Uuden Mercedes-Benz Sprinterin vaikuttavin piirre on sen räätälöitävyys. Taka- ja nelivedon lisäksi Sprinterin voi valita nyt myös etuvetoisena.

Sprinter on saavuttanut vankan aseman pakettiautomerkkinoilla sen jälkeen, kun se korvasi Translinerin 23 vuotta sitten. Reilut kolme miljoonaa asiakasta yli 130 maassa on ottanut Sprinterin käyttöön.

Hyppäys edeltäjästä ensimmäiseen Sprinteriin oli huima. Sen jälkeen autoa on pikemminkin hiottu ajan henkeen sopivaksi.

Uusimmassa sukupolvessa siirrytään verkottumisen aikakauteen. Kuljettajalla on halvinta One-versiota lukuun ottamatta käytössään MBUX-käyttöliittymä, jonka avulla monet ongelmat ratkeavat käsiä ohjauspyörästä irrottamatta. Kuljetusjärjestelijä voi lähettää uuden kohteen suoraan navigaattoriin tai autolta voi kysyä parhaan lounaspaikan.

Mercedes PRO connectin avulla voi hallinnoida kuljetuskalustoa ja sen taitavalla käytöllä säästetään kustannuksia optimoimalla ajoja. Kuljettajat ja autot ovat koko ajan kartalla, mistä tulee tavallaan orwellmainen ”isoveli valvoo”-tunnelma. Mutta järjestelmän edut ovat kiistämättömät, ja muut valmistajat seuraavat varmasti perässä.

Tekniikkapuolella uudessa Sprinterissä ei ole tapahtunut mitään vallankumouksellista, ellei sellaiseksi lasketa etuvedon tuloa vaihtoehdoksi. Etuvetoinen Sprinter on 50 kiloa kevyempi, ja siinä on edessä joustintuet takavetoisessa käytettävän poikittaisen lehtijousen sijaan.

Lopputulos on mainio, sillä kahden mallin ohjauksessa ja ajettavuudessa on melkoinen ero etuvetoisen hyväksi. Siitä huolimatta maahantuoja uskoo takavetoisen olevan pitkän historiansa takia suositumpi.

Etuvetoisen etuihin kuuluu ajettavuuden lisäksi kahdeksan senttiä matalampi nostokorkeus. Ja siis tavaratila on tuon verran korkeampi eli koko kuormatila ovia myöten on umpikorisissa erilainen.

Etuvetoisen kokonaispainot ovat 3,0, 3,5 ja 4,1 tonnia. Takavetoisissa ylletään 5,5 tonnin kokonaispainoon. Etuvetoisessa akselivälit ovat 3,259 ja 3,924 metriä, kun taas takavetoisessa vaihtoehtoja on peräti viisi välillä 3,25–4,325 metriä. Korin pituuksia ja korkeuksia on valittavissa ja tavaratilan koko on mittojen mukaan 7,8 ja 17 kuutiometrin välillä.

Moottorit ovat pääosin ennallaan, eli vaihtoehtona ovat 2,14-litrainen nelisylinterinen turbodiesel ja luokan ainoa V6-turbodiesel, joka on kolmelitrainen.

Nelisylinterisen voi valita 84, 105 tai 120 kilowatin tehoisena, ja V6 kehittää aina 140 kilowattia. Vakiona on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto, jonka sijaan voi tilata lisähintaan etuvetoisessa yhdeksänvaihteisen ja takavetoisessa seitsemänvaihteisen automaatin.

Kuljettajan paikka on todella hyvin suunniteltu. Erikoisuutena on pikkutavaratilojen siirto pääosin kojelaudasta tuulilasin yläpuolelle. Hallintalaitteet on sijoitettu mainiosti ja ne toimivat loogisesti.

Kuljettajan viihtyvyyttä parantavat alhainen melutaso, ja turvallisuutta lisäävät modernit henkilöautoista tutut avustavat järjestelmät. Käsivalinteinen vaihteisto toimii napakasti, mutta automaatti on ehdottomasti miellyttävämpi, ja sellaisen valitsee nykyisin reippaasti yli puolet Sprinterin ostajista Suomessa.

Uuden Mercedes-Benz Sprinterin ennakkomyynti alkaa huhtikuussa, kun hinnat saadaan lukittua. Ensimmäiset etu- ja takavetoiset autot saapuvat Suomeen kesäkuussa ja nelivetoiset seuraavat perässä syksyllä.