Uuden Milwaukee-Eight-moottorin 107- ja 114-kuutiotuumaisia versioita käytetään läpi H-D-malliston suuremman pään. Testaamamme Softail Heritage Classic kuuluu niistä keskisuuriin.

Ulkonäkö viittaa vahvasti 1950-luvulle, mikä on pelkästään hyvä asia. Se on pirun hyvän näköinen moottoripyörä.

Heritagen kahden erikokoisen moottorin suorituskyvyissä ei ole suurta eroa; lähinnä kookkaamman moottorin mäntien liikkeet tuntuvat suurempina värinöinä.

Heritage on satulan kohdalta kapea moottoripyörä. Mutkiin kallistaminen on helppoa pyörän painoon suhteutettuna.

Painoa on pudonnut uudistuksessa 17 kiloa, mutta on sitä jäljelläkin. Ensimmäisen mutkan lähestyessä jännittää, kuinka 114-kuutiotuumainen Heritage 330-kiloisena sen selvittää. Mutta ei hätää, se tekee sen loistavasti.

Uusi runko ja uuden keulan ohjauskulmat ovat kohdallaan.

Heritage rakastaa mutkia, se taipuu niihin sporttipyörän lailla. Mikä parasta, kallistuskulma on vähintäänkin riittävä. Astinlaudat raapivat asfalttia vasta äärimmäisessä hädässä.

Sivulaukut ovat pikakiinnitteiset. Niiden kiinnittäminen ja irrottaminen muuttaa pyörän ilmettä ja luonnetta.

Pleksi on pikakiinnitteinen, eikä sen irrottamiseen vaadita työkaluja. Sivulaukut ovat lukittavat, ja nekin ovat pikakiinnitteiset. Hyvä! Laukut irrottamalla Heritage muuntuu matkapyörästä kaupunki-cruiseriksi.

Ajovalo on leditoiminen, samoin vakiovarusteiset lisävalot, joiden käyttötarkoitus tosin jäi koeajolla vielä epäselväksi.

Harrikan erikoisuus on avaimeton käynnistys. Avainta pidetään ajovarusteiden taskussa, ja pyörän viereen saapuminen mahdollistaa sen käynnistämisen ja päinvastoin.

Poistuminen pyörän viereltä kytkee varkaudenestojärjestelmän päälle.

Hyvä niin, sillä täysiverinen Harley-Davidson kiinnostaa edelleen pitkäkyntisiä.

 Harley-Davidson on laittanut isomman vaihteen sisään. He kertoivat koeajon yhteydessä tuovansa seuraavan kymmenen vuoden aikana 100 uutta mallia tuotantoon. Se on melkoinen määrä. Osa on varmasti isoja customeja, mutta koska Harrikalla on nykyään suurikokoinen tehdas Intiassa, niin uusia pienempiäkin malleja lienee luvassa.

Etujousitus on ajan tasalla. Vaimennus säätyy automaattisesti, joskin mekaanisesti, puristusnopeuden mukaan.

Tekniikkaa

Moottori: poikittain asennettu vesijäähdytteinen V2-moottori, iskutilavuus 1 868 cm3 (102,0 x 114,3 mm), puristussuhde 10,5, teho 69 kW (94 hv)/5 020 r/min, vääntömomentti 155 Nm/3 000 r/min; yksi sylinteriryhmään sijoitettu nokka-akseli, työntötangot, 4 venttiiliä sylinteriä kohden

Voimansiirto: 6-vaihteinen vaihteisto, toisioveto hihnalla

Alusta: teräsputkirunko; edessä teleskooppihaarukka, takana keinuhaarukka; edessä levyjarru (300 mm) ja 4-mäntäinen jarrusatula, takana levyjarru (292 mm), 2-mäntäinen jarrusatula

Mitat ja massat: pituus 242 cm, leveys 93 cm, akseliväli 163 cm, istuinkorkeus 68 cm; omamassa 330 kg, kantavuus 196 kg; rengaskoko edessä 130/90-16, takana 150/80-16; polttoainesäiliö 18,9 l

Suoritusarvot: yhdistetty kulutus 5,6 l/100 km, CO2-päästö 129 g/100 km; suorituskykyä ei ilmoiteta

Hinta: 32 960 €