HYVÄÄ

  • suorituskyky

  • ajettavuus

HUONOA

  • kulutus

  • hinta

Ennen vanhaan ”oikeana auton moottorina” pidettiin V8:aa. Sittemmin pienemmätkin moottorit ovat saaneet saman statuksen turbolla ruuditettuina. Kun veekasiin pannaan kaksi turboa, voidaan hyvällä syyllä puhua MOOTTORISTA, kuten Mercedes-AMG GLC 63:n ja GLC 63 S:n tapauksessa.

Jo perusversiossa on tehoa 350 kilowattia ja vääntöä 650 newtonmetriä. Koeajetussa tehokkaammassa 63 S -versiossa arvot ovat 375 kilowattia ja 700 newtonmetriä.

Turbot on sijoitettu V8-moottorin sylinterien väliseen tilaan. Jokaisessa moottorissa on laatta, jossa kerrotaan moottorin kokoamisesta vastanneen asentajan nimi.

Moottorin jatkona on nopeasti toimiva yhdeksänvaihteinen automaatti ja jatkuvasti säätyvä neliveto, joka jakaa voimaa optimaalisesti akseleiden välille.

Kiihtyvyys on rajua, ja tehtaan lupaaman 3,8 sekunnin kiihtyvyysarvon nollasta sataan voi uskoa pitävän paikkansa.

Huippunopeus on rajattu arvoon 250 km/h. Tämä vanha ”lakisääteinen lukema” tuli koeajolla mittariin nopeasti, kun kolmikaistaisen autobahnin liikenne salli pitää kaasua hetken pohjassa.

Monitoimiohjauspyörä 
on alareunastaan litistetty, ja yläreunassa on ralliautoista tuttu raita kertomassa kääntökulmasta.

Suorituskyky on Suomen olosuhteisiin rasittavan hyvä. Kaasun käytössä joutuu koko ajan olemaan tarkkana, ettei nopeus karkaa laittoman suureksi. Tähän ei vaadita juuri muuta kuin kengän asettaminen kaasupolkimelle.

Leveiden renkaiden pito on erinomainen, eikä rajojen etsiminen normaalin liikenteen joukossa käynyt edes mielessä.

S-mallissa on viisi ajotilavalintaa, joilla jousituksen, iskunvaimennuksen, vaihteiston, moottorin ja ajonvakautuksen ominaisuuksia voi säätää kulloiseenkin tilanteeseen sopivaksi.

Monitoiminäyttöön saa myös teho- ja vääntömomenttitiedot tavanomaisempien tietojen kuten moottorin ja voimansiirron lämpöjen ohella.

Hintaa autolla on 167 916 euroa, josta autoveron tai tässä tapauksessa paremminkin huviveron osuus on yli 67 000. Voima kun ei synny tyhjästä, ja 10,7 litran yhdistetty kulutus tuottaa CO2-päästöä 244 g/km.

Mercedes-AMG GLC 63 S on todella suorituskykyinen auto sellaista tarvitsevalle. Hyvästä suorituskyvystä tosin on maksettava niin polttoaineenkulutuksena kuin siitä johtuva korkeana autoverona.

Harmailla somisteilla varustetut nahkaiset urheiluistuimet tarjoavat auton suorituskyvyn mukaisen sivutuennan.

Tekniikkaa

Moottori: V8, bensiini, 2 x turbo; iskutilavuus 3 982 cm3, teho 375 kW (510 hv)/ 5 500–6 250 r/min, 
vääntömomentti 700 Nm/1 750–4 500 r/min

Voimansiirto: neliveto, 
vaihteisto A9

Mitat: pituus 4,679 m, 
leveys 2,096 m, korkeus 1,625 m, akseliväli 2,873 m; omamassa 2 010 kg; rengaskoko edessä 265/45 R20 ja takana 295/40 R20

Suoritusarvot: 
huippunopeus (raj.) 250 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 3,8 s; kulutus (yhd.) 10,7 l/100 km, CO2-päästö 244 g/km

Hinta: 167 916 €

Autoetu: vapaa 2 555 €/v, 
käyttö 2 405 €/v