakka omaa älypuhelinta varten.

Ohjauspyörässä olevat säätimet on laitettu uusiksi ja niiden toiminta on jämäkkää. Ne löytänevät tiensä myös muihin tuleviin Ford-malleihin.

Suosituin varustetaso on Titanium, ST-Line painottuu urheilullisuuteen ja Vignale mukavuuteen.

Ilmettä voi personoida erivärisellä katolla ja sisäväripaketeilla. Variaatioiden määrän kerrotaan melkein kaksinkertaistuneen ja niitä on nyt noin 20 000.

Ajoavustintarjonta on esimerkillinen, eikä sellaista saa edes isoimpiin Fordeihin. Vakiona tosin ovat vain aktiivinen kaistavahti, nopeudenrajoitin ja mäkipidätin. Muut avustimet tulevat kuuden erilaisen Driver Assistance –paketin myötä. Tarjolla ovat esimerkiksi liikennemerkkitunnistus, pysäköintiavustin, älykäs vakionopeudensäädin ja automaattinen hätäjarrutus jalankulkijatunnistuksella, joka toimii myös pimeässä.

Kaksiosainen, etuosastaan avattava panoraamalasikatto tulee ensi kertaa tarjolle Fiestaan. Se maksaa verottomana 850 euroa. Erikoista on, että sitä ei saa yhdessä varapyörän kanssa, ja mahdollisuus perävaunun tai kattotelineen käyttöön katoaa.

Lisävarusteet maksavat onneksi enimmäkseen vain muutamia satasia, mutta ostotilanteessa on oltava tarkkana, jotta saa rakennettua haluamansa auton.

Ajamisen valmistelut käyvät helposti, sillä hyvän ajoasennon säädössä ei ole vaikeuksia, ja hallintalaitteiden sijoitus ja tuntuma ovat kunnossa.

Fiestan ajettavuudessa ei ennenkään ole ollut vikaa, eikä siitä ole haluttu tinkiä. Perustoteutus on ennallaan ja sama kuin valtaosassa pikkuautoista: joustintuet edessä ja yhdystukiakseli takana.

Tuntumaa on haluttu virittää hieman urheilullisemmaksi, mikä on tehty jousten, iskunvaimentimien, taka-akselipalkin profiilin ja kumipuslien muutoksilla.

Harvalla pikkuautolla tekee mieli ajaa mutkiin aina vain kovempaa, mutta Fiestan alusta ja ohjaus tuntuvat erinomaisilta.

Lopputulos tuntuu onnistuneelta, sillä uusikin Fiesta on hauska ja helppo ajettava. Tuntuma on Fordeille ominaiseen tapaan napakka, mutta mukava. Ohjaus on erinomainen sekä suorilla että mutkissa, eikä pidemmänkään siirtymän ajaminen tunnu haastavalta.

Kaikkien neljän varusteversion etusäleikkö on erilainen. Kuvan ST-Linessa se on mustaa kennoa.

ST-Linessa on 10 mm matalampi jousitus ja aina vähintään 17-tuumaiset pyörät, kuten myös Vignalessa.

ST-Linella tosin reittivalinta osuu mieluummin mutkatielle, sillä sen urheilullisuus ei perustu pelkkään kosmetiikkaan, vaan alusta ja ohjauskin ovat erilaiset. Jousitus on hivenen jäykempi ja sentin matalampi. Etukallistuksenvaimennin ja taka-akselin yhdystukipalkki on tehty paksummasta materiaalista. Ajettavuus mutkateillä saa monen GTI:ksi itseään kutsuvan mallin nolostumaan. Sisään välittyy hieman enemmän tutinaa, mutta mukavuus ei kärsi merkittävästi.

Moottoreista hyvä valinta on 1,0 Ecoboost eli kolmisylinterinen turbomoottori. Tehoportaat ovat 74, 92 ja 103 kW, joista pienimmän saa myös automaatilla. Kyseessä on ”oikea” kuusivaihteinen momentinmuunninautomaatti.

Ensikoeajossa Espanjassa tosin oli bensiinimoottoreista vain tehokkain, joka vie Fiestaa vilkkaasti mutta elämöimättä. Ahtamaton kolmisylinterinen 1,1-litrainen riittänee perustarpeisiin. Diesel on 1,5-litrainen (63 tai 88 kW) ja antaa hyvän ja yllättävän hiljaisen kyydin.

Kaikki bensiinimoottorit ovat kolmisylinterisiä. Ahtamaton on 1,1-litrainen kahtena tehoversiona, ahdettu 1,0-litrainen kolmena tehoversiona.

Pian ensikoeajon jälkeen pääsimme lyhyesti kokeilemaan Suomessa 1,0 Ecoboost 74 kW Titaniumia, joka on myydyimmäksi oletettu versio. Moottori riittää autoon hyvin, vaikka ajettavuus kestää paljon enemmänkin voimaa.

Moottori on sivistynyt, mutta jyristelee aika tavalla vedätettäessä alle 2 000 r/min. Vääntöä kyllä riittää eli pienemmälle ei tarvitse vaihtaa, jos sietää äänen.

