Pienet formulat ovat ensimmäinen askel juniorikuljettajien uralla kartingista ylöspäin. Tällä kaudella Ruotsin Formula STCC Nordic -sarjassa Kart in Club Driving Academyn Formula Renault 1.6 -autolla ajoivat kilpaa Konsta Lappalainen, William Alatalo, Jesse Salmenautio ja Mi Maijala.

Formula Renault 1.6 -auto on moderni siivellinen formula. Auton runkona on hiilikuituinen Signatechin monokokki ja moottorina Renaultin 1,6-litrainen moottori.

Vastaavaa K4M-perusmoottoria on käytetty siviilipuolella useissa Renaultin malleissa, lähimpänä formulan voimanlähdettä moottori on Twingon RS –versiossa.

Formula Renault on rakenteeltaan periaatteessa yksinkertainen. Moottori on kiinnitetty ohjaamon takaseinään ja sen jatkeena on vaihdelaatikko. Kuva: Aimo Niemi

Tekniikan Maailman Robert Koistinen, Ragnar Mehisto ja Aimo Niemi pääsivät kokeilemaan Formula Renault 1.6 –autoa Alastaron moottoriradalla.

Ajotapahtuma oli palkintona kolmoisvoitosta autotoimittajien leikkimielisestä kartingkilpailusta Helsingin Kart in Clubilla keväällä.

Ennen radalle siirtymistä säädetään ajoasento kohdilleen. Kilpakuljettajille sitä hierotaan tarvittaessa pitkäänkin optimaalisen ajoasennon löytymiseksi, mutta yksittäisten testaajien kohdalla toimenpide on nopeampi.

Polkimissa on pitkä liikevara, joten ohjaamoon saadaan tarvittaessa hyvinkin eripituisia kuljettajia. Auton pienuudesta huolimatta ohjaamo on yllättävän tilava myös leveyssuunnassa.

Ennen radalle siirtymistä vyöt kiristetään todella tiukalle. Aluksi tuntuu turhankin kireältä, mutta muutaman kaarteen jälkeen kuski ja vyöt ovat asettuneet ja ajoasento muuttuu mukavan tukevaksi. Autossa istutaan aivan radan pinnassa ja verrattain makaavassa asennossa, mutta mataluudesta huolimatta ohjaamosta näkee hyvin ulos.

Ennen radalle siirtymistä Ilmari Korpivaara opastaa hallintalaitteiden käytön ja antaa viimehetken ohjeet sadekelin kierroksille. Kuva: Matti Korpivaara

Vaikka varikolla ohjaus tuntuukin hitaalta ja jonkin verran raskaalta, muuttuu se heti radalle mentyä luontevaksi. Tiukimmissa mutkissa Alastarolla ohjauspyörää käännetään noin 90 astetta, eli yksi ote riittää mainiosti.

Auto on erittäin vakaa, ja kyyti vain tasoittuu edelleen nopeuden kasvaessa. Ohjauksessa on erittäin hyvä tunto ja nopeisiin mutkiin voi ajaa erittäin lujaa siipien ansiosta.

Formulan tehostamattomat jarrut ovat tunnokkaat, mutta vaativat runsaasti voimaa etenkin pitkien kovavauhtisien suorien lopussa jarrutusten alussa, josta sitten jarrupainetta kevennetään jarrutuksen aikana sisään käännön lähestyessä.

Vaihteita vaihdetaan oikealla kädellä. Autossa on sekventiaalilaatikko, eli vaihdekaaviota ei tarvitse opetella, vaan taaksepäin vetämällä vaihdetaan suuremmalle ja eteenpäin työntämällä pienemmälle.

Kierrosrajoitin on 7200 kierroksen kohdalla ja ylöspäin vaihtaminen tapahtuu kaasu pohjassa. Sytytyksenkatkon ansiosta moottorin vetoon saadaan pieni katko, jonka aikana vaihde kytkeytyy siististi päälle. Alaspäin vaihdettaessa käytettävä kytkintä, ja taitavat kuljettajat sujuvoittavat tapahtumaa välikaasulla.

Isojen formuloiden ja kilpa-autojen tapaan dataa ajosta löytyy paljon. Sen tärkein tehtävä on kehittää kuljettajaa ja opettaa analysoimaan omaa ajoa. Datassa päällekkäin Robert Koistisen ja Aimo Niemen kierrokset. Eroa kierrosajoissa syntyy etenkin jarrutusten aloituksissa.

Ajaminen on periaatteessa hyvin helppoa, mutta se eroaa paljon muista autoista. Ensikertalaisilla kierrosaika paranee huimaa vauhtia kierros kierrokselta, mutta luonnollisesti kehitys hidastuu ajan parantuessa. Ajaminen formulalla on hieno elämys kaiken tasoisille kuljettajille.

Kuva: Jari Kohonen

Ensi kaudelle Kart in Club on lisännyt tarjontaansa Formula Renault ajotapahtuman. Suomessa tapahtumia järjestetään Alastaron ja Botniaringin radoilla.

Testin hinnat alkavat 389 eurosta ja tilaisuuksissa on mahdollista ajaa myös kavereita vastaan, sillä autoja on käytössä kolme.

Lisätietoja: www.kic.fi/trackday