HYVÄÄ

  • kevyt ajettavuus

  • pirteä olemus

HUONOA

  • kova jousitus

  • automaatti odotuttaa

Pääsimme ottamaan maistiaiset Kia Stonicista viittä vaille valmiilla, naamiopeitteillä varustetuilla esituotantoautoilla jo kesäkuussa Koreassa. Nyt tuotantoautot ovat Euroopassa ja ihan pian Suomessakin.

Suorituskyky on riittävän tomeraa ja sopii hyvin auton luonteeseen.

Stonicin lähtöhinnaksi maahantuoja on ilmoittanut 17 990 euroa, joten auto tulee hinnallisestikin kiinnostavaan ryhmään.

Autoluokat ovat jo vuosia sitten alkaneet suloisesti sotkeutua. Nyt vallalla on pienten katumaasturien vyöry. Maasturimaisia ominaisuuksia ovat tavallista suurempi korkeus, pari senttiä isompi maavara ja pohjapanssareita muistuttavat muovikoristeet.

Neliveto on tässä ryhmässä harvinaisuus, eikä sellaista saa myöskään Stoniciin. Kian mukaan vain seitsemän prosenttia tämän autoluokan asiakkaista hankkisi nelivedon.

Ohjaamossa asiat ovat reilassa. Seitsentuumainen kosketusnäyttö kuuluu jo perusvarustukseen, toisin kuin Riossa. Lisäilmettä tuo mahdollisuus neljään väriteemaan: harmaa, oranssi, vihreä ja pronssi. Erilaista säilytystilaa on mukavasti.

Teknisesti auton pohjana on Kia Rio, ja molemmat mallit myös valmistetaan samalla linjalla Koreassa, vaikka Stonicin päämarkkina-alue onkin Eurooppa. Akseliväli on samat 2,58 metriä, mutta Stonicissa on pituutta kahdeksan ja korkeutta seitsemän senttiä enemmän. Kuljettaja istuu 43 millimetriä korkeammalla kuin Riossa.

Myös moottorit ovat Rion peruja. Mainittu lähtöhinta koskee LX-varustusta ja perusmoottoria, joka on vanhahtava, vapaasti hengittävä 1,2-litrainen. Turboa ei ole myöskään vähän tehokkaammassa 1,4-litraisessa, mutta tehokkain ja järkevin vaihtoehto Stoniciin on kolmisylinterinen 1,0 T-GDI.

Verhoilu on keskimääräistä pirteämpi, ainakin koeajoauton väriyhdistelmänä. Ajoasento on toimiva ja säädöt riittävät useimmille.

Takana on useimpien nykyisten pikkuautojen tavoin tarpeeksi tilaa aikuisillekin. Pääntila sallisi hieman korkeammankin istuinosan, jolloin reisituki kohenisi. Lasikattoa ei saa lisävarusteenakaan.

Myös diesel on tarjolla, mutta se päivittyy ensi vuonna päästömääräyksien johdosta uuteen sukupolveen ja saa urealisäaineella NOx-päästöjä leikkaavan SCR-katalysaattorin.

Vaihteistot ovat pelkästään käsivalintaisia, kunnes ensi vuonna saadaan mukaan seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti yksilitraisen seuraksi.

Viimeisimpien tietojen mukaan parin vuoden kuluessa valikoimaa täydentää kaksikin sähköistettyä vaihtoehtoa. Miedompi niistä on kevythybridi, jossa sähkömoottorista saadaan voimaa auton sähkölaitteille ja apua kiihdytyksissä. Vähän myöhemmin on lisäksi tulossa täyssähköinen versio.

Istuimen laajan korkeussäätövaran ansiosta kuljettaja voi valita katumaasturimaisen korkean ajoasennon tai matalan, lähes urheilullisen asennon. Harvinaista kyllä, molemmat asennot tuntuvat ihan luontevilta.

Katto on sen verran korkealla, että istuimen nostaminen yläasentoonsa ei tunnu ahdistavalta edes pitkähkölle kuljettajalle. Korkeusasemaa määrittää osaltaan keskikyynärnoja, jonka korkeutta ei voi säätää.

Tavaratilaa luvataan 352 litraa, mikä on ulkomitat huomioiden kelpo lukema. Muunneltavuutta lisää kahteen tasoon asetettava välipohja. Sen ollessa yläasennossaan lattiasta tulee laajennettuna melkein tasainen.

