Hyundai Kona on uusi ripaus raikkautta automaailmaan. Katukuvassa räikeä ilmestys on kuitenkin kuljettajalle kesy kaveri.

Kona sijoittuu kooltaan Hyundain mallistossa i20 Activen ja Tucsonin väliin. Muotoilu ja persoonallisuus ovat tärkeä osa Konaa ja erilaisia väriyhdistelmiä on lukuisia niin ulkopuolella kuin ohjaamossa.

Moottorivalikoima on alkuun kahden bensiiniversion varassa. Ne ovat 1,0 ja 1,6 -litraiset T-GDI-moottorit. Pienempi on kolme- ja suurempi nelisylinterinen. Eroa on myös vaihteistoissa. Kuusivaihteinen manuaalivaihteisto tulee ensin mainitun moottorin ja seitsemänvaihteinen automaattinen kaksoiskytkinvaihteisto toisen kanssa.

Automaattivaihteiston kanssa tulee kolme ajo-ohjelmaa: eco, comfort ja sport sekä neliveto. Manuaalivaihteinen on etuvetoinen. Veto-ominaisuudet vaikuttavat myös takajousitukseen. Etuvetoisessa on yhdystukiakseli kierrejousilla kun taas nelivetoisessa on monivarsituenta.

Ensi vuoden aikana moottorivalikoima laajenee ja tarjolle tulevat dieselvaihtoehdot sekä täyssähkökäyttöinen Kona Electric.

Dieseleitäkin on kaksi: 85- ja 100-kilowattinen. Pienempitehoinen on etuvetoinen ja kuusivaihteisella käsivalintaisella vaihteistolla. Tehokkaampi on aina automaattivaihteinen, mutta bensiiniversiosta poiketen, asiakas voi päättää haluaako sen etu- vai nelivetoisena.

Kuljettajan paikalle on helppo kulku ja ajoasentosäädöt ovat laajat. Koeajoautoissa on sähkösäätöiset istuimet, jossa on myös istuinosan kallistussäätö. Selkänojan muotoilu on leveä ja kaareva. Kokonaisuutena kuljettajan paikalla viihtyy helposti. Vain keskikyynärnojan etäisyyssäädön puute kiinnitti huomiota, kun toisen kyynärpään lepuutus ei onnistunutkaan käden ollessa ohjauspyörällä. Näkyvyys autosta on hyvällä tolalla.

Ohjaamomateriaalit ovat muovisia ja vaikka pieniä korostevärillä olevia yksityiskohtia on siellä täällä, niin sisusta on pettymys korinmuotoilun revittelyyn verrattuna. Mahdollisuus tilata turvavyöt auton värisenä on piristävä oivallus. Samoin hyvältä tuntuva ohjauspyörän materiaali on plussa, joka tosin sahisee tosi voimakkaasti ohjausotteen vaihtuessa.

Hyundai Kona on tarpeeksi voimakkaasti muotoiltu, jotta se herättää keskustelua. Onko puolestapuhujia enemmän kuin vastaan? Se selviää aikanaan myyntiluvuista. Sisusta ja ajo-ominaisuudet on tehty varman päälle ja tuskin intohimoja kumpuaa tältä osin. Myynti alkaa tammikuussa 2018.

Lue laajempi Ajettua-juttu Hyundai Konasta TM:stä 20/2017, joka ilmestyy 1. marraskuuta.