11

Uusi bensiinimoottori täyttää perusversionaankin suorituskyvyltään hyvin auton asettamat odotukset. Edes R-Sport-varustelun mukana tulevat urheilulliset somisteet eivät tunnu liioittelulta.

Ohjaamossa on kaikki hyvin kuljettajan ulottuvilla, ja R-Sport-varustelun istuin tarjoaa hyvän tuen olematta kuitenkaan liian urheiluhenkinen.

Vaihdevalitsimena toimii Jaguareille totuttuun tapaan kiertonuppi. Muut ajohallintaan liittyvät napit on koottu selkeästi keskikonsoliin hyvin näkyvälle paikalle.

Moottorin ajettavuus ja vaivattomuus sopivat hyvin päivittäiskäyttöön. Takaveto ja hyvä vetopito riittävät moottorin voimavarojen käyttöön ainakin kesällä.

Talvella saattaa tulla ikävä tehokkaampaan bensamalliin ja dieseliin tarjolla olevaa nelivetoa.

Kaksilitrainen bensiinimoottori mahtuu jopa väljän oloisesti pitkäkeulaisen auton moottoritilaan.

Automaatti toimii pääosin hienosti, mutta rauhallisesta maantierullauksesta kevyesti kiihdytettäessä tuntuu nykäyksiä. Vaihto pienemmälle hiukan yli 1 000 kierroksen tasolta ei suju pehmeästi.

Ongelman pystyy välttämään vaihtamalla ajoasetuksen urheilulliseksi, sillä silloin poistuvat tilanteet, joissa käyntinopeus putoaisi kriittisen matalalle.

Takaistuimella on kohtuullisesti tilaa kahdelle, ja selkänojat on sedaneille tyypilliseen tapaan kallistettu reilusti taakse takaamaan kelvolliset pääntilat.

Tavaratila on valmistajan ilmoituksen mukaan 455 litraa. Lattia nousee selvästi kauempana, mikä rajoittaa etenkin suurien laatikoiden lastaamista.

Ajettavuus on asiallista sekä maantiellä että mutkaosuuksilla. R-Sportin jämäkämpi alusta ja matalaprofiiliset 18 tuuman renkaatkin tuntuvat sopivan kokonaisuuteen luontevasti.

Uusi bensiinimoottori sopii hienosti Jaguarin XE-malliin ja haastaa hinnaston alkupään dieselit. Hinnassa 20t on muutaman tonnin kalliimpi kuin automaattivaihteinen diesel, mutta suorituskyvyssä bensiinimoottori on edellä.

Autossa on R-Sport-varustelun lisäksi Black-paketti ja vanteet, jotka lisäävät näyttävyyttä. Pakettiin kuuluvat muun muassa erikoismaski ja ilmanottoaukot etulokasuojissa.

Tekniikkaa

Moottori: R4, bensiini, turbo, iskutilavuus, 1 997 cm3, teho 147 kW (200 hv)/5 500 r/min, vääntö 320 Nm/1 200–4 500 r/min

Voimansiirto: takaveto, vaihteisto A8

Mitat ja massat: pituus 4,686 m, leveys 1 850 m, korkeus 1 416 m, akseliväli 2 835 m; omamassa 1 540 kg, rengaskoko 225/45 R18

Suoritusarvot: huippunopeus 238 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 7,1 s, EU-kulutus (yhd.) 6,3 l/100 km, CO2-päästö 144 g/km

Hinta: 50 645 € (koeajoauto 56 529 €)

Autoetu: vapaa 915 €/kk, käyttö 765 €/kk