Takana jalkaterät mahtuvat etuistuimen alle, vaikka se olisi ala-asennossaan, mikä on yllättävän tärkeä tekijä tilantunteen kannalta. Juuri tämä on yksi seikoista, joita hieman korkeampi kori edesauttaa. Takaistuimella tulee ahdasta vasta kolmannen henkilön tunkiessa mukaan. Hänen oltavansa tosin ovat normaalia paremmat, sillä keskitunneli on matala ja keskipaikka on istumakelpoinen.

Varustetasot ovat Kian mallistosta tutut LX, EX ja TX, ja niiden sisältö on melko vastaava kuin Riossa. Lopullinen varustesisältö vahvistunee aivan pian, joten kannattaa vierailla kia.fi-sivustolla.

Tannistestin yhteydessä Tanskassa koeajettu 1,0 T-GDI vastaa esisarjan autolla saatuja kokemuksia. Suorituskyky on riittävän tomeraa ja sopii hyvin auton luonteeseen. Myös taloudellisuuden ja suorituskyvyn suhde on parempi kuin vapaasti hengittävissä vaihtoehdoissa. Eteneminen on helppoa, sillä kytkin ja vaihteisto toimivat luontevasti.

Ohjaus tuntuu hyvältä tanskalaisilla teillä. Siinä on luonteva vastus ja vaste. Stonic myös tuntuisi kulkevan suoraan ilman turhaa holhoamista.

Ajettavuuden häiritsevin piirre on tarpeettoman kova ja äkäinen jousitus. Kuoppaisella kylätiellä auto tutisee ja tärisee. Tunnelma vähän rauhoittuu vauhdin kasvaessa, mutta valmistajan käsitys urheilullisuudesta tulee edelleen selväksi.

Pienet katumaasturit imevät asiakkaita sekä ennen perinteisellä pikkuautolla ajaneista että pykälää isompiin perheautoihin tottuneesta. Istuma-asento sopii senioreillekin, ja nuorempia puhuttelevat raikas ulkonäkö ja personointimahdollisuudet. Eväät tosin ovat samat melkein kaikilla valmistajilla, joten keväällä taitaa olla vertailutestin paikka. Ainakin uunituoreita osanottajia riittää. Kia Stonicilla on hyvät mahdollisuudet iskeä menestyssuoneen, sillä muotojen lisäksi ajamiseen liittyvät asiat ovat kunnossa, takuuta on seitsemän vuotta ja hinta on järkevä.

Kaksivärimaalausvaihtoehtoja on 20. C-pilarin linja kuitenkin jatkuu katon yli muun korin värisenä muodostaen tavallaan optisen targa-kaaren. Perusrakenne, akseliväli ja myös etuovet ovat samat kuin Riossa.

TEKNIIKKAA 1,0 T-GDI 1,2 1,4 1,6 CRDi
Moottori R3, bensiini R4, bensiini R4, diesel
Ahdin turbo turbo
Iskutilavuus (cm3) 998 1 248 1 368 1 582
Teho (kW (hv)/r/min) 88 (120)/6 000 62 (84)/6 000 74 (100)/6 000 81 (110)/4 000
Vääntömomentti (Nm/r/min) 172/1 500-4 000 122/4 000 133/4 000 260/1 500-2 750
Voimansiirto
Vetotapa etuveto
Vaihteisto M6 M5 M6 M6
Mitat ja massat
Pituus x leveys x korkeus (m) 4,140 x 1,760 x 1,500
Akseliväli ja raideleveys (e/t) (m) 2,580 x 1,525/1,505
Omamassa (kg) 1 185 1 145 1 160 1 255
Perävaunumassa (kg) 450/1 110 450/910 450/1 000 450/1 110
Rengaskoko 185/65 R15 tai 205/55 R17
Suoritusarvot
Huippunopeus (km/h) 184 165 172 175
Kiihtyvyys 0-100 km/h (s) 10,3 13,2 12,6 11,3
Yhd. EU-kulutus (l/100 km) 5,0 5,2 5,5 4,2
CO2-päästö (g/km) 115 118 125 109
HINTA (€) vahvistamatta 17 990
Autoetu: käyttö/vapaa (€/kk)