HYVÄÄ

  • mahdollisuus ajaa sähköllä

  • taloudellisuus

HUONOA

  • tavaratila

  • latausjohtojen säilytys tavaratilassa

Kia Niron mallisto on täydentynyt lataushybridillä. Mallin tavallinen hybridi tuli markkinoille vuosi sitten ja on nyt TM:n käyttötestissäkin.

Lataushybridissä energiasisältö on 8,9 kWh tavallisen hybridin 1,56 kWh:n sijaan.

Sama tekniikka on käytössä myös konsernin matalammassa hybridimallissa, Hyundai Ioniqissa. Siitä on hybridin lisäksi tullut jo markkinoille sähköauto, ja nyt ajetun ladattavan Niron kaltainen hybridi on tulossa.

Hybridin ja lataushybridin perustekniikka on samanlaista. Molemmissa on polttomoottorin ja vaihteiston välissä sähkömoottori.

Lataushybridissä sen teho on kasvatettu 44,5 kilowattiin hybridin 32 kilowatista. Molempien sähkömoottoreiden suurin vääntö on kuitenkin samat 170 newtonmetriä.

Niron ohjaamonäkymä on ennallaan. Keskellä on edelleen parhaiten varustetuissa malleissa kahdeksan tuuman kosketusnäyttö.

Niron lataushybridin sähkömoottorin suuremmat voimavarat näkyvät ilmoitetuissa saavutusarvoissa. Huippunopeutta on tullut 10 km/h lisää, ja sataan kiihdytys sujuu 0,7 sekuntia nopeammin.

Ajoakun koossa on tietysti eroa. Lataushybridissä energiasisältö on 8,9 kWh tavallisen hybridin 1,56 kWh:n sijaan. Perushybridissä akku on takapenkin alla, mutta lataushybridissä myös tavaratilassa. Se nipistää tavaratilan vetoisuudesta 112 litraa, jolloin tilaa jää vain 324 litraa.

Lisäksi polttoainesäiliö on 43-litrainen, missä on vähennystä kaksi litraa.

Mittariston keskellä olevan nestekidenäytön koko on varustelluimmissa lataushybridimalleissa kasvanut tavallisen hybridin 4,2 tuumasta seitsemään tuumaan. Tämä on mahdollistanut käyntinopeusmittarin saamisen näyttöön Sport-ajotilassa.

Toinen merkittävä ero on latauslaite ulkopuoliselle sähkölle. Kakkostyypin latauspistokkeelle on rasia vasemmassa kyljessä etupyörän takana. Auton mukana tulee kotilatauslaite verkkovirralle ja kaapeli latausasemaan kytkeytymistä varten.

Lataushybridin rengaskoko on aina 205/60 R16, mikä on taloudellisuuden kannalta hyvä asia. Tavalliseen hybridiin kun on saatavilla myös kookkaampi 225/45 R18 -rengas, joka tuhoaa vaivoin aikaan saatua taloudellisuutta. Kulutuslukema nousee 0,6 l/100 km.

Varustetasoja on tarjolla samat neljä kuin tavalliseen hybridiin. Koeajettu auto oli parhaalla Business Premium -varustelulla, jolla auto maksaa 40 740 euroa.

Perusmallin saa neljä tonnia halvemmalla ja kalleimpaan malliin eroa on reilu tonni. Lataushybridin hintalisä pyörii 6 000 euron tuntumassa paitsi perusvarustelussa, jossa se on peräti 8 500 euroa.

Lataushybridin mittaristossa on suurempi nestekidenäyttö, mikä mahdollistaa useampien tietojen, kuten käyntinopeusmittarin tuomisen esiin Sport-ajotilassa. Keskikonsolin kosketusnäytön koko on sitä vastoin säilynyt entisellään, mutta käyttöliittymä on hieman muuttunut, minkä huomasi kytkettäessä puhelinta bluetooth-yhteydellä järjestelmään.

Ohjauspyörästä alavasemmalle on tullut lisää kytkimiä. Ylimmässä rivissä on lisänä melugeneraattorin kytkin, sillä sähköllä ajettaessa hiljainen auto saattaa yllättää jalankulkijan. Alemmassa rivissä on latauksen ajastuksen ja johdon lukituksen kytkimet.

Syksyn viileät säät eivät mahdollistaneet luotettavia mittauksia sähköllä päästävästä ajomatkasta, eivätkä kylmässä saadut tulokset olisi olleet vertailukelpoisia muihin kesäisissä olosuhteissa ajettuihin lataushybrideihin nähden.

Viileässä polttomoottori käynnistyy aina matkaan lähdettäessä matkustamon lämmittämiseksi, vaikka ajotilaksi olisi valittu sähköllä ajo.

Näin mittaristossa palava EV-valo ei kerro välttämättä sitä, millä käyttövoimalla liikutaan. Asia selviää vasta keskinäytön energiamonitorista. Myös rajummissa kiihdytyksissä polttomoottori otetaan avuksi sähköajossakin, samoin kuin nopeuden noustessa yli 120 km/h:n.

Viileässä kelissä sähköllä luvattua ajomatkaa ei saavutettu vaikka polttomoottori avusti matkan tekoa alussa auton lämmittämiseksi. Luvatun matkan saavuttaminen vaati kesäsäitä, jolloin autoa ei tarvitse lämmittää tai viilentää, ja lisäksi vielä kevyttä kaasujalkaa. Toki normaalit kaupunkiseudun työmatkat onnistuvat useimmiten sähkövoimalla.

Kia Niro -lataushybridi tarjoaa mahdollisuuden ajaa lyhyehköjä matkoja ladatun sähkön voimin. Pidemmät taipaleet onnistuvat samalla autolla polttomoottorin avulla. Silloin se toimii tavallisen hybridin tapaan ja tarjoaa vastaavan taloudellisuuden.

Tekniikkaa

Moottorit: R4, bensiini, iskutilavuus 1 580 cm3, Atkinson-työkierto; sähkömoottorin teho 44,5 kW (60,5 hv), vääntömomentti 170 Nm; hybridijärjestelmän teho 104 kW (141 hv), vääntömomentti 265 Nm

Ajoakku: litiumionipolymeeriakusto, energiasisältö 8,9 kWh

Voimansiirto: etuveto, kuusivaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto

Alusta: edessä joustintuet ja kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset ja kallistuksenvaimennin; takana monivarsituenta, kierrejouset ja kallistuksenvaimennin; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana levyjarrut; sähkömekaaninen ohjaustehostin

Mitat: pituus 4,355 m, leveys 1,805 m, korkeus 1,545 m, akseliväli 2,700 m, raideleveys edessä 1,565 m ja takana 1,579 m; omamassa 1 576 kg, kokonaismassa 2 000 kg; perävaunumassa 600/1 300 kg; polttoainesäiliö 43 l, rengaskoko 205/60 R16

Suoritusarvot: huippunopeus 172 km/h (sähköllä 120 km/h), kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s; EU-kulutus (kaupunki/maantie/yhdistetty) 0/4,2/1,3 l/100 km, CO2-päästö 29 g/km; toimintamatka sähköllä 58 km

Hinta: 40 490 €

Käyttövoimavero: 36,50 €/v

Autoetu: käyttö 615 €/v, vapaa 765 €/v