HYVÄÄ

  • ajo-ominaisuudet

  • viiden vuoden takuu

HUONOA

  • etujarrun tuntuma

Harley-Davidson painii tällä hetkellä melkoisissa talousvaikeuksissa. Silti, tai ehkä tästä syystä, valmistaja työntää markkinoille yhä kiihtyvällä tahdilla uusia tai uusittuja malleja. Tällä kertaa koeajoimme uudistuneen Sport Glide -mallin, joka kuuluu Softail-mallisarjaan.

Kokeilimme jo aikaisemmin kahta Softail-uutuutta, Fat Bobia ja Heritage Classicia. Niissä molemmissa on valittavana 107- tai 114-kuutiotuumainen Milwaukee Eight -moottori. Sport Glideen saa pelkästään tuon pienemmän vaihtoehdon. Tosin sekin liikuttaa 1 745-kuutiosenttisenä Sport Glideä mukavasti.

Uusi 107-kuutiotuumainen moottori on mainio pakkaus. Moottori haluaa ison vaihteen sisään, ja sen jälkeen ”lotkotetaan” menemään ilman mitään ongelmia, nauttien.

Sivulaukut ja kate ovat pikakiinnitteisiä.

Mutta Fat Bobin ja Heritagen koeajolla huomio kiinnittyi 107-tuumaisenkin moottori valtaisiin värinöihin. Tutinat siirtyvät ohjaustangon ja jalkatappien kautta kuljettajaan. Sport Glidessa ilmiötä ei esiinny, vaan moottori tärisee todella vähän.

Tämä on kummallista, sillä voimanlähde on identtinen. Syy erilaiseen käytökseen selvisi Harley-Davidsonin edustajaa haastattelemalla. Kävi ilmi, että moottori on kiinnitetty täsmälleen samalla tavoin, mutta ero tuntumassa johtuu erilaisesta pakoputkistosta.

Fat Bobin ja Heritagen pakoputkistoissa on molemmille sylintereille koko matkalla oma putkensa. Sen sijaan Sport Glidessä putkisto on mallia kaksi yhteen, eli sylintereiltä tulevat erilliset putket yhdistyvät puolivälissä yhdeksi putkeksi. Tämä vähentää värinöitä.

Pakoputkiston muuttaminen kahdesta yhteen -tyyppiseksi on vähentänyt moottorin värinöitä.

Sport Gliden istumakorkeus on vain 68 senttiä. Lyhemmälläkin kuskilla yltää jalat mainiosti maahan. Mataluudesta huolimatta ajoasento on luontevan pysty.

Vaihdepoljin sietää isokenkäisen käyttöä, ja jalkatapit on sijoitettu mukavan eteen. Pieni tuulilasi sopii lyhyelle kuljettajalle, ja pidempiä kuljettajia varten löytyy lisävarusteena kookkaampi pleksi 235 euron lisähintaan.

Uusi runko on tukeva, ja ajo-ominaisuudet ovat kohdallaan. Etu- ja takajousituksen toiminta on ensiluokkaisen hienoa. Sport Glide taittuu mukavasti mutkiin ja pitää valitun ajolinjan hienosti. Ajaminen on vaivatonta, jopa niin, että kerrankin pystyi pelkästään nauttimaan Teneriffan jylhistä maisemista.
Etujarrun käyttäminen vaatii sormivoimia ja sen tuntuma on puisevaa. Tuntumasta huolimatta Harrikan jarrujen teho on nykyään samaa luokkaa kilpailijoiden kanssa.

 Parasta uudessa Sport Glidessä on sen muunneltavuus. Etukate irtoaa kahden pikakiinnikkeen aukaisun jälkeen. Sivulaukutkin irtoavat yhtä helposti, ja ne irrottamalla matkapainotteinen pyörä muuntuu näppärästi kustomiksi.

Tekniikkaa

Moottori: poikittain asennettu vesijäähdytteinen V2-moottori; iskutilavuus 1 745 cm3 (100,0 x 111,1 mm), puristussuhde 10,0, teho 64 kW (87 hv)/5 020 r/min, vääntömomentti 145 Nm/3 250 r/min; 1 sylinteriryhmään sijoitettu nokka-akseli, 4 venttiiliä per sylinteri

Voimansiirto: 6-vaihteinen vaihteisto, toisioveto hihnalla

Alusta: teräsputkirunko; edessä teleskooppihaarukka, takana keinuhaarukka; edessä levyjarru (300 mm) ja 4-mäntäinen jarrusatula, takana levyjarru (292 mm) ja 2-mäntäinen jarrusatula

Mitat ja massat: pituus 234 cm, leveys 96 cm, akseliväli 162 cm, istuinkorkeus 71 cm; paino 306 kg, kantavuus 220 kg; polttoainesäiliö 13,6 l, rengaskoko edessä 150/80-16, takana 180/70-16

CO2-päästö: 125 g/km

Ilmoitettu yhdistetty kulutus: 5,4 l/100 km

Hinta: 24 460 euroa