HYVÄÄ

  • ajettavuus
  • tasapainoinen kokonaisuus

HUONOA

  • vaihteensiirron tuntuma
  • 1,0 T-GDI:n alavääntö

Miten hyvä auton oikein tarvitsee olla? Kysymys tulee mieleen uuden, kolmannen sukupolven Kia Ceedin ohjaimissa. Kaikki nimittäin toimii niin hyvin kuin kohtuudella voi tämän koko- ja hintaluokan autolta vaatia.

Tilaa on tarpeeksi, suorituskyky on vaivatonta ja ajettavuus palvelee sekä satunnaista käyttäjää että ajamiseen intohimoisemmin suhtautuvaa kuljettajaa.

Nykyisen kaltaisen, ihmisen ajettavaksi tarkoitetun polttomoottoriauton kehitysaskelet ovat enää hienosäätöä, sillä tässäkin autoluokassa taso alkaa olla todella kova.

Muotoilu on sulavaa, muttei herätä erityisempää huomiota.

Uudesta Ceedistä (jonka nimestä on siis jätetty pienellä alkukirjaimella ja heittomerkillä kikkailu pois) saimme maistiaisia jo numerossa 5/18, kun pääsimme kokeilemaan naamioituja esisarjan autoja. Nyt vuorossa on lopullinen tuotantomalli, joka esiteltiin maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä yhdessä Sportswagon-farmariversion kanssa.

Viisiovinen Ceed on ollut toukokuusta lähtien tuotannossa Slovakian Zilinassa tehtaassa, joka valmistui nimenomaan Ceediä ja sen sisarmallia Hyundai i30:tä varten vuonna 2006.

Myös suunnittelu, muotoilu ja testaus ovat eurooppalaista käsialaa, ja täällä Ceed myös pääasiassa myydään, vaikka myös Venäjä, Lähi-Itä ja Australia saavat osansa tuotannosta.

Suomeen Ceed saapuu kesän aikana ja farmari syksyllä. Hinnat ja varustetasojen (LX, EX, Business Premium ja GT-Line) tarkat sisällöt selviävät vielä kesäkuun aikana.

Ajoasennosta saa mainion ja kaikki katkaisimet on ryhmitelty selkeästi. Ensi vuonna lisävarustelistalle tulee täysdigitaalinen mittaristo.

Tärkeimmät tekniset faktat kerroimme jo esisarjan koeajojutussa, mutta tässä lyhyt kertaus.

Perusrakenne on uusittu, mutta akseliväli ja pituus ovat ennallaan. Runsaan kahden sentin madallus auttaa pienentämään ilmanvastusta, mutta tasan kahden sentin levennys syö ainakin osan hyödystä.

Muotoilussa ei ole varsinaisesti revitelty, vaan kyseessä on selkeä viisiovinen hatchback, jonka muodot tuskin saavat pulssia kiihtymään mistään syystä. Optinen painopiste on siirtynyt perään päin, sillä a-pilari on seitsemän senttiä taaempana, ja peräylitys on kasvanut samat kaksi senttiä, jonka etuylitys on pienentynyt.

Tavaratila on asiallisen kokoinen ja muotoinen. Kahteen tasoon asettuva välipohja on yläasennossaan samalla tasalla kaadettujen takaselkänojien kanssa. Nostokorkeutta on melkein yhdeksän senttiä vähemmän edeltäjään verrattuna.

Tavaratilaa on mukavat 395 litraa eli lisäystä edeltäjään on 15 litraa ja kilpailijoihinkin nähden se on hyvä lukema.

Ceedin myynnistä on tähän mennessä 40 prosenttia kohdistunut farmarimalliin, jota ei tosin vielä ollut koeajettavana. Palaamme siihen näillä näkymin syyskuussa, kun autoja alkaa tulla Suomeenkin. Uuden sukupolven myötä osuus tuskin ainakaan vähenee, sillä 9,5 sentillä kasvanut pituus mahdollistaa lähes sata litraa entistä isomman, valmistajan ilmoituksen mukaan 625-litraisen tavaratilan.

Farmariin saa myös sähköisen takaluukun, joka avautuu, kun avain on kolmen sekunnin ajan auton takana, siis edes jalan heilautusta ei tarvita.

Syksyllä on tulossa muitakin uutisia kolmannen korimallin myötä. Sen avulla Ceed pyrkii kiilaamaan volyymimallien ja premium-merkkien väliin jäävään markkinarakoon.

Moottoreista 1,0 T-GDI ja 1,4 T-GDI (88 ja 103 kW) ovat jo esiintyneet muissa konsernin tuotteissa, kuten myös perusmoottoriksi tuleva ahtamaton 1,4 MPI. GT-malliin tulee 1,6 T-GDI (150 kW), mutta se esitellään syksyllä.

