HYVÄÄ

• Ajo-ominaisuudet mutkateillä

• Moottorin ominaisuudet


HUONOA

• Erikoinen ajoasento


Harley-Davidson on suvereenisti amerikkalaisten moottoripyörien ykkösbrändi. Sen markkinaosuus on huomattavan korkea. Ehkä juuri tästä syystä muutkin valmistajat ovat heränneet tarjoamaan Harrikalle vaihtoehtoja.

Yksi näistä on Amerikassa valmistettava Indian. Se on alun perin erittäin vanha merkki. Indian näki päivänvalon jo vuonna 1901. Tosin vain nimi on sama. Kaikki muu, omistajasta lähtien, on vaihtunut matkan varrella. Nykyään merkin omistaa kanadalainen Polaris Industries Inc., joka tunnetaan paremmin mönkijöiden ja moottorikelkkojen valmistajana.

Hypätäänpä Inkkarin kyytiin ja lähdetään koeajolle.

Indianin V2-moottori on pirteämpi pakkaus kuin mihin tässä luokassa on totuttu.

SYTYTYSVIRTA KYTKETÄÄN erikoisesti V2-moottorin sylinterien välistä. Ohjaustangossa oleva starttinapin painallus herättää henkiin moottorin, joka 999-kuutioisena on pieni customiin.

Ajossa pieni moottori muuttuu paljon suuremman kokoiseksi, sillä kilpailijoihin verrattuna Inkkarin moottori on nykyaikainen. Sen huomaa siitä, että moottori vastaa kaasuun salamannopeasti. Äkkipäätään luulisi, että kyseessä onkin sporttipyörään eikä customiin suunniteltu voimanlähde. Vaihteita on vain viisi, joista suurin on selkeästi ylivaihde.

Mittaristo on kooltaan pieni. Se tarjoaa niukasti tietoa, mutta onneksi nopeusmittari on selkeä.

INDIAN TUNTUU vierastavan moottoritieajoa, joten reitin valikoi mieluummin pienempien teiden. Pyörä taittuu mutkiin ketterästi huolimatta siitä, että se on pitkän oloinen. Customien tapaan kallistusvarat ovat rajalliset, mikä hieman rajoittaa mutkatienopeuksia.

Toisaalta hyvä niin, sillä voimavarojen puolesta on syytä tarkkailla nopeusmittaria. Moottoritehoksi ilmoitetaan maltilliset 57 kW, mutta ajossa moottori tuntuu paljon virkeämmältä.

Tämän vuoden malli on saatavissa myös 35-kilowattisena.

Etäälle sijoitetut jalkatapit ja ohjaustanko tekevät ajoasennosta erikoisen – ikään kuin kuljettaja olisi koko ajan hiukan mutkalla. Toisaalta ohjaustankoa saa säädettyä taaksepäin, jolloin ajoasento muuttuu asteen verran leppoisammaksi.

Mittaristo ei tarjoa paljoa tietoa, mutta perusasiat ovat kunnossa. Viisarinäyttöinen nopeusmittari kertoo yhdellä vilkaisulla käytetyn nopeuden. Vaihdenäyttö on myös mukava plussa.

INDIAN SCOUT Sixty on piristävä poikkeus custom-pyörien sarjassa. Pienen omapainonsa vuoksi se on kevyt ajaa. Moottorin pienet inertiavoimat vahvistavat käsitystä customista, jolla on kiva kurvailla kesäillassa pitkin maaseudun mutkateitä.

Tekniikkaa

Moottori: kaksisylinterinen vesijäähdytteinen V-moottori; iskutilavuus 999 cm3, (93,0 x 73,6 mm), puristussuhde 11,0, teho 57 kW (78 hv) /7 300 r/min, vääntömomentti 89 Nm/5 600 r/min; 2 sylinterikanteen sijoitettua nokka-akselia, 8 venttiiliä

Voimansiirto: 5-vaihteinen vaihteisto, toisioveto hihnalla

Alusta: alumiinirunko, tankin alla teräsputket; jousitus: edessä teleskooppihaarukka, takana keinuhaarukka; edessä levyjarru, (298 mm) ja 2-mäntäinen jarrusatula, takana levyjarru (298 mm), 1-mäntäinen jarrusatula

Mitat ja massat: pituus 232 cm, leveys 88 cm, akseliväli 156 cm, istuinkorkeus 64 cm, polttoainesäiliö 12,5 l, kuivapaino 246 kg, renkaat edessä 130/90-16, takana 150/80-16

Suoritusarvot: ei ilmoitettu

Hinta: 17 490 € (2016-malli 16 990 €)