Kerroimme Hondan Civic Type-R:stä kattavasti viime joulun tienoilla. Nyt pääsimme testaamaan autoa moottoriradalla.

Kyseessä on 235-kilowattinen, etuvetoinen henkilöauto, joka on tarkoitettu jokapäiväiseen ajoon. Vaikka ulkonäkö on toki radalle provosoiva.

Type-R on helppo erotta perusmallista ulkonäkönsä vuoksi.

Ilmanottoaukot ja siivet on suunniteltu rata-ajoa varten. Samoin tehtaalta tuleva rengastus on sinne suunniteltua. Ajopäivänä laitoimme merkille renkaiden hyvän keston kovaan rääkkiin nähden.

Ajoasento on hyvä, ja sisustan tunnelma on oikeanlainen radalle. Vaihteenvalitsin on sijoitettu luontevaan paikkaan, ja liikkeellelähtö tapahtuu melko kevyentuntuisella kytkinpolkimen nostolla. Ohjauksen nopean reagoinnin huomaa jo ensimetreillä.

Kaasupolkimen pohjaus matalalta pyörintänopeudelta saa auton vakuuttavasti kiihtymään. Moottorin äänet ovat urheilulliset, mutta melko miedot. Ääntä on kuitenkin sen verran, että sen perusteella voi kyllä käyttää vaihteita. Se taas on yksi auton parhaita ominaisuuksia. Vaihteiden vaihtaminen on vain loistavan mukavaa.

Ulkonäön aggressiivisuus ei jatku järjettömillä moottoriäänillä, vaan se puoli on melko maltillinen ja silti urheilullinen.

Kurvin lähestyessä on tunnusteltava jarrua. Poljin on tunnokas, ja jarrun annostelu on välittömästi kuljettajan hallinnassa. Kunnon jarrujen polkaisu aiheuttaa rajun hidastuvuuden, mutta auto etenee kulkusuunnassa ilman ylimääräisiä vikurointeja.

Etuvetoisella autolla mutkasta ulostulo voi olla haastavaa. Mikäli kaasupolkimen runttaa liian aikaisin pohjaan voi keula karata vetoluiston vetämänä. Type R:n tietokoneohjelma auttaa kuljettajaa näissä tilanteissa tasauspyörästön lukon, jarrujen ja jousituksen kautta. Pohjatyö on tietysti tehty jo jousitusgeometrian suunnitteluvaiheessa.

Kaarteesta ulostulo on hämmentävän tasapainoista. Kaasua ei tarvitse varoa yhtään, vaan keskittymisen voi kohdistaa linjalla pysymiseen tarkan nopealla ohjauksella. Auto noudattaa nöyrästi ohjauspyörän käskyä.

Mutkasta ulostulossa huomaa moottorin luonteen, josta löytyy hyvin vääntöä. Toisaalta pyörintänopeutta riittää pitkälle. Tämä antaa valinnanvapautta kuljettajalle vaihteiden käytön suhteen. Mikäli tykkää vaihdella paljon niin siitä vaan, mutta toisaalta voi melko pienellä työllä keskittyä linjojen hiomiseen.

Kaasu pohjassa ajettavissa kaarteissa on pientä aliohjautumista, mutta sen kanssa on helppo tulla toimeen. Jousitus on tomera maantiellä, mutta radalla toivoisi vieläkin tukevampaa alustaa. Kallistelut ovat kuitenkin loogisia. Pidon irtoaminen tulee pehmeästi ja äärirajojen koettelu on hallittavissa.

Type-R:llä menee mielellään radalle, ja auto soveltuu hyvin kokenemattomallekin kuljettajalle nopeaan ajoon.

Uusi Civic Type-R on selkeä edistysaskel edellismalliin nähden. Rata-ajo on helppoa, mikä yleensä tarkoittaa myös nopeata. Luotto autoon on erittäin hyvä, ja sillä uskaltaa mennä limitille niin jarrutusten kuin kaarrenopeuksien suhteen. Hieno ja tasapainoinen kokonaisuus saa mankumaan lisää tehoa.