HYVÄÄ

  • ajoasento

  • tarjolla neliveto

HUONOA

  • tavaratila

  • kulku takaistuimelle

Hyundai Kona tuo automaailmaan uuden ripauksen raikkautta. Katukuvassa räikeänä näkyvä ilmestys on kuitenkin kuljettajalle kesy kaveri.

Hyundai Kona on tarpeeksi voimakkaasti muotoiltu, jotta se herättää keskustelua.

Hyundain mallistossa Kona sijoittuu kooltaan i20 Activen ja Tucsonin väliin. Muotoilu ja persoonallisuus ovat tärkeä osa Konaa, ja niin ulkokuoreen kuin ohjaamoon on tarjolla lukuisia erilaisia väriyhdistelmiä.

Moottorivalikoima on alkuun kahden bensiiniversion varassa. Ne ovat 1,0- ja 1,6-litraiset turbomoottorit. Pienempi on kolme- ja suurempi nelisylinterinen.

Eroa on myös vaihteistoissa. Pienemmän moottorin kanssa tulee kuusivaihteinen käsivaihteisto ja isomman kanssa seitsenvaihteinen automaattinen kaksoiskytkinvaihteisto.

Ohjaamon painikkeet ovat erittäin selkeät ja suurikokoiset. Mittaristokin on yksinkertaisen selkeä. Käytettävyydeltään tämä on erinomainen asia, mutta muotoilullisesti tylsä.

Yksilitrainen on etuvetoinen, mutta isomman moottorin ja automaattivaihteiston myötä tulee myös neliveto ja kolme ajo-ohjelmaa: Eco, Comfort ja Sport.
Vetotavat vaikuttavat myös takajousitukseen. Etuvetoisessa on yhdystukiakseli ja nelivetoisessa monivarsituenta.

Ensi vuoden aikana moottorivalikoima laajenee, ja tarjolle tulevat dieselvaihtoehdot sekä täyssähkökäyttöinen Kona Electric.

Dieseleitäkin on kaksi: 85- ja 100-kilowattinen. Pienempitehoinen on etuvetoinen kuusivaihteisella käsivalintaisella vaihteistolla. Tehokkaampi on aina automaatti, mutta bensiiniversiosta poiketen asiakas voi päättää haluaako sen etu- vai nelivetoisena.

Keskinäytössä jatkuu koko ohjaamoa muutoinkin leimaava selkeys.

Varusteuutuutena Konassa on iso heijastusnäyttö, jossa on erittäin kirkas kuva. Näytössä on monipuolisesti tietoja. Sieltä näkee nopeuden lisäksi muun muassa navigointiohjeet, polttoainemäärän sekä kaista-avustimen ja radion tiedot.

Tiedot näkyvät hyvin, ja värit helpottavat niiden lokerointia, jolloin kokonaisuus on helposti hahmotettavissa.

Näyttö on toteutettu nousevalla läpinäkyvällä levyllä, joka on ratkaisuna halvempi kuin aito tuulilasinäyttö, mutta aiheuttaa näkökenttään yhden turhan kohteen lisää. Katkaisimesta levyn saa pois tieltä. Samalla toki katoavat tiedot.

Keskinäytöksi on kolme vaihtoehtoa: viisi-, seitsemän- tai kahdeksantuumainen, varustetasosta riippuen. Koon lisäksi myös toiminnot lisääntyvät.

Koeajon perusteella kahdeksantuumainen näyttö ainakin toimii sujuvasti, ja ikonit ovat helppokäyttöisen kokoiset. Näyttö ei myöskään tahriintunut sormenjäljistä.

Varustetasot eivät ole vielä saaneet lopullista sinettiä, mutta kummastakin moottorista tulee näillä näkymin kaksi eri tasoa. Hinnat julkistetaan piakkoin. Malliston perushinnat kuitenkin jo tiedetään.

Kuljettajan paikalle on helppo kulkea, ja ajoasentosäädöt ovat laajat. Koeajoautoissa oli sähkösäätöiset istuimet, joissa on myös istuinosan kallistussäätö. Selkänojan muotoilu on leveä ja kaareva.

Takaistuimella on tilaa aika niukasti, mutta korkealla oleva istuinosa helpottaa olemista. Oviaukko on kapea ja aiheuttaa hankaluuksia kulkuun. Istuimen muotoilu on hyvin mieto.

