HYVÄÄ

  • suorituskyky

  • etujousituksen toiminta

HUONOA

  • kaarreajo-ominaisuudet

  • takalokasuoja

Harley-Davidson valmistaa vielä 116 vuoden jälkeenkin moottoripyöriä hiukan erikoisella tavalla. Vanhanaikainen, työntötankoinen V2-moottori on valmistajan tavaramerkki. Sen verran he antavat periksi nykyajalle, että moottorin kuutiotilavuutta lisätään tasaisin väliajoin.

Tällä kertaa moottori on uudistunut monella tapaa. Nokka-akseleiden lukumäärä on puolittunut kahdesta yhteen, ja venttiilien määrä tuplaantunut neljästä kahdeksaan. Tästä tulee moottorimalliston nimi Milwaukee-Eight. Sylintereitä on siis edelleen vain kaksi.

Moottorivaihtoehtoja on kaksi: 107- ja 114-kuutiotuumainen. Eroa on niin sylinterihalkaisijassa, iskunpituudessa kuin puristussuhteessakin.

Sytytystulppia on kuitenkin neljä ja tasapainotusakseleitakin kaksi. Sylinterikansissa käytetään öljyjäähdytystä.

Uuden moottorin voimin kaupungin katuja pitkin jylistää uusi kunkku. Se on julman näköinen Fat Bob. ”Läskin” ulkonäkö on niin uhmakas, että sitä vilkaisee jokainen ohikulkija. Lähdetään tutkimaan, vastaako ajotuntuma ulkoista habitusta.

Mittaristo on sijoitettu polttoainesäiliön päälle. Sitä joutuu hieman haeskelemaan katseellaan.

Läski-Bobia myydään kahdella eri kokoisella moottorilla. Kokeilemamme suurempi on kooltaan 114-kuutiotuumaa, ja pari tonnia halvemmalla saa 107-tuumaisen. Eurooppalaisina termeinä tilavuudet ovat 1,87 ja 1,75 litraa. Nuo ovat huikeita lukemia kaksisylinterisille moottoreille.

Voin vakuuttaa, että mäntien jokaisen liikkeen tuntee alakropalla, mutta Harleyn tapauksessa näin kuuluu ollakin.

Vääntö on sana, jota H-D-kuskit painottavat. Moottorin teholukemat ovat toissijainen asia. Todellisuudessa vääntöä on kuutiotilavuuteen verrattuna vähän, mutta koska jokainen paikka tutisee ja tärisee kun kaasun kääntää pohjaan, niin vääntöä tuntuu olevan julman paljon.

Ajovalot ovat muuttumassa moottoripyörissäkin leditoimisiksi. Saa nähdä mihin suuntaan valoteho kehittyy.

Koko Softail-mallisarja on saanut uuden rungon. Edellinen oli tuotannossa vuodet 1984–2017, joten oli jo aika uudistuksille. Uusi moottori lunastaa lupaukset, ja runko ja moottori toimivat pakettina hienosti.

Samaa ei valitettavasti voi sanoa muista ajo-ominaisuuksista. Tai sitten koeajoreitti oli vedetty aivan väärän tyyppisille teille.

Jumalattoman leveiden renkaiden takia Fat Bob inhoaa mutkia, siis todella inhoaa. Se vastustaa jokaista kallistusta aivan viimeiseen saakka. Koska moottoripyörää ohjataan kallistamalla, on ajaminen vähintäänkin haastavaa. Tai ehkä oikeampi termi olisi kuljettajaa kuluttavaa.

Takalokasuoja katkeaa korkealta, joten selän rapaantumista voi estää alemmas tulevalla rekisterikilven kiinnikkeellä – outo ratkaisu.

Pyörä on taitettava mutkaan voimalla, sillä se ei todellakaan taitu sinne ajatuksen lailla. Toisaalta, kun Fat Bobin saa taitettua mutkaan, niin se pitää valitun ajolinjansa junan lailla.

Eteenpäin, kuin mummo lumessa, hartiat kyyryssä, kuuluu luonnehdinta Fat Bobin ajoasennosta. Hyvä niin, sillä uusi moottori ja keventynyt omamassa antavat pyörälle hyvän suorituskyvyn. Jo pieni kaasun kääntö aiheuttaa nopean kiihtymisen lain pimeälle puolelle.

Siinä hetkessä olisi hyvä, jos nopeusmittari olisi kuljettajan silmien tasalla, mutta sekin on viety polttoainesäiliön päälle. Tämän vuoksi kuljettajan on aina katsottava alaspäin nähdäkseen mittarin lukeman.

 Fat Bob on moottoripyörä, joka rakastaa suoraan ajoa, kiihdytystä kadun kulmasta toiseen. Mutta mutkat ovat sille myrkkyä. Ulkonäkö on julman kova, mutta takalokasuojan erikoinen pätkitty ratkaisu jakaa mielipiteitä. Ikään kuin rakennelma olisi jäänyt kesken.

Tekniikkaa

Moottori: poikittain asennettu vesijäähdytteinen V2-moottori, iskutilavuus 1 868 cm3 (102,0 x 114,3 mm), puristussuhde 10,5, teho 69 kW (94 hv)/5 020 r/min, vääntömomentti 155 Nm/3 000 r/min; yksi sylinteriryhmään sijoitettu nokka-akseli, työntötangot, 4 venttiiliä sylinteriä kohden

Voimansiirto: 6-vaihteinen vaihteisto, toisioveto hihnalla

Alusta: teräsputkirunko; edessä teleskooppihaarukka, takana keinuhaarukka; edessä levyjarru (300 mm) ja 4-mäntäinen jarrusatula, takana levyjarru (292 mm), 2-mäntäinen jarrusatula

Mitat ja massat: pituus 234 cm, leveys 96 cm, akseliväli 162 cm, istuinkorkeus 71 cm; paino 306 kg, kantavuus 220 kg; rengaskoko edessä 150/80-16, takana 180/70-16; polttoainesäiliö 13,6 l

Suoritusarvot: yhdistetty kulutus 5,4 l/100 km, CO2-päästö 126 g/100 km; suorituskykyä ei ilmoiteta

Hinta: 26 400 €