LS on Lexuksen tunnetuin malli, mikä osaltaan johtuu siitä, että LS:n myötä koko merkki syntyi vuonna 1989. Kuuden vuoden projektin päämääränä Toyotalla oli tuolloin luoda maailman paras auto, jonka laadun edessä saksalaisetkin joutuisivat hiljenemään.

Lexus onnistui sopivasti tönimään vakiintuneiden brändien asemaa, ja varsinkin USA:ssa merkki sai vankan jalansijan.

Nyt ajetussa viidennen sukupolven LS-mallissa alkuperäinen filosofia on yhä aistittavissa, mutta merkki haluaa aiempaa enemmän tuoda esille japanilaista kulttuuria ja historiaa. Saksalaisia vastaan on turha kilpailla niiden omilla aseilla, vaan nostaa esiin omia vahvuuksia. Lexus korostaa esimerkiksi Takumi-käsityötaitoa. Sitä on LS:n monissa yksityiskohdissa, kuten oven sisäpintaan yhdestä silkkikankaasta laskostetussa verhoilussa, joka tosin on kallis lisävaruste.

Omotenashi puolestaan kuvastaa japanilaista vieraanvaraisuuden historiaa, jossa asiakkaan tarpeet ja toiveet osataan haistaa jo ennakkoon. Se on edustustason autossa toivottu ominaisuus.

Uusi LS on edeltäjää hieman pidempi ja matalampi. Tarjolla on vain yksi akseliväli, sillä entinen lyhyt malli on päätetty hylätä. Muotoilussa on pyritty eroon perinteisestä kolmen laatikon edustusautosta, joten perä on entistä viistompi.

V8-moottoristakin on luovuttu, ja bensiinimoottorina on ahdettu 3,5 litran V6. Suomeen tuodaan kuitenkin ainoastaan hybridiversiota nelivetoisena, joka on muutenkin suosituin versio. Tekniikka on samaa kuin coupé-malli LC:ssä, jonka kanssa LS jakaa perusrakenteensa.

LS tarjoaa sekä huippuluokan matkustusmukavuutta että miellyttävää ajettavuutta. Takaistuin on aina kaksipaikkainen. Jalkatilaa on hyvin, mutta akseliväli huomioiden sitä voisi olla hiukan lisääkin. Ajoavustimia on kunnioitettava määrä. Ensimmäisenä sarjatuotantomallina LS:ssä on jalankulkijan väistämistoiminto, jos törmäyksen uhka on ilmeinen ja omalla kaistalla on tilaa väistöön.

Vapaasti hengittävän bensiini-V6:n ja sähkömoottorin yhdistelmän 264 kilowatin voimin suorituskyky on mainio, muttei mykistävä. Järjestelmä, varsinkin vaihteisto, on jokseenkin monimutkainen. Akku on pieni, joten pelkällä sähköllä voi ajella enimmillään pari kilometriä.

Suomessa edustusautomarkkinat ovat vuodessa enimmillään sadan auton luokkaa, mistä saksalaiset haukkaavat suurimman osan. Tänä vuonna LS-malleja on myyty yksi, mutta uuden mallin myötä niitä voi hyvinkin mennä puolen tusinaa. Neljästä versiosta lähtötaso eli Comfort maksaa noin 140 000 euroa. Luxurystä taas pyydetään runsaat 187 000, mutta siihen saakin lisävarusteena enää design-elementtejä, kaikki tekniikka ja mukavuus on vakiona.

Laajempi Ajettua-artikkeli julkaistaan 28.12. ilmestyvässä TM:n numerossa 1/18.