Diesel on uuden sukupolven 1,6 CRDi kahtena tehoasteena, 85 ja 100 kW.

Dieselmoottorin typenokisidipäästöjä puhdistaa lisäainetta käyttävä scr-katalysaattori. CO2-arvot ovat samalla tasolla kilpailijoiden kanssa.

Ensi vuonna on tulossa myös 48 voltin kevythybridijärjestelmä, joka kymmenen kilowatin tehoisen startti-generaattorin ja erillisen akun avulla mahdollistaa sekä sähköavustuksen kiihdytyksissä että sammutusautomatiikan toiminnan jo hidastettaessa.

Tekniikka on olemassa myös lataushybridiä ja jopa täyssähköistä versiota varten, mutta lopullista päätöstä niistä ei vielä ole tehty.

Perusvaihteisto on kuusivaihteinen käsivalintainen, mutta 1,4 T-GDI:n ja molemmat dieselit saa halutessaan seitsenvaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla. Sen yhteydessä myös vääntömomenttia on dieselissä hieman enemmän.

Moneen tarpeeseen 1,0 T-GDI automaatilla olisi hyvä vaihtoehto, mutta sen tulo venyy ainakin ensi vuoteen. Yhdistelmä saadaan ensin Stoniciin.

Taka-akselilla on perusmalleissakin monivarsituennalla toteutettu erillisjousitus. Etujousten kerrotaan olevan 40 prosenttia entistä jäykemmät ja takajousien 10 prosenttia löysemmät. Tällä on haettu parempaa ohjausvastetta. Alustaan on tehty paljon muutakin hienosäätöä.

Ajotilavalintanappi on vain automaattivaihteisissa, ja se vaikuttaa vain voimalinjaan ja ohjaukseen, sillä säätyvää vaimennusta ei ole tarjolla. Sitä ei jää kaipaamaankaan, sillä alustan perusviritys on tehty huolellisesti. Urheilullisempi alusta on tulossa aikanaan GT-versioon.

Eco Pack -varustus pienentää kulutusta ja CO2-päästöjä muutamalla grammalla. Paketti sisältää aktiiviset jäähdyttimen läpät, neljä millimetriä matalamman jousituksen, aerodynamiikkaa parantavan alustan suojauksen ja matalavierinvastuksiset renkaat.

Istuimet ovat mukavat ja tukevat. Joidenkin kilpailijoiden tapaan urheilullisempia ja monipuolisemmin säädettäviä istuimia ei ole tarjolla, mutta Ceedin etuistuimiin saa myös tuuletuksen. Ristiseläntuen säätö on ainoastaan kuvan sähkösäätöisissä istuimissa.

Ajoavustimista esimerkiksi automaattinen hätäjarrutus, kaistavahti ja vireysvahti ovat vakiona kaikissa Ceedeissä. Paljon muuta, esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin ruuhka-avustimella on tarjolla lisävarusteena.

Ceed on ensimmäinen Kia, johon saa tuulilasinlämmityksen. Myös sähkölämmitteinen ohjauspyörä ja takaistuimen reunapaikkojen lämmitys ilahduttavat talvella.

Kuljettajan paikalla on kaikki niin kuin pitääkin. Istuimen ja ohjauspyörän säätövaroja ei tarvitse käyttää ääriään myöten, jotta saa kunnollisen ajoasennon. Istuin on sopivan kokoinen ja tukee oikeista paikoista. Ristiseläntuen säätömahdollisuus tosin on vain sähkötoimisissa istuimissa.

Isot selkeät näppäimet, laadukkaat materiaalit ja hallintalaitteiden luonteva vaste eivät jää yhtään jälkeen esimerkiksi Golfista. Myös kosketusnäytön toiminta ja valikoiden logiikka avautuvat ilman jatkokursseja.

Lievä poikkeus laadun tunnusta on vaihteensiirto, sillä se kolahtelee vähän halvan oloisesti, ja peruutusvaihteen muovisen salvan voisi vaihtaa tuntumaltaan parempaan.

Takatilat riittävät myös perhekäyttöön, vaikka muutamasta lisäsentistä siellä täällä ei tietysti olisi haittaakaan. Istuinmukavuudessa ei ole moittimista.

Kun istuin on säädetty 180-senttiselle, takaistuimelle mahtuu vaikeuksitta toinen samanlainen. Kian mukaan takaistuintilat ovat leveyssuunnassa luokan suurimmat.

