Vuonna 2012 Detroitin autonäyttelyssä esitelty Lexus LF-LC -koemalli oli tehtaan mukaan pelkkä muotoilututkielma. Se sai kuitenkin niin paljon kiitosta ja palkintoja, että siitä päätettiin tehdä tuotantomalli, joka toisi Lexuksen imagoon lisää tunnetta.

Nyt tämä 4,8-metrinen 2+2-paikkainen iso coupé on tuotannossa, ja muodot ovat säilyneet uskollisena koemallille. LC on teknisesti merkittävä auto, sillä se on ensimmäinen malli, jossa käytetään Toyotan isojen takavetoisten autojen GA-L-perusrakennetta ja uutta, tehokkaisiin autoihin kehitettyä Multi Stage -hybridijärjestelmää.

LC 500h:ssa portaattomaan hybridivaihteistoon on liitetty neliportainen automaattivaihteisto, jotta poltto- ja sähkömoottorin yhdistelmää voidaan käyttää järkevästi ja taloudellisesti mahdollisimman laajalla nopeusalueella. 3,5-litraisessa V6:ssa on tehoa 260 kW ja sähkömoottorissa 132 kW.

Voimalinja toimii hienosti, ja sekä suorituskyky että ääni kelpaavat urheiluautoon. Portaallisen ja portaattoman vaihteiston yhdistelmä on mielenkiintoinen, mutta toimii jokseenkin luontevasti.

Perinteisempi vaihtoehto on LC 500:n viisilitrainen V8-moottori (351 kW). Se ei ole kovin paljon hybridiä nopeampi, mutta ääni on pari astetta komeampi. V8:n yhteydessä automaattivaihteisto on kymmenvaihteinen.

Ajettavuudessa ei ole moittimista. Ohjaus on varmaankin paras, jonka Toyota on ikinä tehnyt. Se on tarkka ja tunnokas, ja suuntavakaus on loistava. Jousitus onnistuu olemaan mukava ja silti riittävän jämäkkä nopeaankin ajoon, mikä on osaltaan matalan painopisteen ja jäykän korirakenteen ansiota.

Varustetasoja on kolme: Luxury, Sport ja Sport+, joista viimeisessä on myös muuttuva ohjausvälitys, nelipyöräohjaus ja aktiivinen takaspoileri.

LC on persoonallinen auto, joka jää koko maailmassakin harvinaiseksi, sillä 6 000 auton vuosimyynti on jo hyvä saavutus. Suomessa hinnat alkavat 126 295 eurosta, mutta neljä autoa on jo myyty.

Laajempi Ajettua-artikkeli julkaistaan 20. syyskuuta ilmestyvässä TM:n numerossa 17/17.