Alusta, ohjaus ja ajettavuus yleisesti tuntuvat myös meikäläisillä teillä siltä, että monet isommat voisivat ottaa oppia. Ensivaikutelman perusteella myös melutason pienennys tuntui onnistuneen, ja ajo kotimaassa vahvisti asian. Ääntä kyllä on mutta se ei ole peltipurkkimaista tai päällekäyvää. Ääni ei myöskään vaihtele hurjasti pinnankarkeuden mukaan.

Duratorq-dieselmoottori on 1,5-litrainen. Kahdesta vaihtoehdosta (63 ja 88 kW) tehokkaampi versio vie jopa Kugaa vaivatta, joten Fiestasta se tekee melko nopean.

Suomen mallivalikoimassa ovat mukana kaikki moottori- ja tehovaihtoehdot, mutta painopiste on 74 kilowatin tehoisessa 1,0 Ecoboostissa. Sen saa käsi- ja automaattivaihteistolla kaikkina varustetasoina. Muu valikoima näkyy tekniikkataulukossa.

Vignalessa on enemmän kromia, esimerkiksi lista kyljen alaosassa. Myös Milano Grigio –väri on varattu vain Vignaleen.

Vignalen hienouksiin kuuluu nahkaverhoilu, jonka kuosissa esiintyy sama kuusikulmio kuin etusäleikössä.

Hinnastossa on ainoastaan yksi kolmiovinen, 1,1 Trend, jota myytäneen lähinnä työkäyttöön, mutta mainoksissa alle 16 000 euron lähtöhinta tietysti näyttää mukavalta.

Ensi vuonna sitten seuraa todellinen riemunpesä ST-mallin muodossa. Siinä on uusi 1,5-litrainen kolmisylinterinen 147 kilowatin tehoinen moottori, jonka erikoisuutena on sylinterin lepuutustekniikka.

Samoihin aikoihin perheeseen liittyy maastohenkinen Active-versio, jossa jousitusta on nostettu 18 mm.

 Pikkuautoluokassa peli on nyt kovaa, kun Ford Fiesta pääsee tämän vuoden satoon kuuluvien Kia Rion, Seat Ibizan ja Volkswagen Polon rinnalle. Fiesta on ominaisuuksiltaan varsinkin hieman lisävarusteltuna huippuluokkaa, ja tarjoaa 5 vuoden/100 000 km:n takuun. Vaikka 40 vuoden takaiseen Fiestaan yhteistä on vain nimi, pätee uuteenkin sukupolveen vanhan koeajon otsikko: ”Hoppa panee muut ahtaalle.”

Ford on pitänyt vielä kolmiovisen korimallin valikoimissa, vaikka monet kilpailijat ovat siitä menekin puutteessa luopuneet. Kuvassa on ST-Line-versio, mutta Suomeen kolmiovinen tulee vain hinnat alkaen –malliksi.

TEKNIIKKAA (5-ovinen)

1,1 Ti-VCT

1,0 Ecoboost

1,5 TDCi

Moottori

R3, bensiini

R3, bensiini, turbo

R4, diesel, turbo

Iskutilavuus (cm3)

1 084

998

1 499

Teho (kW (hv)/r/min)

52 (70)/5 000

63 (85)/6 300

74 (100)/4 500

92 (125)/6 000

103 (140)/6 000

63 (85)/3 750

88 (120)/3 600

Vääntömomentti (Nm/r/min)

110/3 500

110/3 500

170/1 500-4 000

170/1 400-4 500

180/1 500-5 000

215/1 750-2 500

270/1 750-2 500

Voimansiirto

Vetotapa

etuveto

Vaihteisto

M5

M6

A6

M6

Mitat ja massat

Pituus x leveys x korkeus (m)

4,040 x 1,735 x 1,476 (ST-Line: 4,065 x 1,735 x 1,466)

Akseliväli ja raideleveys (e/t) (m)

2,493 x 1,503/1,466

Omamassa (kg)

1 135

1 163

1 206

1 164

1 191

1 207

Rengaskoko

195/60 R15, 195/55 R16, 205/45 R17 tai 205/40 R18

Suoritusarvot (valm.ilm.)

Huippunopeus (km/h)

160

170

183

180

195

202

175

195

Kiihtyvyys 0-100 km/h (s)

14,9

14,0

10,5

12,2

9,9

9,0

12,5

9,0

EU-kulutus (kaup./maantie/yhd.) (l/100 km)

5,6/3,7/4,4

5,6/3,7/4,4

5,4/3,6/4,3

6,9/4,2/5,2

5,4/3,6/4,3

5,8/3,8/4,5

3,7/3,1/3,3

3,9/3,2/3,5

CO2-päästö (g/km)

101

101

97

118

98

102

84

89

HINTA (€)

Trend

(15 703) 16 282

16 571

17 517

19 626

18 725

Titanium

17 486

18 516

20 677

20 672

20 409

ST-Line

19 239

21 438

21 466

23 047

22 997

Vignale

21 178

23 478

23 524

24 647