HYVÄÄ

  • hallittavuus

  • varustelu

HUONOA

  • korkea hinta

  • ei paljon uutta

Kolmannen sukupolven Mazda2 on päässyt kahden vuoden ikään, joten pieni kulmien kohotus on jo paikoillaan. Kosmeettiset muutokset ovat silti hyvin hillittyjä, eikä ulkoa katsottuna päivitettyä versiota helpolla erota edeltäjästään.

Myös sisätiloissa muutokset ovat pieniä. Ohjauspyörä on aikaisempaa sirompi, mutta muuten kaikki tuntuu olevan enemmän kuin vähemmän ennallaan. Vasta auton pinnan alle mentäessä ero vanhaan selviää.

Ohjaamo on samanhenkinen muiden Mazdojen kanssa. Päivitetyn version tunnistaa aikaisempaa sirommasta ohjauspyörästä. Ajoasento on muuten hyvä, mutta istuimen vajaa reisituki häiritsee.

Takana aikuinen matkustaa reunapaikoilla vielä kohtalaisesti, mutta keskipaikka ei kutsu. Istuinosan lyhyys vähentää reisitukea ja lisää pakaroiden puutumista.

Skyactiv-perusrakenteen uutuus on suuremmissa Mazdoissa jo aikaisemmin esitelty G-Vectoring Control. Järjestelmä vakauttaa autoa kaarreajossa vähentämällä automaattisesti moottorin vääntömomenttia, jolloin painoa siirtyy eteen ja eturenkaiden pito paranee.

Järjestelmä toteutetaan jo olemassa olevalla anturoinnilla ja uudella ohjelmistolla.

Päivityksen myötä saatavilla on myös uusia turvajärjestelmiä. Huippuvarustetaso tuokin pikkuautoon suurempien autojen varustelun, kuten peruutustilanteissakin toimivan automaattijarrutuksen.

Vaihdekepin ympäristö on selkeä. Keskinäyttöä ohjaava rulla on hyvässä paikassa, ja pikanäppäimet tekevät valikoiden välillä liikkumisesta nopeaa.

Mazda2 pääsee oikeuksiinsa mutkatiellä ja kaupungilla. Helposti arvioitavat kulmat ja ketteryys auttavat kapeilla kaduilla ja pysäköitäessä. Kaupungilla ohjaus ei ole kaikkein tunnokkain, mutta myöskään ylitehostamiseen ei ole sorruttu. Ohjaus palauttaa hyvin ja rauhallisesti, mutta keskitys jää vajavaiseksi.

Napakka alusta välittää tien epätasaisuudet terävästi, mutta epämukavan puolelle ei vielä jouduta. Kuorman alla alusta ei anna periksi, vaan säilyttää ryhtinsä useammankin matkustajan kanssa.

Lukuisat turvajärjestelmät näkyvät myös tuulilasissa. Kuitenkaan automaattisesti tummentuvaa taustapeiliä ei ole saatavilla.

Ohjaustunto paranee mutkaisemmille teille mentäessä ja vauhdin kasvaessa maantienopeuksiin. Pitkät kaarteet suoriutuvat yhdellä ohjausliikkeellä, eikä korjaustoimia tarvita. Sopivan vähän tehostettu ohjaus lisää tuntoa ja luo lisää positiivista tunnetta ajamiseen

Automaattivaihteisto toimii pehmeästi, ja kuljettaja voi halutessaan ottaa vaihtamisen haltuunsa joko vaihdekepistä tai ohjauspyörän siivekkeistä.

Mazda on tarjonnut lediajovaloja 2-sarjaan jo tämä sukupolven ensiesittelystä alkaen, eli kilpailijoitaan aikaisemmin. Nyt kokeilemassamme Luxury Plus -varustetasossa ne ovat vakiovaruste. Muiden versioiden keulalla on halogeenit.

Ledivalot ovat vielä toistaiseksi harvinainen vakio- tai lisävaruste tässä kokoluokassa. Sumuvalo on hyvin vaatimaton.

Lähivalot ovat reilusti tehokkaammat kuin perusmallin H4-halogeeneilla, mutta kaukovaloilla etua on värisävyn lisäksi lähinnä keilan alkuosan leveydessä. Pienien kaukovaloheijastimien valojakauma on hyvä, mutta heikkotehoinen.

Kaukovalojen vaihtoavustin toimii muuten melko hyvin, mutta kaukanakin näkyvät toisten autojen takavalot aiheuttavat turhan herkästi lyhyille tiputuksen.

Malliston huippuversion varustukseen kuuluu ledivalot. Lähivalot ovat hyvät ja kantamaakin on, mutta pitkien teho loppuu kesken,. Halogeenivaloissa on parempi kantama.

Mikään auton ominaisuuksista ei varsinaisesti häikäise hyvyydellään, toisaalta pahimmilta moitteiltakin se välttyy. Päivittynyt Mazda2 näyttää edelleen hyvältä, mutta tuntuu entistä paremmalta.

Tavaratila riittää kahden henkilön viikonloppuvarustukselle. Takapenkin selkänoja taittuu lähtöhintaisessa mallissa yhdessä osassa, muissa suhteessa 60:40.

Tekniikkaa

Moottori: bensiinikäyttöinen nelisylinterinen rivimoottori edessä poikittain; iskutilavuus 1 496 cm3, teho 66 kW (90 hv)/6 000 r/min, vääntömomentti 148 Nm/4 000 r/min

Voimansiirto: etuveto; kuusivaihteinen automaattivaihteisto

Alusta: edessä joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana yhdystukiakseli, kierrejouset; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana rumpujarrut; sähkömekaaninen ohjaustehostin

Mitat ja massat: pituus 4,060 m, leveys 1,695 m, korkeus 1,495 m, akseliväli 2,570 m, raideleveys edessä 1,495 m ja takana 1,485 m; omamassa 1 075 kg, perävaunumassa 530/900 kg; rengaskoko 185/60 R16

Suorituskyky: huippunopeus 177 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 12,0 s; EU-kulutus (kaupunki/maantie/yhd.) 6,1/4,1/4,8 l/100 km, CO2-päästö 112 g/km

Hinta: 22 583 €

Vapaa autoetu: 515 €/kk