Kokonaisuutena kuljettajan paikalla viihtyy hyvin. Vain keskikyynärnojan etäisyyssäädön puute kiinnitti huomiota, kun toisen kyynärpään lepuutus ei onnistunutkaan käden ollessa ohjauspyörällä.

Näkyvyyskin on hyvällä tolalla.

Ohjaamon materiaalit ovat muovisia, ja vaikka pieniä korostevärillä olevia yksityiskohtia on siellä täällä, sisusta on pettymys ulkomuodon revittelyyn verrattuna. Mahdollisuus tilata turvavyöt auton värisenä on kuitenkin piristävä oivallus. Myös hyvältä tuntuva ohjauspyörän materiaali on plussaa, vaikka se sihiseekin poikkeuksellisen voimakkaasti ohjausotteen vaihtuessa.

Pääsimme ajamaan molempia tällä hetkellä tarjolla olevia malleja. Käsivaihteisella liikkeellelähtö on helppoa. Vaihteet vaihtuvat erittäin sujuvasti ja kytkin on kevyt. Moottori murisee kolmisylinteriselle ominaisella tavalla, ja tehoa on riittävästi sujuvaan liikkumiseen.

Ohjaus on sujuvan selkeä ja jousitus tukee tomerasti ohjauskäskyjä mutkaisella tiellä. Suoraan ajamisessakaan ei ole vaikeuksia, mutta pikkuautomaisuutta on havaittavissa hermostuneen oloisista korinliikkeistä.

Tavaratila on selkeä, mutta pieni. Valmistaja ilmoittaa tilavuudeksi 361 litraa. Välipohjan alla on hyvin matala lokerikko, johon ei mahdu edes pientä laukkua, mutta muutamia pikkutavaroita sinne saa.

Painavampi automaattivaihteinen versio tuntuu kaikin puolin vähän massiivisemmalta. Joustoliikkeet ovat pehmeämmät, moottori ei kuulu juuri lainkaan, ja ohjauksessa on vähän enemmän raskautta, joka kuitenkin tekee siitä tukkoisemman.

Moottoritielle kiihdytettäessä huomaa paljon pirteämmät menohalut. Vaihteiden vaihtoon ei kiinnitä huomiota, eli vaihteiston toiminta on toivotunlaista.

Neliveto ja valmistajan mukaan 17 sentin maavara houkuttelevat kokeilemaan maasto-ominaisuuksia. Sen selvittäminen jää Suomen koeajoihin, mutta maavara todettiin riittäväksi kuoppaisella hiekkatiellä, jolla pohja ei raapinut reippaammassakaan ajossa. Kivien kopina pyöränkaariin kuuluu kuitenkin erittäin selvästi.

Hyundai Kona on tarpeeksi voimakkaasti muotoiltu, jotta se herättää keskustelua. Mutta onko argumentteja enemmän puolesta kuin vastaan? Se selviää aikanaan myyntiluvuista. Sisusta ja ajo-ominaisuudet on tehty varman päälle, eivätkä juuri synnytä intohimoja. Konat tulevat maahan tammikuussa.

TEKNIIKKAA 1,0 T-GDI 1,6 T-GDI
Moottori R3, bensiini, turbo R4, bensiini, turbo
Iskutilavuus (cm3) 998 1591
Teho (kW(hv)/r/min) 88 (120)/6 000 130 (177)/5 500
Vääntömomentti (Nm/r/min) 172/1 500-4 000 265/1 500-4 500
Voimansiirto
Vetotapa etuveto neliveto
Vaihteisto M6 A7
Mitat ja massat
Pituus x leveys x korkeus (m) 4,165 x 1,800 x 1,500
Akseliväli ja raideleveys e/t (m) 2,600 ja 1,575/1,584
Omamassa (kg) 1 233 1 401
Rengaskoko 205/60 R16 215/55 R17
Suoritusarvot (valm.ilm.)
Huippunopeus (km/h) 181 205
Kiihtyvyys 0-100 km/h (s) 12,0 7,9
Yhd. EU-kulutus (l/100 km) 5,2 6,7
CO2-päästö (g/km) 117 153
Hinta (€) 21 990 29 990
Autoetu, käyttö/vapaa €/kk  365/515  475/625