HYVÄÄ

• hinta

• huoleton hihnaveto


HUONOA

• puiseva etujarru


Harley-Davidson toi pari vuotta sitten markkinoille uuden, hinnat alkaen -mallin. Sen toivottiin tuovan lisää harrastajia hartaaseen Harley-Davidsonien maailmaan. Niin se tekikin, mutta samalla pyörä keräsi kritiikkiä tietyiltä osa-alueilta.

Valmistajan mukaan malli on nyt uusittu kokonaan.

STARTTINAPIN PAINALLUS herättää henkiin 750-kuutioisen V2-moottorin. Valmistajan mukaan moottorin tehoa on kasvatettu peräti 18 prosenttia. Vääntöäkin on saatu lisää kahdeksan prosenttia.

Niin tai näin, liikkeelle lähtöä vaikeuttaa erikoinen kytkin. Sen luistattaminen on hankalaa, ja se ”haukkaa” luistattamisen lopussa. Ilmiötä vaikeuttaa se, että lyhytsormiselle kytkinkahva on liian kaukana, eikä siinä ole etäisyyden säätöä.

Homma helpottuu oleellisesti liikkeelle lähdön jälkeen.

Ajoasento on hyvä, ja ohjaustanko on leveä. Valitettavasti jalkatapit on sijoitettu melko ylös, joten polvikulma on aika tiukka. Korkealle sijoitetut tapit antavat toisaalta melkoisen komean kallistuskulman. Jalkatapit eivät juuri raavi maahan edes tiukimmissa kaarteissa.

Mutka-ajossa tarvitaan jarruja, jolloin huomio kiinnittyy puisevaan etujarruun. Sen toiminta vaatii voimaa. Vastaavasti takajarru on tunnokkaampi.

Takajousitus on mallia ”stereoperä”, eli keinuhaarukassa on kaksi vaimenninta. Syystä tai toisesta jousen esijännitys oli säädetty koeajolle liian jäykäksi.

Samaan aikaan iskunvaimentimiin on asennettu liikaa paluuvaimennusta, jolloin iskunvaimennin pakkaa kuopissa itsensä kasaan, eikä pääse työntymään ulos.

Sylinterien jäähdytysrivoista huolimatta moottori on nestejäähdytteinen.

VAIHTEISTO ON jäykkätoiminen, mikä tosin melko varmasti johtui koeajopyörän vähäisistä kilometreistä.

Mittaristo on selkeä. Hallintalaitteiden toiminta on yksinkertaisen helppoa. Muista Harrikoista poiketen suuntavilkun katkaisijoita on vain yksi.

Moottori on, totta kai, tyypiltään V2. Isoista Harrikoista poiketen moottorissa ei ole perinteisiä työntötankoja. Molempien sylinterien kansissa on yksi nokka-akseli, eli moottori on tyyppiä sohc. Venttiileitä on kantta kohden neljä.

Lyhyen iskunpituuden ansiosta moottori on melkoisen kierrosherkkä. Toisaalta, vaikka vääntöhuippu osuu 4 000 kierroksen kohdalle, on moottoria kierrätettävä jonkin verran. Isoja Harrikoita 100 kiloa pienempi omamassa antaa silti Street Rodille hyvän suorituskyvyn.

Vauhdin kasvaessa oppii arvostamaan ajovalon ympärillä olevaa pientä katetta. Se ohjaa mainiosti ilmavirtaa pois kuljettajan vartalolta.

 KAIKEN KAIKKIAAN uusi Street Rod 750 lunastaa melkoiset lupaukset. Se on sporttisen ripeä, mitä kokenut motoristi osaa arvostaa, ja vähemmän ajokilometrejä kerännyt kuski arvostaa matalaa istumakorkeutta. Joka tapauksessa kaikki pitävät Harrikan hankintahinnasta. Alle 11 000 euroa aidosta Harley-Davidsonista on ihanan vähän.


TEKNIIKKAA

Moottori: poikittain asennettu vesijäähdytteinen V2-moottori; iskutilavuus 749 cm3 (85 x 66 mm), puristussuhde 12,0, teho 52 kW (71 hv)/9 000 r/min, vääntömomentti 65 Nm/4 000 r/min; 1 sylinterikanteen sijoitettu nokka-akseli, 4 venttiiliä per sylinteri
Voimansiirto: 6-vaihteinen vaihteisto, toisioveto hihnalla
Alusta: teräsputkirunko; edessä teleskooppihaarukka, takana keinuhaarukka; edessä levyjarrut (300 mm) ja 2-mäntäinen jarrusatula, takana levyjarru (300 mm) ja 1-mäntäinen jarrusatula
Mitat ja massat: pituus 213 cm, leveys 87 cm, akseliväli 151 cm, istuinkorkeus 77 cm; polttoainesäiliö 13,2 l, kuivamassa 238 kg, kantavuus 193 kg, renkaat edessä 120/70 R17, takana 160/60 R17
CO2-päästö: 103 g/km
Suorituskyky: ei ilmoitettu
Hinta: 10 990 euroa