HYVÄÄ

  • varustelu

  • tavaratilan koko

HUONOA

  • rengasmelu

  • tavaratilan rajoitukset

Kilpailu runsaan 25 000 euron budjetin kanssa liikkeellä olevista farmariautoilijoista on tiukkaa. Tuore Hyundai i30 Wagon haluaa haastaa esimerkiksi Opel Astran, Peugeot 308:n, Škoda Octavian ja Volkswagen Golfin.

Koeajossamme on viisi eritehoista moottoria ja kolme varustetasoa käsittävästä i30 Wagon -mallistosta poimittu versio, jossa on kolmisylinterinen bensiinimoottori, mutta paras varustetaso.

Selkeän ja kohtalaisen kokoisen tavaratilan litroista iso osa on lattian alla lokerikossa. Tarpeellinen suojaverkko on mukana Comfort-varusteissa, kyseenalainen tilanjakaja Stylessä – kassikoukkuja ei kummassakaan.

Lokeroita välipohjassa on runsaasti. Etummainen kolmiosainen kaukalo lähtee irti, ja sen alla on tarvikkeet rengasrikon varalta.

Yhdistelmä on hyvinkin toimiva – ellei sitten kaipaa automaattia. Seitsenvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin saa bensiinimoottoreista ainoastaan 1,4 T-GDI:n kanssa. Numerossa 13/17 tutustuimme perusteellisesti tähän kokoonpanoon viisiovisessa korissa.

Pienempikin moottori palvelee i30:ssä enimmäkseen hienosti. Liikkeellelähtö on helppoa ja ajaminen muuten sujuvaa, mutta aivan joutokäynnin tuntumassa voimat ovat täysin hukassa. Se on hyvä huomioida, kun esimerkiksi kadunkulmasta pitää lähteä ylämäkeen.

Ohjaamo on tyylikäs ja selkeä. Käyttölogiikka on melko intuitiivinen, joskin kosketusnäyttö vaatii tarkkuutta. Style-varustuksen kahdeksantuumaiseen näyttöön kuuluu myös navigaattori.

Kaikissa muissa ajotilanteissa voimaa on luontevasti ja tarpeeksi, ainakin kevyesti kuormattuna. Jopa moottoritienopeuksiin kiihdytys käy ripeästi, ja nopeudenmuutoksetkin onnistuvat ilman kuudennelta vaihteelta poistumista.

Wagon maksaa 2 000 euroa enemmän kuin vastaava viisiovinen. Vastineeksi saa 23,5 senttiä pidemmän peräylityksen ja valmistajan mukaan yli 200 litraa suuremman tavaratilan.

Tilaa perässä on hyvin, mutta iso osa virallisista 602 litrasta kätkeytyy lattian alle, kiinteisiin ja kovapohjaisiin lokeroihin. Tämä rajoittaa käyttökelpoisuutta, samoin kuin niukka suksiluukku.

Takatilat riittävät hyvin perhekäyttöön, ellei turvaistuin ole erityisen massiivinen. Nahkaverhoilu on Stylessäkin lisävaruste.

Style-varustukseen kuuluvat tavaratilassa myös kiinnityskiskot ja niihin kiinnitettävä tilanjakaja, josta on joskus iloa, joskus haittaa. Se on pakko irrottaa isompia esineitä kuljetettaessa, mutta sille ei ole sopivaa säilytyspaikkaa.

Comfortin ja Stylen hintaero on 4 600 euroa, joka on tässä hintaluokassa paljon. Vastineeksi saa kuitenkin runsaasti tavaraa kuten kattavan ajoavustinpaketin, kahdeksantuumaisen kosketusnäytön navigaattorilla, avaimettoman lukituksen, täyslediajovalot ja paljon muuta.

Yksilitrainen moottori käy hiljaa ja lähes värinättömästi. Voimaa on tarpeeksi paitsi aivan alarekisterissä.

Kannattaa kuitenkin tutustua varusteluetteloon ja harkita, riittäisikö omiin tarpeisiin Comfort, vaikkapa lisävarustepaketeilla täydennettynä. Styleen nimittäin sisältyy myös hieman ylikokoinen 225/45 R17 -rengastus, joka tuo ryhtiä ulkonäköön mutta myös turhaa melua ja kustannuksia.

Ajettavuudeltaan i30 on vaivaton ja ongelmaton. Ohjaus ei tosin yllä ihan luokan parhaimpiin. Suuntavakaudessa ei ole moittimista, mutta pieni lisänapakkuus ohjauksen keskialueella toisi vielä lisää luottoa autoon.

Uudella i30 Wagonilla on paljon vahvuuksia, jotka tekevät siitä luokassaan kilpailukykyisen, muttei vielä ylivoimaista. Kovassa kisassa kuitenkin viiden vuoden takuu saattaa olla päätöksiä helpottava tekijä.

Kojelaudan vasempaan päähän on koottu esimerkiksi katve- ja kaistavahdin napit. Kaistavahti ja automaattinen hätäjarrutus ovat jo perusversiossa, mutta suurin osa ajoavustimista on vakiona vasta Stylessä tai Safety-paketin myötä myös Comfortissa (veroton hinta 1 000 €).

TEKNIIKKAA

Moottori: turboahdettu bensiinikäyttöinen kolmisylinterinen rivimoottori edessä poikittain; iskutilavuus 998 cm3, teho 88 kW (120 hv)/6 000 r/min, vääntömomentti 171 Nm/1 500–4 000 r/min
Voimansiirto: etuveto, kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto
Alusta: edessä joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana monivarsituenta, kallistuksenvaimennin, kierrejouset; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana levyjarrut; sähkömekaaninen ohjaustehostin
Mitat ja massat: pituus 4,585 m, leveys 1,795 m, korkeus 1,465 m, akseliväli 2,650 m, raideleveys edessä 1,559 m ja takana 1,567 m; omamassa 1 320 kg, perävaunumassa 600/1 200 kg; rengaskoko 225/45 R17
Suorituskyky: huippunopeus 188 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 11,4 s; EU-kulutus (kaupunki/maantie/yhdistetty) 6,0/4,6/5,2 l/100 km, CO2-päästö 120 g/km
Hinta: 28 990 €
Vapaa autoetu: 605 €/kk

Muotoilu on melko varovaista, mutta linjat ovat sopusuhtaiset ja Wagonissa ehkä tyylikkäämmät kuin viisiovisessa.