Yksilitrainen moottori käy siististi eikä kuulosta kolmisylinteriseltä kuormitettunakaan. Moottori sopii erityisen hyvin maantieajoon kevyesti kuormatulla autolla ja tasaisilla nopeuksilla. Taajamassa hieman hoikka alavääntö aiheuttaa sen, että varsinkaan kadunkulmista ylämäkeen auto ei jaksa mennä kakkosvaihteella. Vastaavasti maantienopeuksista kiihdyttäessä ei saa olla liian kiire, jos aikoo selvitä ilman vaihtamista. Tosin kierrosten käyttäminenkin on luontevaa, sillä käyntinopeusalueen yläpäässä tulee mukava tehopiikki.

Voimapulaa ei ole 1,4 T-GDI:ssä eikä dieselissä, sillä ne vievät Ceediä erittäin notkeasti ja tyylikkäästi. Vääntö on molemmissa sen verran laajaa, että automaattivaihteistoa ei välttämättä kaipaa. Toki se helpottaa elämää, ja kaksoiskytkinvaihteiston toiminta erityisesti liikkeellelähdöissä on selvästi parempaa kuin VW-konsernin autoissa.

Ohjaus voisi olla taajama-ajossa vähän kevyempikin, mutta kaiken kaikkiaan se on erinomainen. Kääntökulman ja ohjausvoiman suhde auton kääntymiseen on kohdallaan, jolloin mutkat sujuvat kuin itsestään. Se on myös sopivan nopea, ääriasentojen välillä on alle 2,5 kierrosta. Eikä suorillakaan ole ongelmia, sillä suuntavakaus on kunnossa.

Alustan jämäkkä toiminta tukee hyvää ajettavuutta, joten Ceedillä on mutkateillä helppoa pitää yllä reipasta vauhtia, ja ajamisessa on rutkasti hauskuutta.

TEKNIIKKAA 1,4 MPI 1,0 T-GDI 1,4 T-GDI 1,6 CRDi
Moottori R4, bensiini R3, bensiini R4, bensiini R4, diesel
Ahdin turbo turbo
Iskutilavuus (cm3) 1 368 998 1 353 1 589
Teho (kW (hv)/r/min) 74 (100)/6 000 88 (120)/6 000 103 (140)/6 000 85 (115)/4 000 100 (136)/4 000
Vääntömomentti (Nm/r/min) 134/3 500 172/1 500-4 000 242/1 500-3 200 280/1 500-2 750 300/1 500-2 500 280/1 500-3 000 320/2 000-2 250
Voimansiirto
Vetotapa etuveto
Vaihteisto M6 M6 M6 A7 M6 A7 M6 A7
Mitat ja massat
Pituus x leveys x korkeus (m) 4,310 x 1,800 x 1,447 (Sportswagon: 4,600 x 1,800 x 1,465)
Akseliväli ja raideleveys e/t (m) 2,650 ja 1,573/1,581
Omamassa (kg) 1 260 1 297 1 315 1 345 1 388 1 415 1 388 1 415
Perävaunumassa (kg) 600/ei ilm. 600/ei ilm. 450/1 410 450/1 410 600/1 500 600/1 500 600/1 500 600/1 500
Rengaskoko 195/65 R15, 205/55 R16 tai 225/45 R17
Suoritusarvot, 5-ovinen (valm.ilm.)
Huippunopeus (km/h) 183 190 210 205 192 192 200 200
Kiihtyvyys 0-100 km/h (s) 12,6 11,1 8,9 9,2 10,9 10,9 10,2 9,9
EU-kulutus (kaup./maantie/yhd.) (l/100 km) 6,0 5,4 5,6 5,5 3,8 4,0 4,0 4,2
CO2-päästö (g/km) 142 122 128 125 99 107 104 111
Hinta (€) vahvistamatta

Alustan äänet ovat laadukkaita eikä edes ulosjoustovaran loppuessa kuulu ikäviä paukahduksia.

Moottoritiellä sisään tulee vähän tutinaa, mutta vasta suora kilpailijavertailu aikanaan kertoo, onko vika autossa vai tiessä.

Korealaisten oppimiskykyä kuvastaa se, että 12 vuodessa Kia on noussut käytännössä täydestä tuntemattomuudesta järjettömän tiukasti kilpaillussa autoluokassa kirkkaimpien tähtien täysiveriseksi haastajaksi, jonka lisäbonuksena on seitsemän vuoden takuu. Taso on siis erittäin korkealla, mutta on mielenkiintoista nähdä, mihin uusi Ford Focus pystyy, kun pääsemme ajamaan sitä pian juhannuksen jälkeen. Pysykää siis kanavalla!